Vinterunderhåll

924/928/944/968
Post Reply
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992

Vinterunderhåll

#1 Post by robinkjellstedt »

Nu är det ju höst/vinter i landet och bilarna ställs av och göms undan. Vad gör ni för vinterunderhåll på era bilar? Vad är bra att tänka på? Hur gör ni med batteri? Bör man tänka på vätskorna i bilen? Pallar ni upp bilen så inte däcken blir skeva? Ska man starta bilen då och då?

Det här blir min första vinter med en sommarbil som ställs av :)

Xmax
S-Poster
Bilmodell: 944 Coupé
Årsmodell: 1986

Re: Vinterunderhåll

#2 Post by Xmax »

Stälde just av min bil igår och flyttade ner den i förvaringsgaraget.

Brukar se till att ha ny fräsch olja i bilen, dock rejält varmkörd (inte bara tomgångskörd) minst en gång.
Har en CTEK underhållsladdare inkopplad på batteriet. Knuffar i extra mycket luft i däcken (dryga 3 kg, men ej över 3,5. Säkert överkurs...).
Min bil står i stabilt tempererat varmgarage, men står man i ett kallgarage är det såklart högre krav på frostskydd. Även en luftavfuktare av modell "torrboll" är en bra ide.
Rentvättad och ordentligt torkad bil är alltid trevligt till våren när det är dags att ta fram den igen.
Hos mig är det standard att bilen genomgår en polering samt waxning varje vinter. Inte så mycket för bilens skull som ägarens behov av att få fixa och fördriva vintern. Ett täcke över bilen gör att man slipper skölja av bilen det första man gör när det är dags att ta ut bilen igen.

Jag brukade förr starta upp de fordon som vinterförvarades någon gång då och då. Men det har jag helt slutat med då ett avgassystem mitt under vinterförvaringen gick av pga kondensvatten. Numer låter jag bara grejerna stå.

I senaste numret av tidningen "Klassiker" kunde man annars läsa en hel del bra vinterförvarings tips. Finns ute i butik nu.

robinkjellstedt
Turbo-Poster
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992

#3 Post by robinkjellstedt »

Xmax wrote:Stälde just av min bil igår och flyttade ner den i förvaringsgaraget.

Brukar se till att ha ny fräsch olja i bilen, dock rejält varmkörd (inte bara tomgångskörd) minst en gång.
Har en CTEK underhållsladdare inkopplad på batteriet. Knuffar i extra mycket luft i däcken (dryga 3 kg, men ej över 3,5. Säkert överkurs...).
Min bil står i stabilt tempererat varmgarage, men står man i ett kallgarage är det såklart högre krav på frostskydd. Även en luftavfuktare av modell "torrboll" är en bra ide.
Rentvättad och ordentligt torkad bil är alltid trevligt till våren när det är dags att ta fram den igen.
Hos mig är det standard att bilen genomgår en polering samt waxning varje vinter. Inte så mycket för bilens skull som ägarens behov av att få fixa och fördriva vintern. Ett täcke över bilen gör att man slipper skölja av bilen det första man gör när det är dags att ta ut bilen igen.

Jag brukade förr starta upp de fordon som vinterförvarades någon gång då och då. Men det har jag helt slutat med då ett avgassystem mitt under vinterförvaringen gick av pga kondensvatten. Numer låter jag bara grejerna stå.

I senaste numret av tidningen "Klassiker" kunde man annars läsa en hel del bra vinterförvarings tips. Finns ute i butik nu.
Låter som vettiga saker att göra! Underhållsladdare, har man den på batteriet hela vintern?

Janne J
Addict
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990

#4 Post by Janne J »

En modern bil med en massa datorer brukar inte tycka om att bli strömlös, de drar så mycket att batteriet blir tomt på nån månad.Då kan en underhållsladdare vara på sin plats. En äldre bil har inga problem med att du lägger av den ena batteripolen, ok, klockan stannar och radion kan behöva kodas av, men annars är det ingen fara.
Försök att ställa bilen på en fuktfri plats, fukt är värre än låg temperatur.
Att däcken känns lite "fyrkantiga" när du tar ut bilen är ofarligt, efter några mil är allt som vanligt igen.

Det här med oljebyte före eller efter vinterförvaring är en återkommande internet-fråga.
I min värld är det strunt samma, jag har aldrig sett en motor rosta sönder från insidan. Jag hade en Cortinamotor stående i komposten flera år och den var helfräsch på insidan när jag tog isär den...
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Xmax
S-Poster

#5 Post by Xmax »

robinkjellstedt wrote: Låter som vettiga saker att göra! Underhållsladdare, har man den på batteriet hela vintern?
Tanken är att den ska sitta kopplad hela vintern och hålla batteriet i trim.

