Torsionstavar 968

Köpes Annonser
Post Reply
Message
Author
Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Torsionstavar 968

#1 Post by Harpin »

Önskar att köpa 2st 968 torsionstavar. Bor i Stockholm så nära är att föredra.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Torsionstavar 968

#2 Post by Karl Birgander »

Vilken diameter söker du?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Torsionstavar 968

#3 Post by Ragnar Joensen »

25,5 mm bör vara rätt. Detta var i alla fall standard på 968.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Torsionstavar 968

#4 Post by Cédric »

En gång I tiden köpte jag ett set som sanden hade på hyllan, (dom sålde jag iof vidare sen). Hittar du Inga kan du alltid kolla om han har några beggade på hyllan.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Torsionstavar 968

#5 Post by Erol »

Ragnar Joensen wrote:25,5 mm bör vara rätt. Detta var i alla fall standard på 968.
Dvs. samma som 944 turbo :roll:


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: Torsionstavar 968

#6 Post by Bubby »

isåfall bör jag ha liggandes på hyllan.. lär kontrollmäta bara..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Torsionstavar 968

#7 Post by mijo »

Erol wrote:
Ragnar Joensen wrote:25,5 mm bör vara rätt. Detta var i alla fall standard på 968.
Dvs. samma som 944 turbo :roll:


/ Erol
Turbo S och 89-91 i så fall, tror 86-88 hade tunnare.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Torsionstavar 968

#8 Post by Erol »

mijo wrote:
Erol wrote: Dvs. samma som 944 turbo :roll:


/ Erol
Turbo S och 89-91 i så fall, tror 86-88 hade tunnare.
Fel av mig... :roll:

S2 har samma som 968, dvs. 24 mm

Turbo har fram till och med -86 23,5mm om det inte är M030 i så fall är det 25,5 mm.
Turbo från och med -87 har 26,8 mm även med M030.

Dock så skall tidiga M030 stavar på 25,5 mm ha samma fjäderkonstant som senare 26,8 mm dvs 175 lb.
allt detta enligt Clark´s Garage: http://www.clarks-garage.com/shop-manual/susp-15.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by Sluggen »

Har stavar från en turbo -91. I Stockholm.

500:-

Mvh
Fredrik

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re:

#10 Post by Harpin »

Sluggen wrote:Har stavar från en turbo -91. I Stockholm.

500:-

Mvh
Fredrik
Hur många mm är den på?

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by Sluggen »

26,8 mm

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re:

#12 Post by Harpin »

Sluggen wrote:26,8 mm
Taget! Vart Stockholm? Vi kan ta det över PM.

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by Sluggen »

Ring 0739311337. Kan ses på söndag.

Mvh
Fredrik

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Torsionstavar 968

#14 Post by mijo »

Erol wrote:Fel av mig... :roll:

S2 har samma som 968, dvs. 24 mm

Turbo har fram till och med -86 23,5mm om det inte är M030 i så fall är det 25,5 mm.
Turbo från och med -87 har 26,8 mm även med M030.

Dock så skall tidiga M030 stavar på 25,5 mm ha samma fjäderkonstant som senare 26,8 mm dvs 175 lb.
allt detta enligt Clark´s Garage: http://www.clarks-garage.com/shop-manual/susp-15.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Det måste vara ett skrivfel i tabellen. 26,8 mm är främre krängare.
Jag är ganska säker på att Porsche inte gjort grövre stavar än 25,5 mm till 944/968.

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Torsionstavar 968

#15 Post by Harpin »

mijo wrote:
Erol wrote:Fel av mig... :roll:

S2 har samma som 968, dvs. 24 mm

Turbo har fram till och med -86 23,5mm om det inte är M030 i så fall är det 25,5 mm.
Turbo från och med -87 har 26,8 mm även med M030.

Dock så skall tidiga M030 stavar på 25,5 mm ha samma fjäderkonstant som senare 26,8 mm dvs 175 lb.
allt detta enligt Clark´s Garage: http://www.clarks-garage.com/shop-manual/susp-15.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Det måste vara ett skrivfel i tabellen. 26,8 mm är främre krängare.
Jag är ganska säker på att Porsche inte gjort grövre stavar än 25,5 mm till 944/968.
Torsionstavar
924
22mm före 1980, efter 23,5mm

944
944 vanlig har 23,5mm

944 S2 har 24mm

och 944 S2 Turbo har 25,5mm, även 944/944 S2 har detta med M030 och M031.

968
25,5mm
Ingen info om M030 paket.

Krängningshämmare fram
924 vanlig samt turbo
20mm
21,5mm

GT har 23mm

944
21,5mm
25,5mm
26,8mm

968
26,8mm
30mm M030

Krängningshämmare bak
924
14mm OPT
GT har 16mm

944
16mm och 18mm

968
16mm
18mm M030/249
19mm M030/480

Har kanske läst fel i PET på någon del

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users