Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.

#1 Post by spirou944t »

Skall byta vattenpumpen på min 951-86 och insåg att innre delen av kamrem/balansrem-kåpan måste bort, och då måste remskivorna bort, och då blir frågan hur lossar man detta med motorn kvar i bilen..

Måste man ha låsverktyget P9206 för att kunna låsa vevaxel/svänghjul eller finns det några knep?
Det jag hittar på nätet/forumet pekar på specialverktyget, någon tråd nämner att man skulle kunna låsta med en hylsa, men det känns sådär.

Förslag önskas... :#pray:
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.

#2 Post by Nahpets »

Jag köpte av Bruce, denna del som ingick i ett större kot: http://www.arnnworx.com/catalog/index.p ... cts_id=183" onclick="window.open(this.href);return false; .

Svarar snabbt, leverar utan strul och har ett bra trackrecord i USA på rennlist.

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.

#3 Post by spirou944t »

Ok, det är kanske den enklaste och bästa lösningen!?

Stort tack för svar..
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.

#4 Post by Nahpets »

spirou944t wrote:Ok, det är kanske den enklaste och bästa lösningen!?
Finns ju alltid alternativ :) ...

Några klick och tangenslag så har du ett verktyg på posten inom 10-15 dagar. Vill du ha det express fixar det också.
Sedan kan du alltid försöka sälja det ;) .

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.

#5 Post by Mattias 924 »

Jag har bytt rem på rätt många olika bilar och aldrig känt behov av att låsa vevaxeln. Men eftersom den här frågan är rätt frekvent här så undrar jag vad som är speciellt med den här motorn.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.

#6 Post by Karl Birgander »

Lås med en hylsa i hålet för startmotorn.
Välj en hylsa som går djupt in i startkransen.
Enklast är om man har en vän som kan dra runt motorn medans man själv passar in hylsan i bakkant.
När hylsan väl är låst är det bara att ta i.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.

#7 Post by spirou944t »

Tack för svar. Betällde ett förra veckan och igår dök det upp!!
Passa bra och underlättade arbetet, iom att det låser veven under hela jobbet behövde jag inte oroa mig för att den skulle ha rört sig när jag sedan plocka tillbaks remhjul och slutligen remmarna.
Är man två kan hylsa funka men nu var jag själv som kröp runt under bilen.

Så nu är bilen äntligen på väg ur garaget...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.

#8 Post by Nahpets »

Du kommer inse att ensammansjobb med vevaxelbulten blir mycket trevligare med detta lås!

Lycka till och akta kylaren ;)

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.

#9 Post by Lilja »

Mattias 924 wrote:Jag har bytt rem på rätt många olika bilar och aldrig känt behov av att låsa vevaxeln. Men eftersom den här frågan är rätt frekvent här så undrar jag vad som är speciellt med den här motorn.
Dels är det svårt om inte omöjligt att lirka ut remmen mellan den mycket större remskivan till balansremmen mest också måste man plocka loss hela remskive delen för att få bort plastkåpan eftersom den sitter bakom remskivan. Man måste inte plocka bort plastkåpan dock för att bara byta rem, men man behöver det för att byta vattenpump :wink:
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.

#10 Post by Mattias 924 »

Ta bort remskivan är jag med på men varför låsa vevaxeln?
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.

#11 Post by spirou944t »

Remskivorna sitter fast med en M16x1,5 i mitten som är dragen med ca 200Nm...den satt rätt bra!
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.

#12 Post by Lilja »

Mattias 924 wrote:Ta bort remskivan är jag med på men varför låsa vevaxeln?
Precis som spirou944t sa så sitter muttern i mitten väldigt väldigt väldigt hårt och man får inte in en muttermaskin mellan kylaren och remskivan.
Jag hade inte verktyget när jag bytte remmarna på min så jag försökte allt möjligt. Bland annat att dra handbromsen och lägga bilen i växel, men det gick inte heller, jag har bra handbroms men handbromsen gled ändå :mrgreen:
Sen är problemet det också att om du blockerar hjulen på något sätt, så pga transaxeln så flexar transaxelröret så mycket att du får liksom ingen kraft.
Jag skulle dock ändå plocka ner allt så jag ryckte upp kylaren, tänkte tvätta av den och så när jag ändå hade allt nere, så då gick det att komma till med muttermaskin. Nu har jag dock köpt en sån verktygssats.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.

#13 Post by patand »

Kollade på arnworx sidan för vertyget och såg denna text: "968 (auto-trans only)" varför passar det bara på 968 med automatlåda och inte på 968 med manuell låda?

Behöver man inte låsa vevaxeln på en 968a med manuell låda?

Frågar eftersom jag antagligen snart skall byta remmar på 968an...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users