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar

#6 Post by Erol »

Xmax wrote:
robinkjellstedt wrote: Låter som vettiga saker att göra! Underhållsladdare, har man den på batteriet hela vintern?
Tanken är att den ska sitta kopplad hela vintern och hålla batteriet i trim.
Et fulladdat batteri som man lyfter av polen på, tar inte skada. Snarare mår det bättre än ett batteri som laddas för jämnan. Batterier klarar inte av att laddas oändligt många gånger utan blir lite sämre för varje laddning.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Xmax
S-Poster

#7 Post by Xmax »

Erol wrote: Et fulladdat batteri som man lyfter av polen på, tar inte skada. Snarare mår det bättre än ett batteri som laddas för jämnan. Batterier klarar inte av att laddas oändligt många gånger utan blir lite sämre för varje laddning.
Det hänger väll även på förutsättningarna.
I ett garage där bil och batteri kommer stå i kyla och kanske till och med flertalet minusgrader så kommer ju batteriet tappa laddning. Det man vill undvika är att låta ett batteri stå dåligt laddat en längre tid. Vid en sådan förvaring hade jag valt att ha underhållsladdning på, eller att ta ur batteriet och förvara det på annan, varmare plats.

Men absolut, i de allra flesta fall går det aldeles utmärkt att lyfta av polen från det fulladdade batteriet.

martenheller
Turbo-Poster
Bilmodell: 944 Turbo

#8 Post by martenheller »

Vinterunderhåll för mig = Upp på pallbockar, uppdatera :#944burn:
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

QV_
Addict
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980

#9 Post by QV_ »

Bilbatterier är av typen startbatterier och dessa skall (vill vara) fulladdade hela tiden.
Dessa gillar inte att man cyklar dom (alltså laddar ur/laddar) utan skall toppas direkt efter användningen.

/Janne

Mr Dezent
Carrera-Poster
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej

#10 Post by Mr Dezent »

Nu upprepar jag en del av vad som redan sagts, men ...
Jag vill tillägga att dessa råd är de jag själv tillämpar för mina egna bilar.
Se det därför som just vägledning, inte ett facit.
Förvaring i eventuell carport räknar jag, för övrigt, som utomhusförvaring.

Oavsett val av förvaring:
* Lägg extra tryck i däcken, montera "skithjul" som du ändå inte ska använda i vår/sommar eller palla upp bilen.
* Alltid full tank vid avställning.
* Alltid ordentlig rengöring av bilen innan avställning.
* Byt olja. Fungerar utmärkt med lågkvalitetsolja (dock av rätt typ för din motor) vid avställning, skifta sedan olja igen (lämpligen till olja av bästa kvalitet) innan bilen tas i bruk igen.
* Undvik att dra åt handbromsen vid långtidsförvaring.
* Underhålls-ladda batteriet. Helst på plats i bilen med avsedd underhållsladdare (typ C-Tek).
* Om bilen har fungerande AC: Motionera AC:n någon gång under förvaringstiden, så ökar oddsen för att den ska kyla även när våren kommer.
* Alltid fräsch torrboll i kupén. Om bagaget, med bagagerumsklädsel, är helt avskilt från kupén skadar det inte att ha en torrboll där också.
* Kontrollera att du kan ta dig in i bilen genom manuell användning av nyckel i dörrlåsen, så behöver du inte lita helt på eventuell fjärrkontroll.
* Om du har stereo med kodlås, kontrollera så att du har koden tillhanda. Eventuellt frågar stereon efter det i vår när bilen åter tas i bruk.
* Kontrollera villkoren i din försäkring, vad som gäller vid avställning/långtidsförvaring. Ska inte behövas, men skadar heller inte att sätta sig in i det.
* Värt att tänka på är att möss i regel tar sig in i bilen genom att klättra på hjulen och vidare in via hjulhusen. Så vill man sätta stopp för mössen, inrikta dig främst på bilens markkontakt, hjul eller pallbockar.

* En-två gånger i månaden: Starta upp bilen och låt motorn nå ordentlig arbetstemperatur innan du stänger av den igen.
(Ett kontroversiellt tips som jag vet det råder delade meningar om, inte minst vid utomhusförvaring. Men jag brukar göra så iaf. Mina hobbybilar står dock gärna inomhus i varmgarage.)

Vid utomhusförvaring:
* Kontrollera vätskornas fryspunkter så slipper du otrevliga överraskningar i vår.
* Långtidsparkera aldrig på gräs. Fukt i gräset stiger och går rakt mot bilens bottenplatta.
* Om du ändå måste parkera på gräs, lägg en presenning under bilen. Tar hand om kondensen.
* Undvik formsytt bilkapell. Inte ens av variant som "andas". Vinden gör att det bara slår mot karossen. Då är det bättre att det ligger snö ovanpå bilen, vilket det förmodligen kommer göra ändå. I det läget spelar det ändå ingen roll att kapellet andas eller inte.
* Siliconbehandla dörrlister osv. Någon gång under vintern vill du säkert ta dig in i bilen. Då vill du inte slita sönder dörrarnas tätningslister.

Vid inomhusförvaring:
* Kontrollera fryspunkter så slipper du otrevliga överraskningar i vår. Gäller kallgarage.
* Här är det mer tryggt att använda formsytt kapell. Ska definitivt användas i flerbilsgarage, där smuts yr upp dagligen. Så slipper du att någon skriver saker med fingret i smutsen på karossen = Risk för repor.
* Rekommenderar varmt en sådan där nätdriven mus/råttskrämmare som sänder ifrån sig högfrekventa ljud i olika serier.
* Om det finns uppvärmning i lokalen, så skadar det inte att ha den på. Ett par plusgrader räcker, behöver inte ens röra sig om rumstemperatur.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

Post Reply