951-90 E85

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
mats ivarson
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2005-05-19 12:29:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: 951-90 E85

#211 Post by mats ivarson »

Jag tror dig att den går helt ok på 1.65 bar :D
Ang kylning är det problem med 944 generellt pga den lilla platsen för kylare. Vad jag tycker du kan testa är medlet waterwetter.

Mvh
Mats
www.boost242.se

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951-90 E85

#212 Post by gurra »

Kör lågtemps termostat och fläktkontakt också, det hjälper en del. Har du ventilerad huv och plastskölden under motorn monterad?

Ang 2ans växel så är det det som är det fina med 3 liter och kortare låda. 3an 95% av de flesta svenska banor :)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#213 Post by Björn Nilsson »

Kylproblemen var att båda slangarna till turbon läckte. Medförde att kylsystemet spottade ur sig kylarvätska och kunde inte hålla trycket. Tror inte att det kommer vara ett problem.

Men det blev väldigt dåligt körtempo eftersom jag vartannat varv var tvungen att kyla av. Sen kan jag forcera båda kylfläktarna till högfart genom att trycka in AC-knappen.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 951-90 E85

#214 Post by Peedster »

Ser riktigt fin och helt rätt clubsport stuk!

Är det speedlines...?
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#215 Post by Björn Nilsson »

Peedster wrote:Ser riktigt fin och helt rätt clubsport stuk!

Är det speedlines...?
Tackar :#cheers: Fälgarna är RH 3-split.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#216 Post by Björn Nilsson »

Men fortfarande kylproblem :evil: Har luftat med upphöjd framvagn, kylens slangar blir varm innan/efter, värmeventilen fungerar.

Förstår det inte riktigt.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#217 Post by Björn Nilsson »

Ett vinterprojekt blir att ta bort hela torsionsrör inkl stavar, har prolem med att bakvagnen rör sig någon/några mm vid hård belastning (läs bankörning). Även med Elephant Racing torsionsbussningar. Är så trött på hela konstruktionen så nu ska den bort.

Då kommer nästa fråga...vilka stötdämpare skall man investera i? Mailat GAZ ang deras Gold serie, galet billigt men fungerar de verkligen till våra bilar (läs bankörning igen) och givetvis utan stavar?

Någon som har erfarenhet ang Gold-serien?

Eller är det KW Clubsport man ska ha? :mrgreen:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 951-90 E85

#218 Post by Janne J »

Björn Nilsson wrote: Då kommer nästa fråga...vilka stötdämpare skall man investera i? Mailat GAZ ang deras Gold serie, galet billigt men fungerar de verkligen till våra bilar (läs bankörning igen) och givetvis utan stavar?

Någon som har erfarenhet ang Gold-serien?


/Björn
Jag har skruvat och laborerat mycket med mina Gaz Gold och har nu hittat en sättning som fungerar bra.
Vid PCS körningen på Anderstorp i måndags gick bilen riktigt bra, tydligt och konsekvent uppförande, ordentligt med grepp och bra stabilitet vid inbromsningar och snabba manövrer.
Min bil är standard ( 25000 mil ) vad det gäller bussningarna. Justerbara topplagringar ( GAZ ). Lite grövre krängare bak, aggressivare hjulvinklar. 205/50 Bridgestone RE002 på 7*17 fälgar.
För de i sammanhanget små pengarna måste jag ge dem klart godkänt.
Tänk på att det krävs en del testande med höjder och inställningar innan det blir bra, jag var lite fel ute från början och då var de vidriga, stötiga och studsiga.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#219 Post by Björn Nilsson »

Tackar för infon Janne! Vilka fjädrar kör du fram bak? (N/mm) Å har du orginal dämparsättning?

Har mailat med GAZ plus en annan firma som verkar bygga en del racebilar i England men båda vidhåller att man ska ha kvar stavarna? GAZ säger det pga att de är osäkra om bulten till nedre fästen inte håller för de fjäderhårdheter jag specat... :roll: Inget å bry sig om dock.

Företaget EMC Motorsport säger att "alla" i England som racar har stavarna i....jag känner att de inte har mycket erfarenhet av GAZ Gold utan stavar iaf :mrgreen: Här i Sverige skulle nog jag påstå att de flesta som tävlad kör utan stavar å där håller ju bultar å annat.

