Bur

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

Bur

#1 Post by Highway »

En liten burfråga,, om jag nu skulle slå till med mina tävlingsplaner till nästa år så vill jag inte köra med utan vill ha helbur..

Skulle buren i länken vara OK enligt SBF? Jag har försökt tolka reglementet men jag vill ha ett second opinion

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 81846&rd=1
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Tyvärr är det väl inte samma regler för USA som för Europa. Men buren KAN ju vara godkänd.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#3 Post by Björn Nilsson »

Kolla GT på SBF:s hemsida! Reglementet som PCSR kör efter är ju inte överdrivet hårt.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#4 Post by Eddie Varvstopp »

Nämen vad trevligt Magnus med tävlingsambitioner. :D
Buren du länkar till är jag lite tveksam till. Det kan gå om den är FIA godkänd och du får med intyg på det. Generellt när det gäller bur finns det följande vägar att gå:

1. SBF-bur, som byggs efter GT (som Björn påpekar). http://web.sbf.se/regler/visaregler.php?id=4

2. Cert.-bur, som en licensierad burbyggare kan knåpa ihop till dig efter eget huvud. Då får man en bibba papper på hur bygget är utfört och buren får sedan inte kompletteras på något sätt.

För oss som kör efter PCSR/Roadsport har vi det lite friare då det endast räcker med en båge. Skall man ha en bur skall den dock upfylla GT men det finns ett kryphål:

3. FIA-bur, Heigo är av denna typ. Lars-Göran Nilsson som kör 951 i Roadsport har en sådan bur. Jag är inte insatt i hur det fungerar med Heigo men antigen får du med ett intyg eller är buren märkt med ett FIA nummer. Dessa burar får heller inte kompletteras eller modifieras då de förlorar godkännandet.

Så mina råd är, läs GT och PCSR reglemente http://www.pcsracing.nu/upload/fil_20050111135536.pdf . Ring sedan en SBF besiktningsman (Sigvard Skålberg) och hör efter.

Min bur är byggd efter SBF regelbok i.a.f. bakdelen. Den främre sektionen kan vara tveksam men kan gå i Roadsport/PCSR.

Lycka till :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#5 Post by Highway »

Jo det finns lite ambitioner att köra PCSR och den Heigo bågen som jag har räcker säkerligen för ändamålet men det skulle inte kännas riktigt tryggt att åka med den tycker jag.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13658

Frakten från USA på buren ovan skulle gå på 300$ och då är det ingen idé utan det är nog bättre att köpa en Heigo fullbur plus att det låtere bättre den dag man skall sälja bilen.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]