Precis när jag ska köra ut från experts parkering så försvinner kopplingen och vill ej komma tillbaka Fick hjälp av två cyklister att putta till en parkering..å ska bogsera senare ikvälll.
Men nu till problemet. Jag har tidigare haft koll på en slang som låg och tryckte mot rattstången...dumt nog har jag väntat att fixa detta. Förra gången så var det ingen fara med slangen men efter koll under huven ser jag att det är den som läcker.
Kollade bromsvätskan och den ligger strax under min.
Vad är det som kan tänkas behövas göras? Byta slang? Lufta system? Ska bogsera till verkstan senare ikväll men vorre tacksam om någon kan säga vad detta är för slang, hade uppe ämnet i en tidigare tråd minns jag... Hoppas hoppas inte det blir något dyrt besök
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
jag antar att det är slangen som går från huvudcylindern till slavcylindern under bilen o den är vanligt att den spricker då den blir utsatt för mycke värme.
Endera beställ en ny slang från utzon(kostar lite) eller ta loss din gamla o gå till en hydraul firma som gör en ny till dig med hjälp av dina gamla kopplingar för ingen summa alls, alternativt be dom göra den stålomspunnen också för lite mera pengar.
Sen måste du givetvis fylla på bromsolja o lufta slavcylindern.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
DLS wrote:jag antar att det är slangen som går från huvudcylindern till slavcylindern under bilen o den är vanligt att den spricker då den blir utsatt för mycke värme.
Endera beställ en ny slang från utzon(kostar lite) eller ta loss din gamla o gå till en hydraul firma som gör en ny till dig med hjälp av dina gamla kopplingar för ingen summa alls, alternativt be dom göra den stålomspunnen också för lite mera pengar.
Sen måste du givetvis fylla på bromsolja o lufta slavcylindern.
Tack för svaret! Då jag inte har så mycket tid eller kunnande att göra sånt jobb själv bli det att låta verkstan fixa det. Får lite skylla mig själv eftersom jag tidigare sett att slangen var skavd...men nu ska det väl bli ordning på det. Tur detta hände 5 dagar efter besiktningen utan anm. förra veckan
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Lufta är inget problem alls om du gör det underifrån via slavcylindern!
**** Lossa först batterikablarna annars kan du kortsluta via startmotorn som sitter jämte slavcylindern ****
Ta en ren oljekanna, fyll den med bromsvätska. Sätt en slangstump på kannan, anslut den till slavcylinderns nippel, öppna nippeln och pumpa i vätska bakvägen. Funkar klockrent.
OBS se till att du inte överfyller bromsvätskebehållaren bara...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Då jag inte har så mycket tid till att meka själv...lämnade jag bilen till en verkstad (tyvärr)
Innan jag ens sa om det var okej beställde de orginal del från tyskland via porsche center Borås.
Efter att ha väntat några dar så kom det beskedet att de fått fel !"#%&/ del! Ska de beställa en ny (org) tar det ytterligare 5-6 dar
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Dock är det ju en enkel bromsslang, så det borde inte vara så dyrt kan man tycka...
Delen som verkstan hade beställt från Tyskland låg på 300 kr...men det var å andra sidan fel del (hur nu det gick till) Snackade med Utzon nyss och överväger om beställa därifrån idag, alt. kolla med ett ställe som tillverkar slangar nära mig.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Det ser ut att lösa sig denna veckan!
När väl detta ämnet är uppe, är just detta ett vanligt problem på våra bilar att kopplingsslangen går sönder? Med tanke på min placering från början så inte undra på...
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.