Motorbyte?
-
- S-Poster
- Posts: 58
- Joined: 2013-01-23 21:00:20
- Bilmodell: 944 Targa N/A
- Årsmodell: 1983
- Location: Halmstad
- Contact:
Motorbyte?
Hejsan alla glada porscheägare!
Jag står i valet att köpa en porsche 944 just nu och har en något udda fråga.
Vilken eller vilka turbomotorer passar så någurlunda rätt i dessa underbara bilar?
Anledningen till att jag fråga är att det är ett rätt stort prisgap mellan N/a och turbon (runt 50k) vilket innebär att om man köper en fin N/a så finns det en budget att lägga på motorbyte.
Planerna går främst mot Saab 4cyl turbo då dessa är väldigt hållbara och lättrimmade.
Undrar även hur standard porschemotorn i 944 N/a svarar på överladdning? Någon som provat detta?
Vart går gränser för saker?
Hoppas ni kan svara på mina frågor!
Med vänlig hälsning Michel.
Jag står i valet att köpa en porsche 944 just nu och har en något udda fråga.
Vilken eller vilka turbomotorer passar så någurlunda rätt i dessa underbara bilar?
Anledningen till att jag fråga är att det är ett rätt stort prisgap mellan N/a och turbon (runt 50k) vilket innebär att om man köper en fin N/a så finns det en budget att lägga på motorbyte.
Planerna går främst mot Saab 4cyl turbo då dessa är väldigt hållbara och lättrimmade.
Undrar även hur standard porschemotorn i 944 N/a svarar på överladdning? Någon som provat detta?
Vart går gränser för saker?
Hoppas ni kan svara på mina frågor!
Med vänlig hälsning Michel.
Porsche 944 Targa N/A -83
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Motorbyte?
Tyvärr ett urtråkigt svar, men sök på forumet, detta har varit uppe flera gånger.
Välkommen hit!
Välkommen hit!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Motorbyte?
Det korta svaret på denna fråga är att det finns inte några motorer som bara är att kasta dit. Där emot är det inte sagt att det är omöjligt.Micee wrote:Jag står i valet att köpa en porsche 944 just nu och har en något udda fråga.
Vilken eller vilka turbomotorer passar så någolunda rätt i dessa underbara bilar?
Anledningen till att jag fråga är att det är ett rätt stort prisgap mellan N/a och turbon (runt 50k) vilket innebär att om man köper en fin N/a så finns det en budget att lägga på motorbyte.
Planerna går främst mot Saab 4cyl turbo då dessa är väldigt hållbara och lättrimmade.
Det finna några byggen här på forumet där man stoppat i andra motorer t.ex Volvo, Opel, BMW och Audi-motorer. I USA är det rätt så vanligt att sätta dit en small block V8:a. Om du letar igenom (sök på ovanstående bilmärken) i forumet "våra bilar" så borde du hitta lite mer information. Men räkna med att det är en hel del jobb att få till.
Beror lite på årsmodell, efter -85 så är grundmotorn för sugmotorerna i stort sätt identisk med turbomotorn, det som skiljer dom åt i största väsentlighet är kolvar och stakar samt avgasventiler. Sen skiljer det på insug, oljekylare, luftmassemätare m.mMicee wrote:Undrar även hur standard porschemotorn i 944 N/a svarar på överladdning? Någon som provat detta?
Vart går gränser för saker?
Hoppas ni kan svara på mina frågor!
Med vänlig hälsning Michel.
Jag vet att någon/några provat att konvertera dessa sugmotorer till turbo, men det slutar oftast med att det blir en dyr affär, antingen så skenar byggkostnaden iväg får att få hållbarhet/körbarhet eller så slutar det med ras...
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Motorbyte?
Vill inte vara elak på något sätt men jag funderar ändå på ditt skäl för motorbyte. Prisskillnaden kanske inte blir så stor när man väl har fått dit en annan motor och då står man där med en "hybrid" vars värde är svårbedömt.
Allt småkrafs som behövs för ett byte av motor drar lätt iväg till många kronor.
Om man får tag på en bil med trasig motor för en spottstyver kanske det kan vara en möjlig väg.
Ha det bra
Janne
Allt småkrafs som behövs för ett byte av motor drar lätt iväg till många kronor.
Om man får tag på en bil med trasig motor för en spottstyver kanske det kan vara en möjlig väg.
Ha det bra
Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- S-Poster
- Posts: 58
- Joined: 2013-01-23 21:00:20
- Bilmodell: 944 Targa N/A
- Årsmodell: 1983
- Location: Halmstad
- Contact:
Motorbyte?
Janne J wrote:Vill inte vara elak på något sätt men jag funderar ändå på ditt skäl för motorbyte. Prisskillnaden kanske inte blir så stor när man väl har fått dit en annan motor och då står man där med en "hybrid" vars värde är svårbedömt.
Allt småkrafs som behövs för ett byte av motor drar lätt iväg till många kronor.
