trimma en 924 2.0
-
- S-Poster
- Posts: 105
- Joined: 2012-04-15 13:19:49
- Telefon: 07038429955
- Bilmodell: porche
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: trimma en 924 2.0
plana toppen går gör kanske ingen effekt men jag vill göra det går la plana lika mycket som topplock packningen elle går motorn bra då:)
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Re: trimma en 924 2.0
Varför envisas du med att plana toppen? är den skev?basse123 wrote:plana toppen går gör kanske ingen effekt men jag vill göra det går la plana lika mycket som topplock packningen elle går motorn bra då:)
ANNARS LÅT BLI, du vinner inget på det.
Alla här som har mekat 924 säger det samma.
Ska du vinna något är det blocket du måste plana.
Har du inte dom stålarna eller kunskapen att göra det. LÅT DÅ ALLT VAR.
Satsa på en annan bil
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: trimma en 924 2.0
Intressant tråd.
Jänkarna hade väl en tävlingsserie i början på 80-talet eller så där det skulle vara N/A, vill minnas att jag sett en gansak utförlig hemsida om detta, där det i princip var ett fabrikskitt som byggde på 931-topp. Med tanke på alla 931-maskiner med sönderspikade kolvar så finns det ju en och annan topp över.
Minns inte hur mkt runtikrng som var custom, kolvar, insug, grenrörmm?
Jänkarna hade väl en tävlingsserie i början på 80-talet eller så där det skulle vara N/A, vill minnas att jag sett en gansak utförlig hemsida om detta, där det i princip var ett fabrikskitt som byggde på 931-topp. Med tanke på alla 931-maskiner med sönderspikade kolvar så finns det ju en och annan topp över.
Minns inte hur mkt runtikrng som var custom, kolvar, insug, grenrörmm?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: trimma en 924 2.0
http://www.titchati.be/porsche/docs/933 ... uction.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Där står det massor om D-prod, riktigt spännande satsning faktiskt. Tror dom vann sin klass dessutom. 931 topp på 924 motor har diskuterats flitigt på 924board.org, ine helt enkelt. Har man inte delarna så är nog en turbokonvertering ändå den bästa vägen. Fast det skulle ju vara ballt med en vass sugis
Pär, sen du slutade rejsa så har även sönderspikade motorerna slutat flöda på marknaden
Vi handra har inte orken att mecka motor hela tiden så jag försöker hålla den hel istället 
Där står det massor om D-prod, riktigt spännande satsning faktiskt. Tror dom vann sin klass dessutom. 931 topp på 924 motor har diskuterats flitigt på 924board.org, ine helt enkelt. Har man inte delarna så är nog en turbokonvertering ändå den bästa vägen. Fast det skulle ju vara ballt med en vass sugis

Pär, sen du slutade rejsa så har även sönderspikade motorerna slutat flöda på marknaden


924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: trimma en 924 2.0
Nästan lite elakt mot Pär det där...Cédric wrote:Pär, sen du slutade rejsa så har även sönderspikade motorerna slutat flöda på marknadenVi handra har inte orken att mecka motor hela tiden så jag försöker hålla den hel istället

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: trimma en 924 2.0
Hehe, nää, så var det inte alls menat, inget ont mot Pär !!patand wrote:Nästan lite elakt mot Pär det där...Cédric wrote:Pär, sen du slutade rejsa så har även sönderspikade motorerna slutat flöda på marknadenVi handra har inte orken att mecka motor hela tiden så jag försöker hålla den hel istället


924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S-Poster
- Posts: 105
- Joined: 2012-04-15 13:19:49
- Telefon: 07038429955
- Bilmodell: porche
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: trimma en 924 2.0
tänker inte så mycket på effekt ökning nu det gäller plana toppen tänkte om det blir lite bätre toppen om man planar den lite bara när man väll får det grattis 

- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: trimma en 924 2.0
Flertalet personer har redan påpekat att du kan plana toppen hur mycket du vill, det kommer inte att ge någon effekt då toppen är helt plan. Någon postade ju till och med en bild på hur toppen ser ut och att den verkligen är helt plan. Ändå vill du plana toppen "bara lite" ...basse123 wrote:tänker inte så mycket på effekt ökning nu det gäller plana toppen tänkte om det blir lite bätre toppen om man planar den lite bara när man väll får det grattis
Antingen är du inte läskunnig eller så skriver du här utan att läsa vad du får för svar. Varför startade du alla trådar om du inte vill få tips?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: trimma en 924 2.0
Det räcker att scrolla upp en halv sida och läsa Mats Jakobssons post. Att plana toppen är helt j#vla bortkastat och rentav korkat om den inte är skev.
- Marcus
-
- S-Poster
- Posts: 105
- Joined: 2012-04-15 13:19:49
- Telefon: 07038429955
- Bilmodell: porche
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: trimma en 924 2.0
tack ska ni ha då ska jag skita plana toppen och bara köpa trim kam sen göra et eget gren rör sen sen tvätta motorn måla göra den fin 

- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: trimma en 924 2.0
Hoppas det blir bra. Du får ta lite bilder på grenrörsbygget och posta i din egen biltråd som du skapar i avdelningen "Våra bilar".basse123 wrote:tack ska ni ha då ska jag skita plana toppen och bara köpa trim kam sen göra et eget gren rör sen sen tvätta motorn måla göra den fin

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3935
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: trimma en 924 2.0
Tack!basse123 wrote:tack ska ni ha då ska jag skita plana toppen och bara köpa trim kam sen göra et eget gren rör sen sen tvätta motorn måla göra den fin
Det tog en vecka, men till slut gick det in!
Har du någon länk till dom som har trimkammen som ger 20hk extra?
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: trimma en 924 2.0
Nöjer man sig med en effektökning under 100(!) hk så varför inte chippa och få ut dryga 15 hk mer. På en 924S är det i alla fall ingen konstighet. Inte för jag skulle se någon mening med att trimma en 924 2.0, men ändå.
Lycka till!

944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: trimma en 924 2.0
Det går inte att chipa en 924 2.0, då de har mekaniskt sprut!M-Nilsson wrote:Nöjer man sig med en effektökning under 100(!) hk så varför inte chippa och få ut dryga 15 hk mer. På en 924S är det i alla fall ingen konstighet. Inte för jag skulle se någon mening med att trimma en 924 2.0, men ändå.Lycka till!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: trimma en 924 2.0
Å så kunnig var jagErol wrote:Det går inte att chipa en 924 2.0, då de har mekaniskt sprut!M-Nilsson wrote:Nöjer man sig med en effektökning under 100(!) hk så varför inte chippa och få ut dryga 15 hk mer. På en 924S är det i alla fall ingen konstighet. Inte för jag skulle se någon mening med att trimma en 924 2.0, men ändå.Lycka till!
/ Erol


944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]