Sportluftfilter
-
- S-Poster
- Posts: 85
- Joined: 2013-09-12 11:34:33
- Telefon: 0709565058
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Rödeby
- Contact:
Sportluftfilter
Har planer på att köpa ett sportluftfilter typ k&n eller liknande till min 951:a. Men har läst att många andra porschar får sina luftmassemätare kraschade av oljan i filtret. Har någon erfarenhet av detta eller vågar man köpa ett?
__________________________________________________________
Man slutar inte leka bara för att man blir gammal. Man blir gammal av att sluta leka.
Porsche 951 -86
Niva -97
PCS 14247
Man slutar inte leka bara för att man blir gammal. Man blir gammal av att sluta leka.
Porsche 951 -86
Niva -97
PCS 14247
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Sportluftfilter
Du har väl läst "Några bra sätt att sabba en perfekt fungerande motor":
http://www.zatzy.com/teknik/47840-nagra ... motor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.zatzy.com/teknik/47840-nagra ... motor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
-
- S-Poster
- Posts: 85
- Joined: 2013-09-12 11:34:33
- Telefon: 0709565058
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Rödeby
- Contact:
Re: Sportluftfilter
Nej, jag googlade och hittade bl.a detta http://www.autolife.se/page/31132/" onclick="window.open(this.href);return false;
__________________________________________________________
Man slutar inte leka bara för att man blir gammal. Man blir gammal av att sluta leka.
Porsche 951 -86
Niva -97
PCS 14247
Man slutar inte leka bara för att man blir gammal. Man blir gammal av att sluta leka.
Porsche 951 -86
Niva -97
PCS 14247
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Sportluftfilter
Knappast ett bekymmer på en 944:an med luftklaff, det som kan ta stryk på dessa bilar om man har otillräckligt renad luft, är turbon impeller.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Re: Sportluftfilter
Ha ha den var bra!! Som sagt varför byta ut en väl fungernade luftfiltrering av kall luft från hjulhuset till rejält uppvärmd luft från motorrummet? En dag på banan så blir det varmt som f.n under huven...Mattias 924 wrote:Du har väl läst "Några bra sätt att sabba en perfekt fungerande motor":
http://www.zatzy.com/teknik/47840-nagra ... motor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
-
- S-Poster
- Posts: 85
- Joined: 2013-09-12 11:34:33
- Telefon: 0709565058
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Rödeby
- Contact:
Re: Sportluftfilter
Hade inte tänkt mig ett open air eller liknande. Ett helt vanligt k&n insatsfilter va tanken. Men, det får inte finnas risk för ras. Är det ingen som kör på detta?
__________________________________________________________
Man slutar inte leka bara för att man blir gammal. Man blir gammal av att sluta leka.
Porsche 951 -86
Niva -97
PCS 14247
Man slutar inte leka bara för att man blir gammal. Man blir gammal av att sluta leka.
Porsche 951 -86
Niva -97
PCS 14247
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Sportluftfilter
Som jag skrev tidigare, luftmassemätaren på 944:an är inte känslig för lite olja från filtret som många modernare bilar med glödtråd i massamätaren.Roggan wrote:Hade inte tänkt mig ett open air eller liknande. Ett helt vanligt k&n insatsfilter va tanken. Men, det får inte finnas risk för ras. Är det ingen som kör på detta?
Så länge du har ett fräscht filter som filtrerar grus/partiklar från att komma in i insuget så funkar det bra. Vi använder ett K & N filter i "isbilen" och det har inte medfört några problem.
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S-Poster
- Posts: 85
- Joined: 2013-09-12 11:34:33
- Telefon: 0709565058
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Rödeby
- Contact:
Re: Sportluftfilter
Tack för kloka svar. Blir att beställa ett i vinter då 

__________________________________________________________
Man slutar inte leka bara för att man blir gammal. Man blir gammal av att sluta leka.
Porsche 951 -86
Niva -97
PCS 14247
Man slutar inte leka bara för att man blir gammal. Man blir gammal av att sluta leka.
Porsche 951 -86
Niva -97
PCS 14247
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: Sportluftfilter
Jag har kört K/N hela den här säsongen.
Om du ska köpa, beställ på Ebay.
Skulle gissa att de är 1/3 av priset här hemma.
Om du ska köpa, beställ på Ebay.
Skulle gissa att de är 1/3 av priset här hemma.
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Sportluftfilter
Varför?Roggan wrote:Blir att beställa ett i vinter då
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
-
- S-Poster
- Posts: 85
- Joined: 2013-09-12 11:34:33
- Telefon: 0709565058
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Rödeby
- Contact:
Re: Sportluftfilter
Köper bara för att inte behöva köpa luftfilter fler gånger 

__________________________________________________________
Man slutar inte leka bara för att man blir gammal. Man blir gammal av att sluta leka.
Porsche 951 -86
Niva -97
PCS 14247
Man slutar inte leka bara för att man blir gammal. Man blir gammal av att sluta leka.
Porsche 951 -86
Niva -97
PCS 14247
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sportluftfilter
Ah, du struntar i om motorn går bra. Dåså.Roggan wrote:Köper bara för att inte behöva köpa luftfilter fler gånger
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S-Poster
- Posts: 85
- Joined: 2013-09-12 11:34:33
- Telefon: 0709565058
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Rödeby
- Contact:
Re: Sportluftfilter
Nja, nu var det ju inte riktigt så. Givetvis är jag mån om motorn. Därav min fråga från början. Men att många bilar går bra och i flertalet fall bättre med ex K@N går ju inte att förneka.
__________________________________________________________
Man slutar inte leka bara för att man blir gammal. Man blir gammal av att sluta leka.
Porsche 951 -86
Niva -97
PCS 14247
Man slutar inte leka bara för att man blir gammal. Man blir gammal av att sluta leka.
Porsche 951 -86
Niva -97
PCS 14247
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: Sportluftfilter
Hur tänkte du där Michael?Maxx wrote:Ah, du struntar i om motorn går bra. Dåså.Roggan wrote:Köper bara för att inte behöva köpa luftfilter fler gånger
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sportluftfilter
Att om huvudskälet är att slippa köpa luftfilter så ofta kanske det inte är helt "rätt". Men alla gör som de vill. Om håller man efter ett tvättbart luftfilter så är det säkert ok.Erol wrote:Hur tänkte du där Michael?Maxx wrote: Ah, du struntar i om motorn går bra. Dåså.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users