Koppling problem

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Koppling problem

#1 Post by M-Nilsson »

Precis när jag ska köra ut från experts parkering så försvinner kopplingen och vill ej komma tillbaka :( Fick hjälp av två cyklister att putta till en parkering..å ska bogsera senare ikvälll.

Men nu till problemet. Jag har tidigare haft koll på en slang som låg och tryckte mot rattstången...dumt nog har jag väntat att fixa detta. Förra gången så var det ingen fara med slangen men efter koll under huven ser jag att det är den som läcker.

Kollade bromsvätskan och den ligger strax under min.
Vad är det som kan tänkas behövas göras? Byta slang? Lufta system? Ska bogsera till verkstan senare ikväll men vorre tacksam om någon kan säga vad detta är för slang, hade uppe ämnet i en tidigare tråd minns jag... Hoppas hoppas inte det blir något dyrt besök :(
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Koppling problem

#2 Post by DLS »

jag antar att det är slangen som går från huvudcylindern till slavcylindern under bilen o den är vanligt att den spricker då den blir utsatt för mycke värme.
Endera beställ en ny slang från utzon(kostar lite) eller ta loss din gamla o gå till en hydraul firma som gör en ny till dig med hjälp av dina gamla kopplingar för ingen summa alls, alternativt be dom göra den stålomspunnen också för lite mera pengar.

Sen måste du givetvis fylla på bromsolja o lufta slavcylindern.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Koppling problem

#3 Post by M-Nilsson »

DLS wrote:jag antar att det är slangen som går från huvudcylindern till slavcylindern under bilen o den är vanligt att den spricker då den blir utsatt för mycke värme.
Endera beställ en ny slang från utzon(kostar lite) eller ta loss din gamla o gå till en hydraul firma som gör en ny till dig med hjälp av dina gamla kopplingar för ingen summa alls, alternativt be dom göra den stålomspunnen också för lite mera pengar.

Sen måste du givetvis fylla på bromsolja o lufta slavcylindern.
Tack för svaret! Då jag inte har så mycket tid eller kunnande att göra sånt jobb själv bli det att låta verkstan fixa det. Får lite skylla mig själv eftersom jag tidigare sett att slangen var skavd...men nu ska det väl bli ordning på det. Tur detta hände 5 dagar efter besiktningen utan anm. förra veckan :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Mr-Mago
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2007-10-17 19:35:28
Telefon: 0721765304
Bilmodell: Letar efter en
Årsmodell: 1977
Location: Anderslöv
Contact:

Re: Koppling problem

#4 Post by Mr-Mago »

Har hänt mig med! Men det som var jobbigast var att lufta den! det tog en evighet! haha
Men sen blev det bra! Lycka till!
Straight roads are for fast cars but twisty roads are for fast drivers!!!

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: Koppling problem

#5 Post by Mårten »

Lufta är inget problem alls om du gör det underifrån via slavcylindern!

**** Lossa först batterikablarna annars kan du kortsluta via startmotorn som sitter jämte slavcylindern ****
Ta en ren oljekanna, fyll den med bromsvätska. Sätt en slangstump på kannan, anslut den till slavcylinderns nippel, öppna nippeln och pumpa i vätska bakvägen. Funkar klockrent.

OBS se till att du inte överfyller bromsvätskebehållaren bara...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Koppling problem

#6 Post by M-Nilsson »

Då jag inte har så mycket tid till att meka själv...lämnade jag bilen till en verkstad (tyvärr)
Innan jag ens sa om det var okej beställde de orginal del från tyskland via porsche center Borås.

Efter att ha väntat några dar så kom det beskedet att de fått fel !"#%&/ del! Ska de beställa en ny (org) tar det ytterligare 5-6 dar :x
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Koppling problem

#7 Post by M-Nilsson »

Hittade delen själv på Utzon nu. :)
Last edited by M-Nilsson on 2013-07-02 12:57:42, edited 1 time in total.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Koppling problem

#8 Post by Karl Birgander »

http://utzon.se/39/10/16173" onclick="window.open(this.href);return false;

Dock är det ju en enkel bromsslang, så det borde inte vara så dyrt kan man tycka...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Koppling problem

#9 Post by M-Nilsson »

Karl Birgander wrote:http://utzon.se/39/10/16173

Dock är det ju en enkel bromsslang, så det borde inte vara så dyrt kan man tycka...
Delen som verkstan hade beställt från Tyskland låg på 300 kr...men det var å andra sidan fel del (hur nu det gick till) Snackade med Utzon nyss och överväger om beställa därifrån idag, alt. kolla med ett ställe som tillverkar slangar nära mig.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Koppling problem

#10 Post by M-Nilsson »

Karl Birgander wrote:http://utzon.se/39/10/16173

Dock är det ju en enkel bromsslang, så det borde inte vara så dyrt kan man tycka...
Det var inte den delen Utzon sa jag skulle ha, det var http://utzon.se/44/10/1003" onclick="window.open(this.href);return false;
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Koppling problem

#11 Post by Karl Birgander »

Undrar om Utzon missförstod dig?
Den jag pekar på är till 944 S, den du visar är till 924 S.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Koppling problem

#12 Post by M-Nilsson »

Karl Birgander wrote:Undrar om Utzon missförstod dig?
Den jag pekar på är till 944 S, den du visar är till 924 S.
Hum vilket "rörig" historia. Skalla kolla upp det igen innan jag beställer något.
889 utan frakten? :|
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3935
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Koppling problem

#13 Post by [Bobo] »

Kolla Ferdinand.se ...
Brukar kunna vara billigare på vissa delar än utzon. :?
851kr för den som pekades på tidigare i tråden t.ex...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Koppling problem

#14 Post by M-Nilsson »

Det ser ut att lösa sig denna veckan!
När väl detta ämnet är uppe, är just detta ett vanligt problem på våra bilar att kopplingsslangen går sönder? Med tanke på min placering från början så inte undra på...
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Koppling problem

#15 Post by M-Nilsson »

Karl Birgander wrote:Undrar om Utzon missförstod dig?
Den jag pekar på är till 944 S, den du visar är till 924 S.
Frågade förresten Utzon igen ang detta men nej, han var säker på det var rätt.. :roll:
Hur som helst ordnar jag det från annat håll nu.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users