Jag tittar just nu efter en ny bil som jag kan köra bana med och som jag kan använda i trafik för att njuta av kurviga vägar. Bilarna jag tittat på är Alfa 105 och 116 serien samt Porsche 924 och 944.
Alfa har jag mer eller mindre övergivit då kvaliten är kass men motorerna rätt sköna. Jag har mer och mer sneglat på Porsche och då 924 eller 944. Frågan är vilken jag skall välja! Nedan är några frågor som jag undrar över.
1. Är de svåra att meka med? Jag har ett garage med en hel uppsättning verktyg, svets, kompressor mm. Har vanan inne från Citroën och räds inte tekniskt komplicerade mekaniska lösningar.
2. Är det någon Idé att köpa en 924 för 9 000 kr och renovera upp eller är det billigare att köpa en för 20 000 kr som är klar? Samma fråga gällande 944.
3. Har priserna på bilarna landat. DVS kommer en 944 från -87 att falla i pris eller har de stagnerat som på vissa veteranbilar? Har bara erfarnehet från Citroën och vet att dessa inte går ner i pris om man underhåller det man köpt.
4. Vilken modell tycker ni att jag skall välja? Jag har en begränsad budget och vill ogärna lägga mer än 45 tusen på en bil.
5. Hur är dessa bilar att köra bana med? Kan man köra bilen till och från banan eller blir det som med en del alfor att man måste traila bilen till banan?
Stort tack för ert tålamod med dessa frågor men jag är som sagt ny och behöver lite råd och dåd rörande denna bilmodell.

Gustav