Det här blir min första vinter med en sommarbil som ställs av

Låter som vettiga saker att göra! Underhållsladdare, har man den på batteriet hela vintern?Xmax wrote:Stälde just av min bil igår och flyttade ner den i förvaringsgaraget.
Brukar se till att ha ny fräsch olja i bilen, dock rejält varmkörd (inte bara tomgångskörd) minst en gång.
Har en CTEK underhållsladdare inkopplad på batteriet. Knuffar i extra mycket luft i däcken (dryga 3 kg, men ej över 3,5. Säkert överkurs...).
Min bil står i stabilt tempererat varmgarage, men står man i ett kallgarage är det såklart högre krav på frostskydd. Även en luftavfuktare av modell "torrboll" är en bra ide.
Rentvättad och ordentligt torkad bil är alltid trevligt till våren när det är dags att ta fram den igen.
Hos mig är det standard att bilen genomgår en polering samt waxning varje vinter. Inte så mycket för bilens skull som ägarens behov av att få fixa och fördriva vintern. Ett täcke över bilen gör att man slipper skölja av bilen det första man gör när det är dags att ta ut bilen igen.
Jag brukade förr starta upp de fordon som vinterförvarades någon gång då och då. Men det har jag helt slutat med då ett avgassystem mitt under vinterförvaringen gick av pga kondensvatten. Numer låter jag bara grejerna stå.
I senaste numret av tidningen "Klassiker" kunde man annars läsa en hel del bra vinterförvarings tips. Finns ute i butik nu.
Tanken är att den ska sitta kopplad hela vintern och hålla batteriet i trim.robinkjellstedt wrote: Låter som vettiga saker att göra! Underhållsladdare, har man den på batteriet hela vintern?
Et fulladdat batteri som man lyfter av polen på, tar inte skada. Snarare mår det bättre än ett batteri som laddas för jämnan. Batterier klarar inte av att laddas oändligt många gånger utan blir lite sämre för varje laddning.Xmax wrote:Tanken är att den ska sitta kopplad hela vintern och hålla batteriet i trim.robinkjellstedt wrote: Låter som vettiga saker att göra! Underhållsladdare, har man den på batteriet hela vintern?
Det hänger väll även på förutsättningarna.Erol wrote: Et fulladdat batteri som man lyfter av polen på, tar inte skada. Snarare mår det bättre än ett batteri som laddas för jämnan. Batterier klarar inte av att laddas oändligt många gånger utan blir lite sämre för varje laddning.
Users browsing this forum: No registered users