931 med Audi 5cyl...är det värt det...?
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 780
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
931 med Audi 5cyl...är det värt det...?
Har tillgång till en 931 som skulle vara ett bra utgångsobjekt till ett busbygge...
Vad tror ni om nedanstående recept? Synpunkter?
Audi 20v turbo 400-500hp
G31 med lsd, eller kanske audi tdi 6vxl?
Gts body kit, eller kanske nåt mer brutalt?
17" fuchs replikor
CS/Rs inredning, typ...
Budget 150´ exkl. bil...
Har funderat på detta i ett par år, dags att börja med nått eller lägga ner å köpa nått med svansmotor som kompis till 951:an...
Vad tror ni om nedanstående recept? Synpunkter?
Audi 20v turbo 400-500hp
G31 med lsd, eller kanske audi tdi 6vxl?
Gts body kit, eller kanske nåt mer brutalt?
17" fuchs replikor
CS/Rs inredning, typ...
Budget 150´ exkl. bil...
Har funderat på detta i ett par år, dags att börja med nått eller lägga ner å köpa nått med svansmotor som kompis till 951:an...
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?
Skulle jag bygga på nått idag så skulle det bli med en audi femma 
o precis som du har jag haft tankarna på en 6 växlad tdi låda.
var inne på en rs2 låda ett tag men den är så jäkla dyr så bättre med tdi låda
Var en 968 utan motor ute på blocket för ett tag sen som hade varit ett perfekt utgångs läge om man velat regga den som ombyggt fordon

o precis som du har jag haft tankarna på en 6 växlad tdi låda.
var inne på en rs2 låda ett tag men den är så jäkla dyr så bättre med tdi låda

Var en 968 utan motor ute på blocket för ett tag sen som hade varit ett perfekt utgångs läge om man velat regga den som ombyggt fordon

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?
Har själv haft funderingar i den riktningen ett par år.
Enda som stoppar mig är ekonomin
Kör så det ryker om du har råd tycker jag
Ändrar mig lite....
Allt beror på utgångsläget tycker jag.
Är bilen för dålig eller för ombyggd för att återställas till original så tycker jag att det bara är att köra på.
Börjar bli ont om originalare också.
Sven
Enda som stoppar mig är ekonomin

Kör så det ryker om du har råd tycker jag


Ändrar mig lite....
Allt beror på utgångsläget tycker jag.
Är bilen för dålig eller för ombyggd för att återställas till original så tycker jag att det bara är att köra på.
Börjar bli ont om originalare också.
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?
Se bara till att regga den men Audimotor innan du trimmar, så du kan köra den på väg
/ Erol

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?
Är du galen!balansaxel wrote:Har tillgång till en 931 som skulle vara ett bra utgångsobjekt till ett busbygge...

Näe köp dig en billig vanlig 924a om du vill ha en Audifemma i en 924 kaross eller gå å köp någon dussinbil med svansmotor är min åsikt.
Iof, om 931an du avser är utan motor och/eller på annat sätt bortom räddning för att bli en fin 924a turbo så är det väl ok att rädda den kvar på vägarna även med en annan motor.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 780
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?
Ja..
Den ska defintivt göras gatregad och med tillhörande chassie och bromsuppgradering som inte nämdes tidigare...
Grunden till denna knäppa tanke är väl dels kärleken till frontmotorbilarna, men även audi 5an som låter och går underbart med rätt mods...
Ekonomiskt försvarbart lär det ju sällan bli men jag vill bygga en sån bil bara...
Ang. att "förstöra" en 931 så ser jag inte det så riktigt, dels är bilen i bitar och mycket fattas men utgångsobjektet är annars rätt bra...
En riktigt snyggt byggd gts replika (eller vad det nu blir för kit) med en snygg installation av en I5 samt sfro godkänd.
För mig en riktig drömbil och att bygga på en 931 sparar både jobb, lättare registrering och höjer värdet på bilen tänker jag...

Den ska defintivt göras gatregad och med tillhörande chassie och bromsuppgradering som inte nämdes tidigare...
Grunden till denna knäppa tanke är väl dels kärleken till frontmotorbilarna, men även audi 5an som låter och går underbart med rätt mods...
Ekonomiskt försvarbart lär det ju sällan bli men jag vill bygga en sån bil bara...
Ang. att "förstöra" en 931 så ser jag inte det så riktigt, dels är bilen i bitar och mycket fattas men utgångsobjektet är annars rätt bra...
En riktigt snyggt byggd gts replika (eller vad det nu blir för kit) med en snygg installation av en I5 samt sfro godkänd.
För mig en riktig drömbil och att bygga på en 931 sparar både jobb, lättare registrering och höjer värdet på bilen tänker jag...

931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
931 med Audi 5cyl...är det värt det...?
Det ska du nog inte räkna med.balansaxel wrote:... höjer värdet på bilen tänker jag...
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 780
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?
Inte jämfört med en fin originalbil, men det är ingen sån som ska slaktas, jag lovar!
Man har i vilket fall lite fördelar, bla så passar ju I5 rakt på 931 sprängkåpa med audis distansring för att öka djupet sen är det ju 5 bultsnav och i mina ögon i allafall roligare med en turbobil från början...

