Koppla bort ligger nära till hands. Falkenbergs bilelektriska har gjort ett par 944 så dom rev gärna ut larmet, dock känns det väldigt korkat om det fortfarande inte fungerar att starta.
Jag får testa följa kablarna och se vad jag hittar, tack så länge.
startmotorn går ej pga larmet? (Löst.)
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2013-02-22 16:26:14
- Bilmodell: 944 s2
- Årsmodell: 1989
- Location: Falkenberg
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2013-02-22 16:26:14
- Bilmodell: 944 s2
- Årsmodell: 1989
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: startmotorn går ej pga larmet?
Framsteg!
Kopplade förbi DME relät med en kabel med tre hannar, drog sedan ström direkt på startmotorn och bilen gick igång så fint.
Kabel från motorrummet ner till startmotorn funkar också att mata med ström så att den drar igång.
Någon som har koll på hur startnyckel, larm och startmotor hör ihop?
Kopplade förbi DME relät med en kabel med tre hannar, drog sedan ström direkt på startmotorn och bilen gick igång så fint.
Kabel från motorrummet ner till startmotorn funkar också att mata med ström så att den drar igång.
Någon som har koll på hur startnyckel, larm och startmotor hör ihop?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: startmotorn går ej pga larmet?
Bör framgå av elschemat i verkstadsmanualen.royen wrote:Någon som har koll på hur startnyckel, larm och startmotor hör ihop?
Manualen finns att ladda ner från min hemsida: http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: startmotorn går ej pga larmet?
Min erfarenhet är att det sitter ett relä på kabeln mellan nyckeln och startmotorn. Om du följer sladden från startmotorn mot "nyckeln" så tror jag du hittar det. Det sitter troligen ovanför där du har knäna när du kör. Hitta relät och koppla förbi det.royen wrote: Någon som har koll på hur startnyckel, larm och startmotor hör ihop?
Det gör du nog och på egen risk, jag inte sett din bil, genom att koppla ihop sladdarna som sitter på anslutning 30 och 87.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2013-02-22 16:26:14
- Bilmodell: 944 s2
- Årsmodell: 1989
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: startmotorn går ej pga larmet?
Hittar inget relä längs med startmotor kabeln så det kan vi nog glömma.
Men vad jag kommit fram till är att jag råkat sätta i larm relät i abs reläts plats och tvärtom, öppnade larm relät men såg inte att det var skadat men tänkte beställa larm, abs och DME relä för att utesluta det i alla fall, jag hittar ABS och DME relä lite överallt men jag hittar inget larm relä någonstans, någon som har något tips?
Börjar luta åt att leta upp en ny DME dator och stoppa i för att testa om det funkar, Måste nästan vara den som skojar med mig tycker jag.
Finns det någon firma i sverige som kan felsöka DME datorn?
Har testat DME relät och det var ok.
Om bara tändnyckellåset vore dåligt så borde väl bilen starta i alla fall om jag lägger ström på startmotorn?
Men vad jag kommit fram till är att jag råkat sätta i larm relät i abs reläts plats och tvärtom, öppnade larm relät men såg inte att det var skadat men tänkte beställa larm, abs och DME relä för att utesluta det i alla fall, jag hittar ABS och DME relä lite överallt men jag hittar inget larm relä någonstans, någon som har något tips?
Börjar luta åt att leta upp en ny DME dator och stoppa i för att testa om det funkar, Måste nästan vara den som skojar med mig tycker jag.
Finns det någon firma i sverige som kan felsöka DME datorn?
Har testat DME relät och det var ok.
Om bara tändnyckellåset vore dåligt så borde väl bilen starta i alla fall om jag lägger ström på startmotorn?
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2013-02-22 16:26:14
- Bilmodell: 944 s2
- Årsmodell: 1989
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: startmotorn går ej pga larmet?
Nu tar det sig!
Min far tittade på larm modulen och hjälpte mig lite med färgerna (är ganska färgblind) och kablarna satt inte på rätt plats helt enkelt, jag ska lägga upp bilder ikväll när jag kommer hem så får nu se.
Nu är bara problemet att jag inte kan starta bilen med nyckeln kvar. Måste lägga ström direkt på startmotorn . Har någon koll på vilken färg kabeln från tändningslåset till startmotorn har?
EDIT: Blir inga bilder, jag erkänner helt enkelt att jag har satt tbax kablarna fel i larmdosan och därmed lyckats med att skapa ett problem som inte finns. Pinsamt men sant.
Nu återstår problemet med tändningen, jag får kontakt mellan kontakt 30 och 50 när jag vrider på tändningen (mätte med multimeter ohm) och tändningsrelät (G14) funkar som det ska.
