Mätarna hoppar, värst är tempmätare.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Mätarna hoppar, värst är tempmätare.

#1 Post by Peedster »

Tvättade bilen och skulle ta en tur nu och tempen går upp mot rött. Stannar och hör inte fläktarna.

Vad gör jag? Kan jag koppla så fläktarna går hela tiden? Gör det något att fläkt går nonstop en dag?

Märker också att när jag blinkar så hoppar tempmätare och voltmätaren i samma takt som blinken.

Kan jag kolla relät på nåt sätt?

Tempgivaren på fläkten är 3-polig. Hur jumprar jag denna?

Alt nån i Stockholm med fläktrelä jag kan låna ikväll?

Tacksam för svar!
Last edited by Peedster on 2012-07-19 22:32:33, edited 1 time in total.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: AKUT: Fläkt startar inte! Bankörning imorn...

#2 Post by Peedster »

Ok, har jumprat tempgivaren och fläktarna går igång och expansionskärlet blir inte jättevarmt längre.

Tempmätaren står dock högt och flipprar väldigt mycket. Samma konstighet med voltmätaren att den står på noll = 10.
Undrar vad som orsaker detta. Kan det vara tvätten på något sätt?

Tror dels att tempgivaren är kass då både fläktar och relät funkar.

Så vågar jag köra imorgon? Ska jag ha fläkten på maxläget?

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: AKUT: Fläkt startar inte! Bankörning imorn...

#3 Post by Peedster »

Funderar på termostaten också...

Hur kan jag avgöra detta? Finns det något sätt än att ta bort den från vattenpumpen och koka den?
Typ någon ledning som ska vara kall eller så?

Kan jag ta bort termostaten helt?

Väldigt tacksam för hjälp då det blir tidigt till Mantorp imorgon.

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: AKUT: Fläkt startar inte! Bankörning imorn...

#4 Post by Lilja »

Bättre att plocka bort termostaten om du nu tror det är det som är felet.
Sitter bara med ett clips innanför slangen som går från kylaren till vattenpumpen
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: AKUT: Fläkt startar inte! Bankörning imorn...

#5 Post by Peedster »

Var ute och kollade hur den betedde sig efter en del läsning och ville kolla om fläktarna verkligen var döda.

De gick nu igång vid översta vita och sänkte tempen till mellan vita strecket då de slutade.
Denna gång funkade även laddmätaren och visade 13 på tomgång.

Dock hoppar mätarna, främst temp och volt men även oljetryck, vid blinkning, fläkt samt när lysen sätts igång. Kan det ara något jordtjall som strular?

Kommer testa att rulla iväg och hoppas att det var fukt från tvätten...

När jag har tillgång kommer jag dock mäta samtliga givare och kolla jordpunkter.

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: AKUT: Fläkt startar inte! Bankörning imorn...

#6 Post by Peedster »

Har nu rivit termostat och tempgivaren på kylaren.

Termostat 83*: Börjar öppna nästan prick 83 grader och fullt öppen vid drygt 90-95 grader. Jag friskförklarar alltså denna. Kokade med köttermometer.

Tempgivaren 92* samt 102*: kokade upp denna och mätte motstånd. Vid dryga 90 leder den rakt igenom + till 92 graders stiftet. Fick aldrig upp vattnet i 102 grader men vet att den gick igång i förrgår på denna.
Friskförklarar denna också.

Vet inte vad detta innebär dock. Motorn verkar gå varm men Termostaten funkar ju och borde låta kylarvattnet strömma in genom motorn och tempgivaren funkar också vilken ska sätta igång fläktarna vid 92 samt 102 grader.

Antingen funkar hela kylsystemet men det är jord eller eltjall på mätaren eller så få inte motornkylning trots fungerande termostat och fläktstyrning.

Vet ju att tempmätaren hoppar massor och hoppar upp några mm för varje elkontakt jag slår på. Tex fönsterhissar hoppar den upp ett helt streck, blinkers, lysen, broms, tom gas mm rör dem sig några mm samt att laddmätaren står i botten = 10volt.

Funderar på att ta firmans Flir värmekamera och mäta på motorn med. Vad tror ni kan det funka?

Hjälp tack!
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: AKUT: Fläkt startar inte! Bankörning imorn...

#7 Post by patand »

Du har mätarproblem är min diagnos. Hoppar tempmätaren omkring så är det antagligen glapp eller dålig jord.

Prova att putsa upp alla kontakter som har med mätaren att göra. :)

Har också funderat på det där med IR mätning av motortempen (har en liten IR mätare som jag använt för att mäta däcktemp), men frågan är var på motorn det är relevant att mäta om man vill kolla vattentempen. Kanske vid tempkontakten för fläkten, men hur vet man att ytan på metallen håller samma temp som vattnet?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
JohanX
Carrera-Poster
Posts: 309
Joined: 2006-05-08 15:05:18
Bilmodell: 944 (968 turbo look)
Location: Solna
Contact:

AKUT: Fläkt startar inte! Bankörning imorn...