Om man får tag på en bil med trasig motor för en spottstyver kanske det kan vara en möjlig väg.
Ha det bra
Janne
Det är som så att jag är saabmekaniker till yrket och har ett par färdigbyggda motorer stående. Kan även styrsystemet och dess inkopplingar näst intill utantill så det är inte så jätte komplicerat att få igång en sådan maskin i en annan bil.
Tycker att 944 är otroligt snygg och rolig bil men saknar klart effekt.
Tycker även att 8v turbo kanske inte är det mest upphetsande som finns och då passar det bra med en Saab överladdad 2.3 liters 16v som med otroligt enkla medel levererar runt 400-450 driftsäkra hk.
Har nämligen en sådan stående vilket innebär att det inte kostar mig något att stoppa i den...
Porsche 944 Targa N/A -83
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Motorbyte?
Då tycker jag du ska sätta i en Daica motor i 944:an...Micee wrote:Har nämligen en sådan stående vilket innebär att det inte kostar mig något att stoppa i den...

Näe men skämt o sido, förstår knappast varför du frågar om andra motorer då. Har man en schysst motor med klös ståendes så slänger man givetvis i den och inget annat i 944:an. SAAB motorer har monterats i 924/944 förr, vet t.ex en långloppsbil som är en 924:a med SAAB motor.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- YocaL
- Turbo-Poster
- Posts: 676
- Joined: 2007-04-24 16:25:31
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Jönköping
- Contact:
Re: Motorbyte?
Observera bara att grenrör/insug är omkastat på Porschen. 

/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Motorbyte?
Har du tänkt att besikta bilen framöver?
/ Erol
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- porscheratt
- S-Poster
- Posts: 117
- Joined: 2007-12-25 18:28:06
- Contact:
Re: Motorbyte?
Intressant! Hur ska du göra med drivlinan om det blir saabpanna?
-
- S-Poster
- Posts: 58
- Joined: 2013-01-23 21:00:20
- Bilmodell: 944 Targa N/A
- Årsmodell: 1983
- Location: Halmstad
- Contact:
Motorbyte?
porscheratt wrote:Intressant! Hur ska du göra med drivlinan om det blir saabpanna?
Inte riktigt kommit så långt i planeringen.,
Detta är ju bara för att samla information osv osv..
Funderar på att kanske köpa en fin N/A och behålla en Saab när jag vill åka fort... Eller kanske köpa en 944 turbo.. Ringde på en vit turbo på blocket idag...
Men som sagt, allt är bara planering, kolla runt vad jag vill ha osv osv
Porsche 944 Targa N/A -83
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Re: Motorbyte?
Bra, då har du en slant att lägga på riktiga bromsar och nya dämpare. Behövs nog med 450hk.Micee wrote:Janne J wrote:Vill inte vara elak på något sätt men jag funderar ändå på ditt skäl för motorbyte. Prisskillnaden kanske inte blir så stor när man väl har fått dit en annan motor och då står man där med en "hybrid" vars värde är svårbedömt.
Allt småkrafs som behövs för ett byte av motor drar lätt iväg till många kronor.
Om man får tag på en bil med trasig motor för en spottstyver kanske det kan vara en möjlig väg.
Ha det bra
Janne
Det är som så att jag är saabmekaniker till yrket och har ett par färdigbyggda motorer stående. Kan även styrsystemet och dess inkopplingar näst intill utantill så det är inte så jätte komplicerat att få igång en sådan maskin i en annan bil.
Tycker att 944 är otroligt snygg och rolig bil men saknar klart effekt.
Tycker även att 8v turbo kanske inte är det mest upphetsande som finns och då passar det bra med en Saab överladdad 2.3 liters 16v som med otroligt enkla medel levererar runt 400-450 driftsäkra hk.
Har nämligen en sådan stående vilket innebär att det inte kostar mig något att stoppa i den...
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2007-04-17 19:30:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Motorbyte?
Jag har ju en Åjpel-motor i min bil, det är ju samma bultdelning på motorn mot växellådan på dem. Iaf så på min sitter det en "adapter", en tjock aluminiumskiva som är svetsad i "svepet" för kopplingen. forum/viewtopic.php?p=192365#p192365" onclick="window.open(this.href);return false;Micee wrote:porscheratt wrote:Intressant! Hur ska du göra med drivlinan om det blir saabpanna?
Inte riktigt kommit så långt i planeringen.,
Detta är ju bara för att samla information osv osv..
Kopplingen kommer från Saab 900 tror jag, med en lagom distans bakom i "svepet". Det som behövs är ju styrningen i vevaxeln sen som inte fanns på Opel-motorn, men en kompis tillverkade en fin kullagrad sådan.
- porscheratt
- S-Poster
- Posts: 117
- Joined: 2007-12-25 18:28:06
- Contact:
Re: Motorbyte?
Tänkte mer på om han skulle köra med transaxeln eller inte...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users