Då har man tillbringat ännu en helg i garaget. Fått ordning på en del saker men jag har fortfarande en hyggligt lång lista att bocka av inför torsdagens besök hos besiktningen och inför helgens upptåg på Såtenäs. Just nu känns de 70 milen tur och retur som ett äventyr, då allt inte är utprovat ännu
Under helgen har jag fortsatt arbetet med att montera ihop motorn, lärde mig under natten till söndagen att man ibland måste inse kroppens signaler och ge upp och åka hem och sova när man för fjärde gången får lyfta av insuget, då man ännu en gång glömt något som skall monteras där under
Efter 5 timmars sömn, frukost och kaffe var jag tillbaka i garaget och genast gick det bättre! Under söndagen blev jag i stort sett klar med ihopsättning av motorn, det som återstod var att montera generator/servorem, fylla glykol och olja samt att fixa en ny värmetålig luftfilteranslutning.
uploadfromtaptalk1372114324558.jpg
Måste även passa på och skryta, efter som jag lyckades byta oljefilter utan att spilla en endaste droppe
uploadfromtaptalk1372114464187.jpg
Under måndagen lyckades jag att få tag på de delar jag saknade till mitt inloppsrör mellan luftfilter och turbo. Får se hur permanent denna lösning blir, då detta i mitt tycke är något underdimensionerad, men den bör tåla värmen då den är gjord av silikonslang och aluminiumrör.
uploadfromtaptalk1372114745046.jpg
Efter att jag jävlats lite med vinklar och slangklämmor satt filtret på plats, dock så ska det justeras upp ca 10 cm innan kofångaren skruvas dit.
uploadfromtaptalk1372114896250.jpg
Efter att jag monterat generator/servorem, fyllt på med olja och vatten, tyvärr ingen glykol då flaskorna jag köpt med röd kork och röd etikett innehöll blå glykol samt hinkat i batteriet så var det dax att vrida på nyckeln!
Först vred jag på tändningen några gånger för att fylla upp den tomma fuel railen, hann bli lite nervös när jag hörde ett skvalande ljud från motorn, men insåg snabbt att det kom från fuel railen när den fylldes upp. Fortsatte sedan med att köra runt motorn utan tändkablar för att få oljan att slungas runt, fick inget utslag på oljetrycksmätaren, trodde att det skulle bli lite tryck men inte ett liv på mätaren. Satte dit tändkablarna och provade igen, efter 5-7 sekunder hoppade motorn igång, inget oljetryck nu heller... Eller jo, efter 2-3 sekunder så flög nålen upp på ca 4,5 bar!
Efter ytterligare ett par sekunder tysnade det värsta slammret från tryckarna och mitt lilla grenrörs/crossover-läckage gjorde sig påminnt.
Nu så kvarstår följande att göra innan besiktning och Såtenästräffen:
Fylla glykol
Fixa kärvande bromsar
Montera front
Montera stereo
Städa ur & Tvätta
Lösa oljud i framvagnen
Hjulinställning
Montera bredbandslambda
Montera avgastempmätare
Bara hoppas att inget strular nu, så borde detta vara fixat till helgen!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Starkt jobbat!
Fsiken vad smidigt och gott om plats det är i framkant och vid sidan om expansionskärlet... avundsjuk.
Sitter fortfarande och funderar om jag ska ta mig till Såtenäs, men tycker det verkar heltråkigt att köra 80 mil tur och retur ensam ifall något skiter sig med bilen... Jag har förvarnat regeringen iallafall att jag kanske försvinner till helgen...
Då var det dax att summera helgens bravader. Såtenästräffen stod på dagordningen och efter att besiktiga bilen i torsdags, gjort hjulinställning i fredags, packat och sovit en skvätt begav vi oss, en smula försenade ner mot Såtenäs.
uploadfromtaptalk1372751149078.jpg
Under resans gång mötte vi upp "951master" med "isbilen" vid Kumla och straxt senare i Laxå så anslöt "Peedster" till vår lilla grupp.
När vi kommit ner till träffen så hade vädret vänt oss ryggen och lagom som vi gav oss ut på banan kom regnet.
uploadfromtaptalk1372751665035.jpg
Det blev några vändor på såphal asfalt i regnet och efter en stund gav sig regnet. Tack vare blåst och soldis så torkade det upp fort, ca 1 timma senare var det torrt igen.
uploadfromtaptalk1372752034010.jpg
Under den första dagen upptäckte jag att de hjulvinklar som jag bett om på hjulinställningen inte alls var kompatibla med konbana. Framdäcken tog i skärmarna och både däck och skärmkant tog stryk vilket satte stopp för fortsatt körning.
Söndagsförmiddagen bjöd på meckande, först så ställdes krängaren bak ner från hårt till mjukt.
uploadfromtaptalk1372752387682.jpg
Och kort där efter justerades camber fram, för att försöka undvika mer kantskrap.
uploadfromtaptalk1372752327279.jpg
Efter att gjort dessa justeringar så var bilen mer lättkörd, dvs. inte alls lika överstyrd, men däcken tog fortfarande i skärmarna så jag blev tvungen att kasta in handuken för denna gång. Bästa tid på de tre vändor jag körde, landade på 1 minut och 33 sekunder, vilket jag inte är helt nöjd med.
uploadfromtaptalk1372752755556.jpg
Jag tog även tillfället i akt, att smiska Isbilen ett par varv, vilket resulterade i en tid på 1 minut och 26 sekunder, vilket kändes mycket bättre Det bör dock tilläggas att detta var på R-däck.
På vägen hem sällskapade jag med DLS och Maxx, vi gjorde ett depåstop för lite mat i Laxå.
uploadfromtaptalk1372753035750.jpg
Där efter vek vi av från E20 och tog några av Sörmlands mindre vägar de sista 10 milen.
uploadfromtaptalk1372753214835.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Mycket trevligt att du lade ned så mycket arbete och dök upp på träffen! Jag har vid några tillfällen lämnat bilen på "vanliga" firmor för hjulinställning och vid samtliga tillfällen har det resulterat i sönderkörda däck. Det är bara att konstatera att dessa bilar kräver specialkunskap för att få till hjulvinklarna.
Måste kännas skönt att få köra med bilen efter ett så långt uppehåll!
Vi kanske kan få till någon fikaträff eller garageträff i trakterna runt Strängnäs, Eskilstuna eller Enköping i höst?
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Absolut ska vi fixa en eller två träffar i regionen under säsongen! Håller på att kolla möjlighet att köra på Gröndals Motorstadion i Eskilstuna.
Jag ska efterdra toppen senare i veckan och se om jag fått bukt med att det spottar vatten/glykol via skvallerslangen.
Igår var jag in till Porsche Center och gjorde en ny hjulinställning i samråd med killen som gör dessa. Visade sig att jag hade 4 grader caster, vilket var en stor orsak till att det tagit i i skärmarna. Jag klandrar inte Tomas som gjorde inställningen i fredags för detta, då jag uttryckligen bett om max caster.
uploadfromtaptalk1372786688514.jpg
Efter att justerat fram och bakvagn än en gång, såg värdena ut som följande
uploadfromtaptalk1372786788508.jpg
Bilen beter sig bra, däck och skärmkanter har inte, efter inspirerad rondellkörning, haft några sammandrabbningar. Återstår att se vad som händer vid lite hårdare slalom och bankörning.
Ps. Kanonservice av Tomas på Porsche/Motorcentralen som ställde om bilen utan kostnad, trots att jag själv valt de olämpliga värdena!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.