Bak och framvagn vad är kompatibelt

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
mojo158
Turbo-Poster
Bilmodell: porsche 944s

Bak och framvagn vad är kompatibelt

#1 Post by mojo158 »

Hej,

Passar bak och framvagn från en turbo 91 på en 944 s från -87 (bolt on)? Jag tycker mig ha förstått att hjulupphängningsdelar från olika modeller efter 85b ska vara kompatibla med varandra. Men efter att ha sett att vissa delar skiljer mkt till utseende blir jag tveksam.

/Staffan

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986

Sv: Bak och framvagn vad är kompatibelt

#2 Post by Erol »

Från -86 ska det vara samma bakvagn på alla 944/968, det som kan skilja är annan hub på bilar fram till och med -86, dvs. gamla offsettet.

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

mojo158
Turbo-Poster

Re: Bak och framvagn vad är kompatibelt

#3 Post by mojo158 »

Hej Erol,

Tack för svaret vad det gäller bakvagn, men vad gäller framvagnen?

/Staffan

Lilja
Turbo-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988

#4 Post by Lilja »

Det finns så vitt jag vet 3 olika typer av bärarmar, 4 olika typer av spindlar, möjligen t.o.m 5 är inte säker, och lika många nav.
Alla nav passar inte på alla spindlar, dock tror jag att alla spindlar passar på alla bärarmar men är inte helt säker. Sen passar inte alla bromsar på alla spindlar/nav heller. T.ex. så fram till 87 sitter bromsskivan på insidan av navet istället för på utsidan som på de nyare.
Kan försöka skriva en lista så kan folk rätta om jag har gjort något fel vilket är mycket möjligt.

82-85A = stålbärarmar, mindre spindlar och bromsskivor på insidan av navet
86 Turbo = korta aluminiumbärarmar, mindre spindlar och bromsskivor på insidan av navet
87-95 = Långa aluminiumbärarmar, större spindlar och bromsskivor på utsidan av navet. M030 innebar också andra spindlar med bromsook fästet annorlunda. Enligt 944Online ska även naven vara annorlunda men på vilket sätt vet jag inte. Fanns även här för uttag med/utan ABS i spindlar/nav.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

mojo158
Turbo-Poster

#5 Post by mojo158 »

Hej Lilja,

Det var utförlig och ny/värdefull information. Om man inte byter ut delar utan byter ut allt, passar då fästen för detta?

/Staffan

Erol
Moderator

#6 Post by Erol »

mojo158 wrote:Hej Lilja,

Det var utförlig och ny/värdefull information. Om man inte byter ut delar utan byter ut allt, passar då fästen för detta?

/Staffan
Det ska funka, som jag förstår går det även att montera alu-framvagn på en äldre bil som har plåtbärarmar, dock så vågar jag inte lova om det är helt "Bolt on" eller om något måste modifieras, efter -85b passar alla rakt av (om du byter komplett framvagn).

Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

mojo158
Turbo-Poster

#7 Post by mojo158 »

Hej,

Tack igen för era utförliga svar, jag har ytterligare en fråga.

Om vi återgår till min ursprungsfråga, att byta ut bak och framvang på på en 944 s (-87) mot den sena turbons, kommer det även att passa i skärmkanterna, behövs inte spacers? Turbon har ju bredare däck.

/staffan

Erol
Moderator

#8 Post by Erol »

mojo158 wrote:att byta ut bak och framvang på på en 944 s (-87) mot den sena turbons, kommer det även att passa i skärmkanterna, behövs inte spacers? Turbon har ju bredare däck.

/staffan
Det kommer passa, turbons bredare fälgar har annat ET för att kompensera bredare hjul.
Som sagt, bak har alla 944/968 samma bakvagn oavsett modell och fram har en vanlig 220hk turbo likadana bärarmar, styrleder, nav/hub och spindel (dvs. bilar utan M030).

Så till din första fråga:
Passar bak och framvagn från en turbo 91 på en 944 s från -87 (bolt on)?

Svar: JA!

Dock så har en en -91 M030 bromsar, vilket innebär att dina originalbromsar inte passar på spindeln, men du kanske har tänkt att uppgradera bromsar i samma veva. Varför vill du byta hjulupphängningar, vad är syftet?

/ Erol
-Siktar på 450 hk-

mojo158
Turbo-Poster

#9 Post by mojo158 »

Hej Erol,

Då jag lämnade in bilen för en framvagnsinställning så fick jag svaret att endast toe-in gick att ställa eftersom att delar i framvagn som har med camberinställning hade kärvat fast av ålder (jag antar att det är i topplagringen men vet ej) och att även att det satt fast i bärarmen bak. Bak skulle ev gå att värma loss men i framvagnen så var det någon form av plast/syntet-material. Eftersom att jag länge funderat på att uppgradera bilen för bankörning och att det finns en komplett bak och framvagn (turbo -91) till salu på rejsa så tänkte jag att jag kunde slå två flugor i en smäll (dvs om de begagnade grejorna är i bra skick).