Man har i vilket fall lite fördelar, bla så passar ju I5 rakt på 931 sprängkåpa med audis distansring för att öka djupet sen är det ju 5 bultsnav och i mina ögon i allafall roligare med en turbobil från början...
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?
Du kommer nog att stöta på patrull vid registreringsbesiktning om du bara tänkt byta motorn.
Läsnyttigt;
http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm" onclick="window.open(this.href);return false;
Längst ned behandlas effektökning som är 20% om man inte registrerar som ombyggt fordon men byter från en motor UTAN katalysator till en motor MED katalysator. Anta att du köper en 931 S2 med 176 hk:
176 * 1,2 = 211hk
Såvitt jag vet brukar Audis 20vt producera ca 230 hk?
Aron här på forumet har påbörjat ett likadant projekt i en 944;
http://944sverige.com/forum/viewtopic.p ... =ninas20vt" onclick="window.open(this.href);return false;
Och så har vi en herre down-under med rätt mycket bra info;
http://ninas20vt.blogspot.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Läsnyttigt;
http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm" onclick="window.open(this.href);return false;
Längst ned behandlas effektökning som är 20% om man inte registrerar som ombyggt fordon men byter från en motor UTAN katalysator till en motor MED katalysator. Anta att du köper en 931 S2 med 176 hk:
176 * 1,2 = 211hk
Såvitt jag vet brukar Audis 20vt producera ca 230 hk?
Aron här på forumet har påbörjat ett likadant projekt i en 944;
http://944sverige.com/forum/viewtopic.p ... =ninas20vt" onclick="window.open(this.href);return false;
Och så har vi en herre down-under med rätt mycket bra info;
http://ninas20vt.blogspot.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Marcus
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
931 med Audi 5cyl...är det värt det...?
Vad jag menade är att jag faktiskt inte tror du får ut särskilt mycket mer för ditt bygge än vad en 931 i lagom bruksskick kostar. Sen att den har kostat dig 50.000–100.000 kr mer än det (Jag bara drog till med en summa.) spelar nog ingen större roll.
Men klart du ska bygga! Kommer nog att bli en kul bil.
Se bara till att kolla upp vad som gäller för ombyggt fordon innan du börjar trimma motorn så att du kan få den inreggadoch gatlegal, i alla fall till att börja med.
Men klart du ska bygga! Kommer nog att bli en kul bil.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 780
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?
Jag ringde en besiktningsman på SFRO och det som jag tänkt fungerar delvis för att få det godkänt som ombyggt fordon:
Audi 20v turbo -check
Hela bromssystemet inkl. huvudcyl måste bytas till värre prylar- check
Transaxel (Växellåda/Slutväxel) måste bytas men att ta en 44a låda eller 968 går ej utan det måste vara andra prylar så en Audi av något slag får det bli... (nog för att 44 har audi till viss del redan..)
Ej check på denna...
Nån som har nån info om dessa tdi låd konverteringar?
Alltså kraftöverförings tub/axel behöver inte bytas...
Sen kan man ju stoppa i en 10v och bara reg. bes.
2 ventils teknik å k-jet i all ära men jag hade nog tänkt mig en 20v...

Audi 20v turbo -check
Hela bromssystemet inkl. huvudcyl måste bytas till värre prylar- check
Transaxel (Växellåda/Slutväxel) måste bytas men att ta en 44a låda eller 968 går ej utan det måste vara andra prylar så en Audi av något slag får det bli... (nog för att 44 har audi till viss del redan..)
Ej check på denna...

Nån som har nån info om dessa tdi låd konverteringar?
Alltså kraftöverförings tub/axel behöver inte bytas...
Sen kan man ju stoppa i en 10v och bara reg. bes.
2 ventils teknik å k-jet i all ära men jag hade nog tänkt mig en 20v...
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?
Det är vad jag håller på med, om än i snigel-tempo.balansaxel wrote:Sen kan man ju stoppa i en 10v och bara reg. bes.
2 ventils teknik å k-jet i all ära men jag hade nog tänkt mig en 20v...
Slänger dock K-jet på skroten och konverterar till miljöbränsle

20V har ett par fördelar såsom trimpotential och crossflow men i mitt fall handlade det om att jag redan hade motorn till hands, att registrering är smidigare och att jag inte behöver byta bromsar, växellådor mm.
- Marcus
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 780
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?
Jag ser att folk plockar 500hp ur 10v också, kanske är ett smartare alternativ totalt sett ändå?
http://www.youtube.com/watch?v=FB-yVLFDRFM" onclick="window.open(this.href);return false;
Är 10v inte en crossflow motor alltså?
Va kul, hur långt har du kommit då?
Å vad bygger du på?
http://www.youtube.com/watch?v=FB-yVLFDRFM" onclick="window.open(this.href);return false;
Är 10v inte en crossflow motor alltså?
Va kul, hur långt har du kommit då?
Å vad bygger du på?
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?
10v har insug och avgas på samma sida.
Det går att plocka en del effekt, men är ganska trångt i våra motorutrymmen jämfört med Audins.
Jag bygger på en 931 -79 och har fått ner motorn på egenbyggda fästen och fått till en övergång från grenrör till turbo. Använder 931ans kopplingshus med distansplattan jag tror nämnts innan här i tråden.
Precis fått eget garage så räknar snart med att få lite mer fart i det projektet!
Det går att plocka en del effekt, men är ganska trångt i våra motorutrymmen jämfört med Audins.
Jag bygger på en 931 -79 och har fått ner motorn på egenbyggda fästen och fått till en övergång från grenrör till turbo. Använder 931ans kopplingshus med distansplattan jag tror nämnts innan här i tråden.
Precis fått eget garage så räknar snart med att få lite mer fart i det projektet!
- Marcus
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 780
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?
Ok, kul!
Blir det inte trångt som f-n vid höger hjulhus med både grenrör, turbo och insug? Finns d plats till ett riktigt grenrör istället för det gjutna?
I det fallet lär 20v ta några poäng antar jag..
Det va något med kopplingsarmen som inte stämde också va?
Blir det inte trångt som f-n vid höger hjulhus med både grenrör, turbo och insug? Finns d plats till ett riktigt grenrör istället för det gjutna?
I det fallet lär 20v ta några poäng antar jag..
Det va något med kopplingsarmen som inte stämde också va?
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]