En liten burfråga,, om jag nu skulle slå till med mina tävlingsplaner till nästa år så vill jag inte köra med utan vill ha helbur..
Skulle buren i länken vara OK enligt SBF? Jag har försökt tolka reglementet men jag vill ha ett second opinion
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 81846&rd=1
Bur
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Tyvärr är det väl inte samma regler för USA som för Europa. Men buren KAN ju vara godkänd.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Nämen vad trevligt Magnus med tävlingsambitioner.
Buren du länkar till är jag lite tveksam till. Det kan gå om den är FIA godkänd och du får med intyg på det. Generellt när det gäller bur finns det följande vägar att gå:
1. SBF-bur, som byggs efter GT (som Björn påpekar). http://web.sbf.se/regler/visaregler.php?id=4
2. Cert.-bur, som en licensierad burbyggare kan knåpa ihop till dig efter eget huvud. Då får man en bibba papper på hur bygget är utfört och buren får sedan inte kompletteras på något sätt.
För oss som kör efter PCSR/Roadsport har vi det lite friare då det endast räcker med en båge. Skall man ha en bur skall den dock upfylla GT men det finns ett kryphål:
3. FIA-bur, Heigo är av denna typ. Lars-Göran Nilsson som kör 951 i Roadsport har en sådan bur. Jag är inte insatt i hur det fungerar med Heigo men antigen får du med ett intyg eller är buren märkt med ett FIA nummer. Dessa burar får heller inte kompletteras eller modifieras då de förlorar godkännandet.
Så mina råd är, läs GT och PCSR reglemente http://www.pcsracing.nu/upload/fil_20050111135536.pdf . Ring sedan en SBF besiktningsman (Sigvard Skålberg) och hör efter.
Min bur är byggd efter SBF regelbok i.a.f. bakdelen. Den främre sektionen kan vara tveksam men kan gå i Roadsport/PCSR.
Lycka till

Buren du länkar till är jag lite tveksam till. Det kan gå om den är FIA godkänd och du får med intyg på det. Generellt när det gäller bur finns det följande vägar att gå:
1. SBF-bur, som byggs efter GT (som Björn påpekar). http://web.sbf.se/regler/visaregler.php?id=4
2. Cert.-bur, som en licensierad burbyggare kan knåpa ihop till dig efter eget huvud. Då får man en bibba papper på hur bygget är utfört och buren får sedan inte kompletteras på något sätt.
För oss som kör efter PCSR/Roadsport har vi det lite friare då det endast räcker med en båge. Skall man ha en bur skall den dock upfylla GT men det finns ett kryphål:
3. FIA-bur, Heigo är av denna typ. Lars-Göran Nilsson som kör 951 i Roadsport har en sådan bur. Jag är inte insatt i hur det fungerar med Heigo men antigen får du med ett intyg eller är buren märkt med ett FIA nummer. Dessa burar får heller inte kompletteras eller modifieras då de förlorar godkännandet.
Så mina råd är, läs GT och PCSR reglemente http://www.pcsracing.nu/upload/fil_20050111135536.pdf . Ring sedan en SBF besiktningsman (Sigvard Skålberg) och hör efter.
Min bur är byggd efter SBF regelbok i.a.f. bakdelen. Den främre sektionen kan vara tveksam men kan gå i Roadsport/PCSR.
Lycka till

Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Jo det finns lite ambitioner att köra PCSR och den Heigo bågen som jag har räcker säkerligen för ändamålet men det skulle inte kännas riktigt tryggt att åka med den tycker jag.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13658
Frakten från USA på buren ovan skulle gå på 300$ och då är det ingen idé utan det är nog bättre att köpa en Heigo fullbur plus att det låtere bättre den dag man skall sälja bilen.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13658
Frakten från USA på buren ovan skulle gå på 300$ och då är det ingen idé utan det är nog bättre att köpa en Heigo fullbur plus att det låtere bättre den dag man skall sälja bilen.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
Who is online
Users browsing this forum: No registered users