/Staffan

Lilja
Turbo-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988

#10 Post by Lilja »

Om det är det svaret du fått så vet dom förmodligen inte hur man justerar hjulvinklarna på en 944.
Att justera Camber fram iallafall kan inte "kärva fast". Man lossar skruvarna där fjäderbenet sitter i spindeln, den översta skruven har en excenterbricka som går emot en kant på fjäderbenet. Genom att lossa skruvarna och vrida på skruven justerar man cambern.
Caster går så vitt jag vet inte att justera på bilar med stålbärarmar. På aluminiumbärarmarna sitter det en liten tapp där bärarmen är fäst i ramen, lossa muttern som håller justerskruven ovh vrid på tappen.

Bak är det lite värre då man justerar både toe och camber samtidigt. Man behöver dessutom ett specialverktyg. Man lossar skruvarna som håller bärarmen i fjädersvärdet sen sticker man in verktyget i ett litet hål från baksidan och vrider, men som sagt, både toe och camber ändrar sig samtidigt när man justerar.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

mojo158
Turbo-Poster

#11 Post by mojo158 »

Hej Lilja och ni andra,

Väldigt värdefull information, detta borde jag ha kollat upp själv men litade på mekanikern som mest sysslar med hjulinställningar. Men 944 s från -87 borde enligt vad som står tidigare i tråden ha långa aluminium bärarmar och alltså borde även caster gå att justera fram.

Det slår mig nu att turbon har ABS-bromsar men det har inte 944 s. Går det att använda turbons bromsar och bara inte ansluta ABSen eller går det utan allt för mycket jobb att installera ABS på 944 s.

/Staffan

Henka_E
Addict
Bilmodell: Porsche 944

#12 Post by Henka_E »

Ska du montera Turbo bromsar på en S behöver du byta spindlar fram eftersom det är annan hålbild på oken mellan S och Turbo. Resten är bolt on. Du behöver inte byta bärarmar och grejjer.

Vad vill du egentligen åstadkomma här? Ställa hjulvinklar eller uppgradera bromsar? Ska du montera ABS på din bil?

Den där mekanikern verkar vara både korkad och utrustad med dålig arbetsmoral...

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#13 Post by patand »

Det går utmärkt att justera caster även på bilar med plåtbärarmar. Hålen som bakre bärarmsinfästningen sitter i är exentriska så man kan skjuta hela fästet framåt och bakåt och därmed justera caster. Faktiskt enklare än på bilar med aluminumbärarmar tycker jag. :)

Caster skall förresten sättas på max för bästa resultat på dessa bilar så skjut bakre bärarmsinfästningen så långt fram du kan på din bil och dra fast skruvarna så är du klar.

Camber är också väldigt enkelt om du har original framvagn och kan och vågar satsa hårt i böjjarna med R-däck. Kör max vad det går fram... annars mät dig fram till runt 2,5 grad negativ camber som en bra grundinställning att börja ditt banliv med. :)

Toe är lite knepigare att mäta då man kan behöva bygga sig ett verktyg men är fullt görligt att ställa in själv också.

Bak är det som sagt var krångligare och ska du ge bort det till en firma så se till att de kan dessa Porschar och inte bara kan "hjulinställningar" generellt. Har fått läsa många gånger på forumet om folk som varit till lokala firmor med noll koll som säger att det inte går att justera bak eller att de inte kan få till inställningarna osv osv... ska man ha hjälp av dylik firma bör man själv vara påläst och kunna peka ut hur de gör, för de har ju ofta bra maskiner att mäta med iaf. :)

Jag tycker du ska slänga dina planer på att byta hjulupphängningar på skrothögen och vända dig till någon som kan dessa bilar om du behöver hjälp. T.ex ställa frågor på forumet om det är något som "kärvar", det brukar gå att lösa det mesta med den samlade kunskap som finns här.

Har du förresten kört mycket bana förut? Är du nybörjare som vill ta ut bilen på banorna nästa år så kan du skippa allt vad uppgraderingar heter och köra som bilen är och lära dig massor. Bättre spendera pengarna på däck, fräsch bromsvätska, bromsbelägg, (skivor om de är tunna), banträffar och kanske någon förarkurs. Bara ett tips i all välmening. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Henka_E
Addict
Bilmodell: Porsche 944

#14 Post by Henka_E »

Patand=klok och balanserad....

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#15 Post by patand »

Henka_E wrote:Patand=klok och balanserad....
Tack! :oops:

Förresten, får jag citera dig på det? :wink:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply