Torsionstavar 968
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Torsionstavar 968
Önskar att köpa 2st 968 torsionstavar. Bor i Stockholm så nära är att föredra.
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Torsionstavar 968
Vilken diameter söker du?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: Torsionstavar 968
25,5 mm bör vara rätt. Detta var i alla fall standard på 968.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Torsionstavar 968
En gång I tiden köpte jag ett set som sanden hade på hyllan, (dom sålde jag iof vidare sen). Hittar du Inga kan du alltid kolla om han har några beggade på hyllan.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Torsionstavar 968
Dvs. samma som 944 turboRagnar Joensen wrote:25,5 mm bör vara rätt. Detta var i alla fall standard på 968.

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
Re: Torsionstavar 968
isåfall bör jag ha liggandes på hyllan.. lär kontrollmäta bara..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Re: Torsionstavar 968
Turbo S och 89-91 i så fall, tror 86-88 hade tunnare.Erol wrote:Dvs. samma som 944 turboRagnar Joensen wrote:25,5 mm bör vara rätt. Detta var i alla fall standard på 968.![]()
/ Erol
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Torsionstavar 968
Fel av mig...mijo wrote:Turbo S och 89-91 i så fall, tror 86-88 hade tunnare.Erol wrote: Dvs. samma som 944 turbo![]()
/ Erol

S2 har samma som 968, dvs. 24 mm
Turbo har fram till och med -86 23,5mm om det inte är M030 i så fall är det 25,5 mm.
Turbo från och med -87 har 26,8 mm även med M030.
Dock så skall tidiga M030 stavar på 25,5 mm ha samma fjäderkonstant som senare 26,8 mm dvs 175 lb.
allt detta enligt Clark´s Garage: http://www.clarks-garage.com/shop-manual/susp-15.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Sluggen
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2008-03-02 21:50:16
- Bilmodell: 951
- Location: Stockholm
- Contact:
- Sluggen
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2008-03-02 21:50:16
- Bilmodell: 951
- Location: Stockholm
- Contact:
- Sluggen
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2008-03-02 21:50:16
- Bilmodell: 951
- Location: Stockholm
- Contact:
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Re: Torsionstavar 968
Det måste vara ett skrivfel i tabellen. 26,8 mm är främre krängare.Erol wrote:Fel av mig...![]()
S2 har samma som 968, dvs. 24 mm
Turbo har fram till och med -86 23,5mm om det inte är M030 i så fall är det 25,5 mm.
Turbo från och med -87 har 26,8 mm även med M030.
Dock så skall tidiga M030 stavar på 25,5 mm ha samma fjäderkonstant som senare 26,8 mm dvs 175 lb.
allt detta enligt Clark´s Garage: http://www.clarks-garage.com/shop-manual/susp-15.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag är ganska säker på att Porsche inte gjort grövre stavar än 25,5 mm till 944/968.
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Torsionstavar 968
Torsionstavarmijo wrote:Det måste vara ett skrivfel i tabellen. 26,8 mm är främre krängare.Erol wrote:Fel av mig...![]()
S2 har samma som 968, dvs. 24 mm
Turbo har fram till och med -86 23,5mm om det inte är M030 i så fall är det 25,5 mm.
Turbo från och med -87 har 26,8 mm även med M030.
Dock så skall tidiga M030 stavar på 25,5 mm ha samma fjäderkonstant som senare 26,8 mm dvs 175 lb.
allt detta enligt Clark´s Garage: http://www.clarks-garage.com/shop-manual/susp-15.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag är ganska säker på att Porsche inte gjort grövre stavar än 25,5 mm till 944/968.
924
22mm före 1980, efter 23,5mm
944
944 vanlig har 23,5mm
944 S2 har 24mm
och 944 S2 Turbo har 25,5mm, även 944/944 S2 har detta med M030 och M031.
968
25,5mm
Ingen info om M030 paket.
Krängningshämmare fram
924 vanlig samt turbo
20mm
21,5mm
GT har 23mm
944
21,5mm
25,5mm
26,8mm
968
26,8mm
30mm M030
Krängningshämmare bak
924
14mm OPT
GT har 16mm
944
16mm och 18mm
968
16mm
18mm M030/249
19mm M030/480
Har kanske läst fel i PET på någon del
Who is online
Users browsing this forum: No registered users