Laddtryck som ligger högt konstant

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Jacko
S2-Poster
Posts: 281
Joined: 2007-06-15 04:07:32
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Laddtryck som ligger högt konstant

#1 Post by Jacko »

Har lite problem med följande...
Har precis installerat chip från Bengt med tillhörande pysventil.
Med stängd pysventil för att justera till rätt nivå så ligger mitt laddtryck på ca 1,2 vid 3000 varv (3:ans växel) som senare skenar till 1,4-1,5 vid vidare gas påtryck. Vilket inte känns helt ok. Jag har inte vågar hålla längre än att jag noterat laddtrycket. Samma sak händer om jag öppnar pysventilen är öppen lite grann, så ingen skillnad där.
Jag har tryckt satt WG för att kontrollera funktion, den öppnar vid ca 0,5-0,6. Vilket känns bra. (Förstärkt av Sandén).
Alla vakuum anslutningar är utbytta + slangar. (allt tätt) Jag har trycksatt IC (med ca 0,6 bar) för att kontrollera detta. Dock så pös det under insuget vid tempventilen. Inte vid slangarna utan ett håll i mellan de två anslutningarna där vakuumslangarna går in. Kolla bild.
Ska det vara så här? Att det pyser ut luft därifrån?
Är tempventilen paj?
Kan det vara därför laddtrycket skenar eller inte kan justeras?

Önskar lite hjälp/ synpunkter om detta.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Jacko
S2-Poster
Posts: 281
Joined: 2007-06-15 04:07:32
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: Laddtryck som ligger högt konstant

#2 Post by Jacko »

Hur mäter man insugstryck och Waste gate tryck samtidigt?

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Laddtryck som ligger högt konstant

#3 Post by Erol »

Låter spontant att slangen till WG har släppt, med originalfjäder får man då ca 1 bar, så 1,2-1,4 är nog inte orimligt med en förstärkt fjäder.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Jacko
S2-Poster
Posts: 281
Joined: 2007-06-15 04:07:32
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sv: Laddtryck som ligger högt konstant

#4 Post by Jacko »

Erol wrote:Låter spontant att slangen till WG har släppt, med originalfjäder får man då ca 1 bar, så 1,2-1,4 är nog inte orimligt med en förstärkt fjäder.
Nja, rätt säker på att den sitter som den ska. Har demonterat den samt monterat den, den såg ok ut. Anslutningarna sitter som det ska med nya fräscha slangklämmor.
Har du nån aning angående tempventilen?

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Laddtryck som ligger högt konstant

#5 Post by Nahpets »

Är de två vakuumslangarna tillgängliga för dig?
Om ja, koppla ihop dem med en skarvnippel och testkör.

Tempventilen ska vara tät. Men jag tror inte det är varför laddet skenar.
En bild från google (skippa röda markeringen...)
Image
Taktventilen får sitt styrtryck direkt efter turbon, så förlusterna (avsaknad av styrtryck till WG) borde vara mycket liten.


Har tyvärr haft fel förut men du kan ju enkelt kontrollera...

Jacko
S2-Poster
Posts: 281
Joined: 2007-06-15 04:07:32
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: Laddtryck som ligger högt konstant

#6 Post by Jacko »

Nahpets wrote:Är de två vakuumslangarna tillgängliga för dig?
Om ja, koppla ihop dem med en skarvnippel och testkör.

Tempventilen ska vara tät. Men jag tror inte det är varför laddet skenar.
En bild från google (skippa röda markeringen...)
Image
Taktventilen får sitt styrtryck direkt efter turbon, så förlusterna (avsaknad av styrtryck till WG) borde vara mycket liten.


Har tyvärr haft fel förut men du kan ju enkelt kontrollera...
Har inte bilen tillgänglig, men vill du visa på denna bild, vilka slangar du menar?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Jacko
S2-Poster
Posts: 281
Joined: 2007-06-15 04:07:32
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sv: Laddtryck som ligger högt konstant

#7 Post by Jacko »

Erol wrote:Låter spontant att slangen till WG har släppt, med originalfjäder får man då ca 1 bar, så 1,2-1,4 är nog inte orimligt med en förstärkt fjäder.
Kan det vara så att taktventilen kan vara paj och att det kanske ligger nått ivägen i taktventilen som skickar vidare till WG?

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Sv: Laddtryck som ligger högt konstant

#8 Post by Erol »

Jacko wrote:
Erol wrote:Låter spontant att slangen till WG har släppt, med originalfjäder får man då ca 1 bar, så 1,2-1,4 är nog inte orimligt med en förstärkt fjäder.
Kan det vara så att taktventilen kan vara paj och att det kanske ligger nått ivägen i taktventilen som skickar vidare till WG?
Helt klart kan det vara så, att ventilen fastnat i stängt läge. Inte helt ovanligt att dessa taktventiler pajar med åren.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Jacko
S2-Poster
Posts: 281
Joined: 2007-06-15 04:07:32
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sv: Laddtryck som ligger högt konstant

#9 Post by Jacko »

Erol wrote:
Jacko wrote: Kan det vara så att taktventilen kan vara paj och att det kanske ligger nått ivägen i taktventilen som skickar vidare till WG?
Helt klart kan det vara så, att ventilen fastnat i stängt läge. Inte helt ovanligt att dessa taktventiler pajar med åren.
För att byta taktventilen, måste insug o fuelrail bort då eller?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users