Tycker det låter som att GAZ Gold skull kunna vara ett OK val iaf. Det största jobbet blir å tillverka bakvagnen men det verkar ändå hyffsat straight forward.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Shrimpen
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2008-10-21 19:08:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Upplands Väsby
Contact:

Re: 951-90 E85

#220 Post by Shrimpen »

Hej,

Jag har satt på ett Koni sytem från Ground Control i USA.
http://www.ground-control-store.com/pro ... 762/CA=219" onclick="window.open(this.href);return false;
Dom har en förstärkt bult för bakre dämparen.
Kanske kan man köpa bara bulten av dom om man vill?
Jag har inga stavar kvar på min bil, och det har funkat bra.

Jag är i alla fall nöjd med dessa dämpare.

Mvh
Anders
944 Turbo -86

The shrimp who believe he is a hummer

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-90 E85

#221 Post by DLS »

951master kör med Gaz coilover på sin o det enda han fick modifiera om jag kommer ihåg rätt var en längre samt tåligare nedre bult bak.
Kolla med han om du vill ha bultar då jag har för mig det var special o han tog hem ett gäng sånna, om han inte sålt alla redan.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: 951-90 E85

#222 Post by Erol »

DLS wrote:951master kör med Gaz coilover på sin o det enda han fick modifiera om jag kommer ihåg rätt var en längre samt tåligare nedre bult bak.
Kolla med han om du vill ha bultar då jag har för mig det var special o han tog hem ett gäng sånna, om han inte sålt alla redan.
Tror tyvärr han sålt alla, men skicka ett PM till honom å hör.

Vet att han klagat lite över att bakfjädrarna varit för mjuka. Men man får ju välja fäderhårdhet när man köper direkt från GAZ, så sånt går ju att undvika.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 951-90 E85

#223 Post by Janne J »

Björn Nilsson wrote:Tackar för infon Janne! Vilka fjädrar kör du fram bak? (N/mm) Å har du orginal dämparsättning?

/Björn
Jag har stavarna kvar bak. Fjädrarna är på 450 lbs/in eller 80 N/mm både bak och fram vilket ger att bilen totalt sett är hårdare bak än fram.
Har provat 300 lbs/in på Kinnekulle, för mjukt på bana men komfortablare på gatan.
450 lbs/in passade bra på Knutstorp och Anderstorp, lagom krängning och ingen antydan till hjulstuds.

Dämparna är ställbara med en ratt, 25 "klick" mellan max och min. Lite grov konstruktion kan man tycka, men man får vad man betalar för. Efter mycket laborerande har jag ca 8 klick från det mjukaste på framdämparen och ca 12 på den bakre.
För lite dämpning och bilen upplevs som smågungig, för mycket dämpning gör den stötig och man upplever att bilens följsamhet blir sämre, den kan T.ex. ta små "skutt" i sidled när det går fort i en kurva.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 951-90 E85

#224 Post by Joakim.S »

Björn Nilsson wrote:Ett vinterprojekt blir att ta bort hela torsionsrör inkl stavar, har prolem med att bakvagnen rör sig någon/några mm vid hård belastning (läs bankörning). Även med Elephant Racing torsionsbussningar. Är så trött på hela konstruktionen så nu ska den bort.

Då kommer nästa fråga...vilka stötdämpare skall man investera i? Mailat GAZ ang deras Gold serie, galet billigt men fungerar de verkligen till våra bilar (läs bankörning igen) och givetvis utan stavar?

Någon som har erfarenhet ang Gold-serien?

Eller är det KW Clubsport man ska ha? :mrgreen:

/Björn
Hej Björn!

En lite undran är hur mycket toe in du har i bak, jag hade nämligen ett liknande problem, bilen kändes som att den började sladda så fort man rörde ratten.

Jag började med att byta bussningarna till polyurethane men ingen skillnad hade en skräckupplevelse i 200+ km, sen så justerade jag bakvagnen till 3mm toe in, jag kan bara säga oj det var inte samma bil.
Så om du inte provat det så gör det innan du bestämmer dig.

MVH Joakim

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#225 Post by Björn Nilsson »

Hej Joakim,

Bilen rör sig inte på ett otäckt sätt på banan, det är hörbart att bussningar börjar "knirka" mm efter hårda belastningar. Möjligen kan jag känna det genom att vid gasuppsläpp så vill bilen röra sig lite åt vänster med bakvagnen.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users