Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
låg ute på blocket i sommras. annars vet jag inget mer. Den verkar vara vinterkörd...
Är ägare av porsche 944 -84
-
- NA-Poster
- Posts: 3
- Joined: 2012-03-30 10:10:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Åkarp, Skåne
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
Har läst igenom denna tråd med stort intresse. Också i marknaden efter en 944...
Hittade nu en S2 från 1991 på Blocket hos en firma som heter Hagen Classic. Vet någon något om bilen och/eller firman?
Hittade nu en S2 från 1991 på Blocket hos en firma som heter Hagen Classic. Vet någon något om bilen och/eller firman?
Last edited by Sir Oakland on 2012-04-01 11:51:25, edited 1 time in total.
MINI Countryman -11 = just nu
Porsche 944 -86-91 = kanske snart
Porsche 944 -86-91 = kanske snart
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3934
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
Såg också annonsen.... Blev lite lack över att dom säljer en S2:a med så få mil så billigt såhär års.. Drar ju ner marknadsvärdet en aning för oss andra...Sir Oakland wrote:Har läst igenom denna tråd med stort intresse. Också i marknaden efter en 944...
Hittade nu en S2 från 1990 på blocket hos en firma som heter Hagen classic. Vet någon något om bilen och/eller firman?
Men jag vet ingenting om bilen, så det kanske finns en anledning till priset...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
Coola fälgar har den iaf =)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
-
- NA-Poster
- Posts: 3
- Joined: 2012-03-30 10:10:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Åkarp, Skåne
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
Ja, visst har den. Är det Porsche originalfälgar?emm wrote:Coola fälgar har den iaf =)
I övrigt ser den ju också fräsch ut. Frågan är dock hur det är med dokumentationen. Har förstått att den är minst lika viktig som ålder, mil och allmänt hälsotillstånd. Och som 33-årig påg oroar man sig lite för vad försäkringen skulle hamna på. Men oj, oj, oj - man blir bra sugen!
MINI Countryman -11 = just nu
Porsche 944 -86-91 = kanske snart
Porsche 944 -86-91 = kanske snart
- Tux
- Carrera-Poster
- Posts: 382
- Joined: 2007-07-06 01:55:50
- Bilmodell: Cayman (C)S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Trollhättan
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
Jag tyckte priset låg ganska rätt till. Den hade en grisigt ful ratt och iom att det är en 91:a kan den ha haft airbagratt från start? Kolla upp så att den inte har tänd airbaglampa. Främre stötfångarhöljet ser ut att ha ett hål under dimljuset?
Däcken är tveksamma, Typhoon och Kuhmo exsta supra? skall man köra sportbil skall man se till att ha bra fäste också.
Växelspaksdamasken ser ut att vara helt borta/helt slut och behöver fixas.
I övrigt ser den ju någolunda hel och ren ut.
Som 33åring skall du inte behöva oroa dig så hemskens mycket för försäkringen Sir Oakland, sista året jag hade min S2 kostade den drygt 5kkr helförsäkrat helår.
Fälgarna är nog inte några porche orginal, men fungerade helt ok på en 944.
Däcken är tveksamma, Typhoon och Kuhmo exsta supra? skall man köra sportbil skall man se till att ha bra fäste också.
Växelspaksdamasken ser ut att vara helt borta/helt slut och behöver fixas.
I övrigt ser den ju någolunda hel och ren ut.
Som 33åring skall du inte behöva oroa dig så hemskens mycket för försäkringen Sir Oakland, sista året jag hade min S2 kostade den drygt 5kkr helförsäkrat helår.
Fälgarna är nog inte några porche orginal, men fungerade helt ok på en 944.
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
-
- S-Poster
- Posts: 69
- Joined: 2006-07-19 14:11:35
- Bilmodell: 944 S2
- Location: Oskarshamn
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
Kan bara säga att jag är mycket nöjd med min S2:a så oavsett turbo eller inte får du nog en trevlig bil!
Tobias Eriksson
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
Ibland undrar jag om jag inte ska sälja min... kör så otroligt lite med den... läs min biltråd (om du orkar) och lägg ett bud...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
-
- S-Poster
- Posts: 72
- Joined: 2011-08-03 16:53:04
- Bilmodell: *Söker*
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
Nu börjar det närma sig!
Någon som har nåt generellt tips på försäkringsbolag för 9XX?
Någon som har nåt generellt tips på försäkringsbolag för 9XX?
Letar, åh vad jag letar (operation 951)
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
Väldigt indviduellt, vart man bor, hur gammal man är, vart man har övriga försäkringar osv.DonJansson wrote:Nu börjar det närma sig!
Någon som har nåt generellt tips på försäkringsbolag för 9XX?
Jag har alltid fått bra pris hos Trygg Hansa, 3.700:-/år för min turbo, men har hört att det går att få bra pris hos Aktsam. Sen kan man entusiastförsäkra bilen med allt vad det innebär för 1.000-1.500:- per år.
Sök på forumet, finns ett flertal trådar om försäkringar.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
Finns egentligen bara ett tips: Ring runt till alla försäkringsbolag!
Jag fick förslag som gick från dryga 6.000 kr till över 15.000 kr för min 968 Clubsport. Det skiljer alltså rejält mellan bolagen och det är inte alltid de man tror ska vara billiga som är det. Det skiljer även mellan t ex IF och Porscheförsäkringar (till den senares fördel), trots att det i båda fallen är IF som faktiskt står för båda. Samma för Aktsam och Trygg-Hansa.
En fördel med IF/Porscheförsäkringar är att de står för vagnskada om den sker på ett PCS-banmöte (med förhöjd självrisk på 15.000).
Skippa Insplanet, de säljer bara in de försäkringsbolag som de "samarbetar" med.
Jag fick förslag som gick från dryga 6.000 kr till över 15.000 kr för min 968 Clubsport. Det skiljer alltså rejält mellan bolagen och det är inte alltid de man tror ska vara billiga som är det. Det skiljer även mellan t ex IF och Porscheförsäkringar (till den senares fördel), trots att det i båda fallen är IF som faktiskt står för båda. Samma för Aktsam och Trygg-Hansa.
En fördel med IF/Porscheförsäkringar är att de står för vagnskada om den sker på ett PCS-banmöte (med förhöjd självrisk på 15.000).
Skippa Insplanet, de säljer bara in de försäkringsbolag som de "samarbetar" med.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S-Poster
- Posts: 72
- Joined: 2011-08-03 16:53:04
- Bilmodell: *Söker*
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
Är det någon mer än jag som uppmärksammat den vita 968:an för 125 000? Bör man vara orolig för att den är importerad från USA av nuvarande ägare. Remmar bytta nyligen.
Hur mycket "bör" ett sånt objekt kosta?
Hur mycket "bör" ett sånt objekt kosta?
Letar, åh vad jag letar (operation 951)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
Har sett annonsen på den.DonJansson wrote:Är det någon mer än jag som uppmärksammat den vita 968:an för 125 000? Bör man vara orolig för att den är importerad från USA av nuvarande ägare. Remmar bytta nyligen.
Hur mycket "bör" ett sånt objekt kosta?
Import behöver du inte generellt vara orolig för. Är bilen i bra skick så är den i brack skick oavsett vilket land den ursprungligen såldes i.

