På en 30 år gammal bil av tämligen enkel konstruktion och med moderna mått mätt ett lågt effektuttag är den allra enklaste momentnyckeln tillräckligt bra. Största problemet med momentnycklar (och dammsugare) är inte prestandan på apparaten utan att användningsfrekvensen är för låg.
Största diffen sitter troligtvis i skitiga/rostiga/slitna skurvar och gängor, det gör att diffen på klämkraft blir betydligt större än toleranserna på momentnyckeln. Men Mattias har en poäng med användningsfrekvensen
Thörn wrote:Dom analoga använder jag dagligen på flygmaskiner.
Då är dom nog tillräckligt bra för att ha till en gammal bil också
.
Jaså. Vad för flygmaskiner skruvar du?
Tack för svaren och en följdfråga då för tror ni att det räcker med en momentnyckel som har kapacitet för att dra 350nm eller ska jag ta något grövre än det?
Andra sidan är nästan intressantare. Klarar den ner till 9nm så kan du dra M6 8.8. Hjul brukar dras med lite drygt 100nm. Hårdare än så är det sällan jag drar när jag skruvar bil.
Själv har jag två (analoga) och funder att köpa en tredje för de små jobben.
Jag föredrar analoga eftersom mina sällananvända verktyg tenderar att inte ha några batterier när man väl behöver dom...
Fördelen med fler är att man får en liten till dom små jobben och stora till dom tyngre.
Den "stora" är från Biltema eftersom jag personligen anser att om det blir 11 eller 12 eller 13 kg är inte det viktiga utan att det blir jämt på alla bultar.
Sedan finns det naturligtvis ställen som är kritiska på momentet men inte så många ställen på dessa bilar.
/Janne
som mest använder momentnyckeln till vinter och sommarhjulen.
Jag har två. En som klarar 19-100nm som är 3/8" och en som klarar 20-210nm som är 1/2". Båda analoga. Litar mer på analoga än digitala. Den lilla används aldrig medans den andra används flitigt. Och som andra sagt, materialet som används påverkar mer än verktyget. Man ska göra "rätt".
Thörn wrote:Dom analoga använder jag dagligen på flygmaskiner.
Då är dom nog tillräckligt bra för att ha till en gammal bil också
.
Jaså. Vad för flygmaskiner skruvar du?
Tack för svaren och en följdfråga då för tror ni att det räcker med en momentnyckel som har kapacitet för att dra 350nm eller ska jag ta något grövre än det?
Agusta A109
300px-Hkp15_Agusta_A109.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
QV_ wrote:Den "stora" är från Biltema eftersom jag personligen anser att om det blir 11 eller 12 eller 13 kg är inte det viktiga utan att det blir jämt på alla bultar.
Den jag har är från Biltema och ser EXAKT likadan ut ner till minsta skruv som en vi hade till långloppsteamet som låg i grön plastlåda. Den stod det Kamaza tools på... Jag tror inte min är sämre trots lägre pris och blå plastlåda...
Har men en med certifikat så borde man kunna lita på den.
Om det mot all förmodan ändå skulle vara fel (utanför angiven marginal) & något blir fördärvat för det så kan man begära ersättning för det som blivit förstört / skadat.