Behövs servokylaren på en 951:a.... ?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Behövs servokylaren på en 951:a.... ?

#1 Post by Dea »

Den är lite i vägen för bromskylningsslangarna , nån som testat att köra utan ellerr bytt till en lite kompaktare variant, typ en liten oljekylare?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Mr Z
Carrera-Poster
Posts: 322
Joined: 2004-04-04 21:58:49
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm
Contact:

Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?

#2 Post by Mr Z »

Jag skippade den på mitt bygge iaf men jag vet inte hur det funkar än. Jag har svårt att tänka mig att det skulle bli problem i vårt klimat men vem vet... Kanske blir till att montera en liten oljekylare.

Dvs... Jag har ingen aning men svamlar ändå :lol:
MVH Peter Z

I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?

#3 Post by Janne J »

Jag har haft problem med för hög temp på servooljan, dock i en annan bil med trimmad V8 som genererar en hel del värme i motorrummet.
Det känns som att styrningen börjar hacka och bli stum.
Jag skulle rekommendera att behålla kylaren, speciellt om man tänker köra lite hårdare.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?

#4 Post by Dea »

Den går i princip bara bana så det blir nog att ersätta med en liten oljekyl.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?

#5 Post by gurra »

Är det bara gatkörning skulle jag inte tro den behövs men vid bankörning ja.
Inte ovanligt att bilar (icke 944or) kokar sin servoolja vid bankörning.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?

#6 Post by Henka_E »

+1 jag kokade oljan på Golfen (vardagshäcken V6 4mo) på Kinnekulle - blev mycket förvånad faktiskt. Rejäl kokning modell rökutveckling och sedan dess har styrningen aldrig blivit sig lik trots oljebyte. Så - det går varmare än man tror.

Är det en ren banbil är det väl bara att plocka bort all hydraulik, den bara går varm, läcker och väger en massa. Går det verkligen så tungt? Nu tänker jag förmodligen lite snett eftersom min bil (när den inte står i garaget) enbart går tävling och en vända till besiktningen varje år och jag kan inte påstå att jag någonsin känt behov av servo. Vill man verkligen ha det? Jag menar, det är ju bara ett system till som krånglar och kostar.

Enda gången jag känt behov av färre rattvarv är när jag kört den på is - men då går styrningen så fjäderlätt att det lätt hade funkat med en servo växel utan servo.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?

#7 Post by gurra »

Misstänker att du inte kör så breda däck?
En tyngre 951/968 med breda r-däck är riktigt tungstyrd utan servo och på bana blir det mycket svårare att köra avslappnat. Min vita är ju lite svår att jämföra med men den går knappt att köra utan servo.
Kan inte så någon fördel med att köra utan servo.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?

#8 Post by FSN »

Jag minns styrningen som ordentligt tung på min bil med 245 runt om och lätt bil på 1050-1100kg. Tex uppför Nyhemskurvan på Falkenberg så minns jag det som ett riktigt kraftprov. Jag är förvisso pinsamt klen....

Servo monterades för ett tag sen, tror det var 2008. Återkommer med före/efter upplevelse så fort jag har provkört den.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?

#9 Post by Nahpets »

Nu kan jag inte hålla klaffen ...

Jag kanske inte är Hero eller Wolf, men jag anser mig inte vara den svagare typen och jag har 235or fram R888. De gångerna servostyrningen försvunnit har jag tyckt att bilen blivit ohanterbar från stillastående till 2-3 km/h.
Något lättare går det vid högre hastigheter, men jag skulle aldrig drömma om att köra utan servo!
Plus att tummen hoppar lätt ur led om jag hamnar i ett potthål ... :#pray:

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?

#10 Post by Henka_E »

225 rdäck och 240mm slicks. Klart man får ta i när man fickparkerar men så jäkla tungt går det ju inte. Jag är inte varken släkt med hulken eller anställd som gladiator...

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?

#11 Post by Henka_E »

Nahpets wrote:Nu kan jag inte hålla klaffen ...

Jag kanske inte är Hero eller Wolf, men jag anser mig inte vara den svagare typen och jag har 235or fram R888. De gångerna servostyrningen försvunnit har jag tyckt att bilen blivit ohanterbar från stillastående till 2-3 km/h.
Något lättare går det vid högre hastigheter, men jag skulle aldrig drömma om att köra utan servo!
Plus att tummen hoppar lätt ur led om jag hamnar i ett potthål ... :#pray:
Är ju skillnad att köra med trasig servo jämfört med manuellt rack. Du får ju jobba mot oljan då...

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?

#12 Post by Erol »

Henka_E wrote:Är ju skillnad att köra med trasig servo jämfört med manuellt rack. Du får ju jobba mot oljan då...
Tänkte precis säga det, ni jämför äpplen och päron. Det är stor skillnad att ta bort servon och behålla befintlig styrväxel än att byta till en styrväxel som är byggd utan servo!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?

#13 Post by Nahpets »

Henka_E wrote:
Nahpets wrote:Nu kan jag inte hålla klaffen ...

Jag kanske inte är Hero eller Wolf, men jag anser mig inte vara den svagare typen och jag har 235or fram R888. De gångerna servostyrningen försvunnit har jag tyckt att bilen blivit ohanterbar från stillastående till 2-3 km/h.
Något lättare går det vid högre hastigheter, men jag skulle aldrig drömma om att köra utan servo!
Plus att tummen hoppar lätt ur led om jag hamnar i ett potthål ... :#pray:
Är ju skillnad att köra med trasig servo jämfört med manuellt rack. Du får ju jobba mot oljan då...
Slangen sprang läck och tömde hela systemet på Gelleråsen. Inte bra alls, men pumpen överlevde.

Nu har väl ett manuellt system annan utväxling, gissar jag på? Vilket borde betyda mer ratta för samma radie.
Min första tanke var att klippa remmen och fortsätta, men gav upp tanken efter några rattningar i "depån".

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?

#14 Post by gurra »

Oavsett om det är tungtstyrt eller inte skulle jag satsa mycket på att ingen kör fortare utan servo. Med servo och snabbare rack går korrigeringar fortare.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?

#15 Post by Dea »

Servot blir kvar men jag kommer testa utan kylslinga. Oftast är ju passen max 20 min och funkar inte det så blir det en liten kylare.
Drar nog aluminiumrör istället för slang för att få lite kylning iallafall.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users