Jag tycker ett sådant objekt bör kosta 120.000 och som en händelse har jag en 968a till salu för just den summan, dvs 120.000 sek om det kan vara intressant?

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3934
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
Jag har en polare som jobbar som testförare hos en underlevernatör till VW-gruppen och som i jobbet kör hela modellprogrammet. Allt från Polo blue motion till 911 turbo. Han hävdar med all bestämdhet att det är stor skilnad på bilar sålda i USA och i Europa. Mer så nu än för 20 år sedan dock.DonJansson wrote:Bör man vara orolig för att den är importerad från USA...
Den 996 turbo han kör i Alperna skiljer sig från den han kör i Death Valley....
Förr anpassades bilarna för export, numera byggs dom specifikt för det landet de ska rulla i.
Säten och övrig inredning är ofta av sämre kvalitet för den Amerikanska marknaden..
Anledningen till detta är givetvis att hålla kostnaderna nere, då en Amerikan (som tycker 8kr/l för soppan är dyrt) aldrig skulle kunna tänka sig att betala lika mycket för en ny bil som vi i Europa gladeligen gör...
Någonstans måste mellanskilnaden hamna, och iochmed att USA har mer slit-och-släng mentalitet än vi har, så behöver grejerna inte hålla i 10 år...
Lite OT kanske...

Kontenan är alltså att jag skulle inte vara så orolig när det gäller en så pass gammal bil, men jag är osäker på hur mycket som skiljer en Euro-specad 968 från en USA-specad. Avgaskraven är striktare i vissa delar av USA vet jag och det brukar sitta en del "jobbig" utrustning monterad... Dörr-bong och sånt.
Jag skulle åkt och kollat på patands bil först om jag var du...
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
Den är iof importerad från Japan, dock enligt Porsches intyg enligt europa spec.[Bobo] wrote:Jag skulle åkt och kollat på patands bil först om jag var du...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users