Det verkar som att det tar stopp någonstans efter relät fram till skarven på kabeln ner mot startmotorn.
Lägger jag på ström direkt där uppe i skarven så går startmotorn igång, så den kabeln ner mot startmotorn måste vara ok. Imorgon blir det till att mäta efter relät fram till kontakten och se om där finns någon kontakt, annars får jag försöka byta den kabeln helt enkelt.
Tack för alla tips och råd.
Min far tittade på larm modulen och hjälpte mig lite med färgerna (är ganska färgblind) och kablarna satt inte på rätt plats helt enkelt, jag ska lägga upp bilder ikväll när jag kommer hem så får nu se.
Nu är bara problemet att jag inte kan starta bilen med nyckeln kvar. Måste lägga ström direkt på startmotorn . Har någon koll på vilken färg kabeln från tändningslåset till startmotorn har?
EDIT: Blir inga bilder, jag erkänner helt enkelt att jag har satt tbax kablarna fel i larmdosan och därmed lyckats med att skapa ett problem som inte finns. Pinsamt men sant.
Nu återstår problemet med tändningen, jag får kontakt mellan kontakt 30 och 50 när jag vrider på tändningen (mätte med multimeter ohm) och tändningsrelät (G14) funkar som det ska.
Det verkar som att det tar stopp någonstans efter relät fram till skarven på kabeln ner mot startmotorn.
Lägger jag på ström direkt där uppe i skarven så går startmotorn igång, så den kabeln ner mot startmotorn måste vara ok. Imorgon blir det till att mäta efter relät fram till kontakten och se om där finns någon kontakt, annars får jag försöka byta den kabeln helt enkelt.
Tack för alla tips och råd.
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2013-02-22 16:26:14
- Bilmodell: 944 s2
- Årsmodell: 1989
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: startmotorn går ej pga larmet? (löst)
Delvis fixat!
Ett par kopplar hade tydligen kommit loss under säkringsboxen, Petade på kablarna och bilen gick igång, så nu startar den som den ska med startnyckeln
Men den går inte att stänga av.
Öppnade DME relät och ser att bägge kontakter slår till när jag startar bilen men när jag stänger av så håller den ena fortfarande kvar och bilen stänger inte av, petar jag till flärpen så stänger bilen.
Nu måste jag hitta ett DME relä och tänkte att det kanske finns samma sort i några andra bilar?
Annars får jag väl beställa ett och vänta, men om ni har några ideer på bilar som kan ha rätt sort så får ni gärna säga till.
Ett par kopplar hade tydligen kommit loss under säkringsboxen, Petade på kablarna och bilen gick igång, så nu startar den som den ska med startnyckeln
Men den går inte att stänga av.
Öppnade DME relät och ser att bägge kontakter slår till när jag startar bilen men när jag stänger av så håller den ena fortfarande kvar och bilen stänger inte av, petar jag till flärpen så stänger bilen.
Nu måste jag hitta ett DME relä och tänkte att det kanske finns samma sort i några andra bilar?
Annars får jag väl beställa ett och vänta, men om ni har några ideer på bilar som kan ha rätt sort så får ni gärna säga till.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: startmotorn går ej pga larmet? (Löst.)
Om minnet inte sviker mig, skall Opel Omega ha likadant relä. Mekonomen brukar ha dessa på hyllan.
/ Erol
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2013-02-22 16:26:14
- Bilmodell: 944 s2
- Årsmodell: 1989
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: startmotorn går ej pga larmet? (Löst.)
Tack, jag hittade tråden i biblioteket om alternativa DME relän.
Dock var inte det som var felet. Pillade lite på larmet och försökte starta med bara en av byglarna i, funkade givetvis inte, bilen fick ingen gnista. Kopplade i bygeln igen och startade och då funkade det att stänga av.
Körde in till besiktningen och fick blankt papper
Dom började anmärka på att avgasvärdena var lite höga men när jag förklarat att den stått still i ett och ett halvt år så varmkörde vi den ordentligt och sen var allt fint.
Tack så mycket för all hjälp allihop!
Dock var inte det som var felet. Pillade lite på larmet och försökte starta med bara en av byglarna i, funkade givetvis inte, bilen fick ingen gnista. Kopplade i bygeln igen och startade och då funkade det att stänga av.
Körde in till besiktningen och fick blankt papper

Dom började anmärka på att avgasvärdena var lite höga men när jag förklarat att den stått still i ett och ett halvt år så varmkörde vi den ordentligt och sen var allt fint.
Tack så mycket för all hjälp allihop!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users