kopplingsfråga elektronisk laddtrycksreglering

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

kopplingsfråga elektronisk laddtrycksreglering

#1 Post by Henka »

Jag har skaffat mig en Gizzmo MS-IBC och funderar på hus den ska anslutas
Det finns två alternativ i instruktionerna
1 inbyggd wg
2 externa wg
Problemet är att på den externa är det 2 anslutningar på wg:n och som jag minns det har jag bara en på min Sandén modifierade orginal.
Ska jag då koppla lika som för den inbyggda som har endast en anslutning?
Bilder på de olika kopplingarna finns på sidan 16-17 i denna http://www.gizzmoelectronics.com/pdf/MS ... er1.01.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
(Det är till min 944 turbo -87 den ska anslutas)
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: kopplingsfråga elektronisk laddtrycksreglering

#2 Post by Erol »

Du kopplar som du säger, enligt schemat för intern wastegate. Lite felaktigt att benämna det med intern/extern då det handlar om wastegate med enkel eller dubbla nipplar som jobbar med reglering från två håll.

Image
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: kopplingsfråga elektronisk laddtrycksreglering

#3 Post by Henka »

Okey tack då var det som jag trodde
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: kopplingsfråga elektronisk laddtrycksreglering

#4 Post by DLS »

Jag kör också med Gizzmon, är väldigt nöjd med den :)
Fast jag har en tial wg så jag kör med det andra inkopplings alternativet.
Men som Erol säger ska du koppla den som intern wg på din.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: kopplingsfråga elektronisk laddtrycksreglering

#5 Post by Nahpets »

Hej Henka!

Kul med nya prytlar!
Hur hade du tänkt installera den elektriskt (vilka tåtar tar du)?

En allmän fråga, om man (t ex jag) önskar en elektronisk boost controller men där endast regleringsfunktionen önskas och ingen display, vilka alternativ finns det då?

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: kopplingsfråga elektronisk laddtrycksreglering

#6 Post by Henka »

Har inte tänkt på några specifika tåtar ännu
Mäter väl lite på säkringsdosan när det blir dax och ser om det finns nån ledig plats som är lämplig
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: kopplingsfråga elektronisk laddtrycksreglering

#7 Post by DLS »

Nahpets wrote:Hej Henka!

Kul med nya prytlar!
Hur hade du tänkt installera den elektriskt (vilka tåtar tar du)?

En allmän fråga, om man (t ex jag) önskar en elektronisk boost controller men där endast regleringsfunktionen önskas och ingen display, vilka alternativ finns det då?
Jag har min inkopplad på samma ström som stereon men jag har å andra sidan dragit 6mm2 kabel från batteriet.

Du kan göra din egen boost controller, gäller bara o hitta en passande solenoid.
sök på t.ex diy ebc eller diy boost controller
Här har du en liten film på youtube :)
http://www.youtube.com/watch?v=QkG7tTOBb3A" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: kopplingsfråga elektronisk laddtrycksreglering

#8 Post by Nahpets »

Hur har det gått Henka??

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: kopplingsfråga elektronisk laddtrycksreglering

#9 Post by Henka »

Inget vidare
Gizzmon är på plats men jag har inte hunnit använda den
forum/viewtopic.php?f=17&t=11226&start=75" onclick="window.open(this.href);return false;
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: kopplingsfråga elektronisk laddtrycksreglering

#10 Post by Nahpets »

Aj vad tråkigt !!!

Håll gärna din tråd uppdaterad med arbete och foton. Alltid spännande att se vad du gör.

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: kopplingsfråga elektronisk laddtrycksreglering

#11 Post by Fredrik Nyqvist »

Lite OT kanske, men kan man med den här EBC'n bara ställa önskat laddtryck och sen sköter den resten? Eller måste man justera in önskat laddtryck med hjälp av att justera duty cycle upp/ner?
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: kopplingsfråga elektronisk laddtrycksreglering

#12 Post by DLS »

du får ställa duty cycle samt gain så det är lite pill men när det väl är inställd så funkar det bra.
Du har 6 minnen så du kan ha olika laddtryck per växel om du vill när du kör rakt fram åka eller t.ex gat laddtryck o banladdtryck.
Det följer med en metall knapp som du kan sätta vid ratten om du vill för att lätt kunna ändra laddtryck mellan dom 6 olika minnena.

Edit
Just ja sen har jag för mig att du kan ställa den i 2 olika modes
ett där den alltid försöker hålla ett visst laddtryck oavsett värme o kyla o det andra läget så är den fast o då kan laddtrycket ju skilja lite beroende på temp o luftfuktighet
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users