#8 Post by JohanX »

Tycker det låter som ett jordfel. Kan det vara jordflätan till motorn som är av eller jordar dåligt? Prova att mäta laddströmmen mot olika jordpunkter, generatorchassi, motorn, kaross och batteriets minuspol. Får du olika värden har du jordfel.

Kan komma och hjälpa om du vill.
PCS #11976

Porsche 944 N/A 84 (968 look) banbil
Porsche 944 turbo kommande projektbil
Porsche 944 N/A 85b
VW Caddy Carrera Cup Edition
MB SLK55 AMG
Peugeot 205 Mi16

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: AKUT: Fläkt startar inte! Bankörning imorn...

#9 Post by Peedster »

Har löst det!! Hoppas jag...

Kikade efter DME-tempgivaren och mätargivaren som var nästa objekt för mätning och visste att den första var DME och den andra mätargivaren.

Såg dock nu att det fanns ytterligare en givare ännu längre fram och då trillade poletten ner att jag tittat på fel givare. Trodde mätargivaren var den som satt under insuget.

Kontakterna var väldigt oskyddade och ärjiga så jag ska fixa till de och ordna en hatt till de så de skyddas.
Imorgon ska allt återmonteras och testas!

Tack för inputs killar och erbjudandet JohanX, jag tar det istället vid nästa elfel! :-)

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Mätarna hoppar, värst är tempmätare.

#10 Post by Peedster »

F-n!

Bytte kabelskor till mätarens tempgivare och trodde allt var löst!
När den startade så var alla mätare ok tills jag började köra bilen. Då hoppade den upp på Max och hoppade när jag använde elgrejer.

Var sitter dessa jordpunkter som kan ha blivit dåliga i samband med tvätt?
Den stora i bakkant block har jag koll på...


/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
JohanX
Carrera-Poster
Posts: 309
Joined: 2006-05-08 15:05:18
Bilmodell: 944 (968 turbo look)
Location: Solna
Contact:

Mätarna hoppar, värst är tempmätare.

#11 Post by JohanX »

Hmm kan det vara nåt jordfel till instrumenten tro? Vet tyvärr inte hur jordningen är gjord på våra bilar.
PCS #11976

Porsche 944 N/A 84 (968 look) banbil
Porsche 944 turbo kommande projektbil
Porsche 944 N/A 85b
VW Caddy Carrera Cup Edition
MB SLK55 AMG
Peugeot 205 Mi16

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

Re: Mätarna hoppar, värst är tempmätare.

#12 Post by YocaL »

Går det inte koppla på nåt eftermarknadsinstrument smidigt?
Så man kan ha det att jämföra med?
typ; http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... are-32242/" onclick="window.open(this.href);return false;
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Mätarna hoppar, värst är tempmätare.

#13 Post by Peedster »

Absolut! Kommer nog att köpa en sådan för att ha under felsökningen om inte annat. Mätare, givare samt adapter för 200kr känns ju riktigt billigt.

Jag är säker på att tempen är ok men jag är rädd för jag vet inte om oljetrycket hoppar i samband med tempen och volten så jag vill inte köra omkring såhär.

Tittar på att köpa VDOs oljetryck, oljetemp, vattentemp men då pratar vi helt andra priser...undra om VDOs vattetempmätare går att koppla till biltemas givare.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: Mätarna hoppar, värst är tempmätare.

#14 Post by Mårten »

Är lite osäker på vad du har för bil... texten säger 944 turbo men avataren något annat...
Men om du har en 944 turbo så kan du använda en av VDO-tempmätarna rakt av, det är exakt samma givare till den som sitter monterad i blocket på våra turbosar. Kolla i min biltråd, har nog skrivit om mina tempmätarproblem (hysteriskt hoppande tempmätare) där.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: AKUT: Fläkt startar inte! Bankörning imorn...

#15 Post by Peedster »

JohanX wrote:Tycker det låter som ett jordfel. Kan det vara jordflätan till motorn som är av eller jordar dåligt? Prova att mäta laddströmmen mot olika jordpunkter, generatorchassi, motorn, kaross och batteriets minuspol. Får du olika värden har du jordfel.

Kan komma och hjälpa om du vill.
Plockade fram bilen igår och den startade med det samma!

Dock flippade mätarna likadant som i höstas och vattentempen stod länge på max och hoppade ner ibland när jag blinkade eller tryckte på någon kontakt.
Det är alltså något eltjall som jag har att göra med.

Hur mäter jag laddströmmen mot olika punkter som Johan refererar till? Och vad säger det mig om generatorn tex har annat värde mot övriga delar? Är det strul med den då?

El är jag inte någon höjdare på..

Men det var kul att gasa lite och farsan tog fram 968an samtidigt. När vi väl kom till Hagbyvägen så öppnades spjällen upp och rejset började! :D

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users