patand wrote:Henka_E wrote:Jag VET ju att man inte får motorbromsa som jag gör. Jag har ju LÄRT mig det.
Hmm, här har jag chansen att lära mig något nytt för det här har jag inte hört talas om tidigare. Är det något specifikt för Volvo motorn eller är det när man varvar mycket med lätt svänghjul? Kan du berätta mer om vad det är du lärt dig och varför det är så?

Nej jag förstörde tryckplattor redan med 163hk och standard lamell - en gång... Grejjen är att tyckplattor av original typ tål inte hur mycket negativt moment som helst - positivt kan de ta väldigt mycket av. Det sitter tre plåtbleck, eller tre par plåtbleck och det blir knäckning i dem när man motorbromsar. För normal körning så är det inga bekymmer, men om man kör inspirerat med r-däck som blivit varma och lite puls innanför kostymen så tål de inte att man växlar ner så att bakhjulen låser upp - och de har jag förut gjort typ hela tiden. Det ska man inte göra - och jag tror inte att du lär dig nåt här, du får nog inte för dig att göra så. Jag vande sedan av mig själv med det här i väldigt stor utsträckning. Jag hade ju också problem med att lamellerna inte höll ihop och det var nog en kombo av högre varvtals kollektiv och detta eviga motorbromsande. I slutändan så är det ju ETT tillfälle som knäcker grejjerna - men veck på plåtarna kommer liksom smygande eftersom och när det är ett veck så finns det inget som sedan klarar att hålla emot.
Det här knäckningsfallet blir ännu tydligare nu när däcken har ännu mer grepp och dessutom så var lamellen inte förlåtande för fem öre - det blir inte rättvist. Den nya plattan, en Tilton OT2, är "stum" både för positivt och negativt moment. Konstruktionen ser helt annorlunda ut och den tål väldigt mycket smisk i båda riktningarna.
Sen finns det en liten smygare till här och det är att jag aldrig riktigt lyckades koppla ur eftersom jag hade luft i systemet och dessutom för kort slag på pedalen. Jag tror man kan dela upp mina problem i tre delar:
1 - Svårt att få i växlar i slutet på pass 1
Troligen så var det luften i systemet som gjorde att det inte gick att växla. Luft och sen ganska mycket värme på det - ja då fjädrade nog luften bara när jag försökte koppla ur. Jag hade ju dessutom för litet slag på pedalen. Hade jag luftat systemet mellan pass 1 och pass 2 så hade nog detta löst sig.
2 - Trasig tryckplatta
Började nog under pass 1 för jag gjorde ett par klant-växlingar. Tyckte att jag fick annat "ljud" i bilen efter ena halvan av pass 1 - troligen hade en eller två av blecken rykt och det jag upplevde var vibrationer. I början på pass 2 lossnade sedan svänghjulet
3 - Svänghulet lossnar
Vibrationerna från tryckplattan får förmodligen skruvarna att sträckas av eftersom undertecknad har dragit dem med fel moment. Synd, men inget jag kan göra nåt åt. Skönt dock att svänghjulet, som vispade rund och till och med sågade sig en bra bit in i axeln på startmotorn inte kom in i bilen och hade sönder mer - typ mig.
Ja, jag är inte så hemskt lessen över att det hände för jag vet att jag skruvat ihop det efter bästa förmåga och helt i enlighet med de råd som jag fick från firman jag köpte svänghjulet från. Jag vet bättre nu och jag vet att jag inte ska ringa nån annan än killen som byggt min motor. Han vet - de andra tror bara. Dessutom har han inget vinst-syfte eftersom han är en vanlig människa så det är väldigt tryggt att vända sig dit.
patand wrote:Henka_E wrote:under 1000kg.

Tycker ändock inte du gjort några dramatiska grejer (byta taket mot kolfiber osv), dessutom t.om plåtdörrar kvar. Kabelhärvor osv måste väga en hel del.
Angående dörrarna, får du ha plastdörr på förarsidan? Inte alla reglementen tillåter det har jag för mig.
Japp, modsport är väldigt fritt och bra så plast är tillåtet. Jag har dock kollat på andra reglementen också för att inte göra nåt som helt dödar mina chanser att köra tex långlopp i framtiden. Känns väldigt lockande faktiskt. Inte att jag vill köra mer eller så, mer att jag känner att det hade varit roligt att testa. Finns dock en princip fråga här - det här är ju min bil, och jag kör sönder den så är det ju mitt fel och jag kan inte direkt skylla på nån. Jag styr också över min ekonomi. Jag är inte helt säker på att jag är en såndär "kompis-kille" som kan ta allt med en klack spark. Plus att jag ofta känner att jag vill göra saker på ett annat sätt än andra kanske....så det kan nog bli svårt att dela på den. Fast - jag jobbar på det! Har tre kollegor som alla är sunda och kloka som nog är sugen på att åka... Förresten 5 kollegor är det nog. Hmm - finns nog kanske en bra grund här... Ah, det får bli sen det!