Jimboy wrote:hej ja det sitter ett gammalt larm som ej är inkopplat längre, men hade larmet varit problemet skulle det väl inte startmotorn gå in?
Larm brukar kunna ställa till det... Mest så jag tänkte.
Om larmet har en imobilizer, så kan det kanske vara läge att kolla om larmet har lyckats koppla in sig igen på något sätt... Om inte "ej är inkopplat längre" betyder att det ligger i garaget så skulle jag börja gräva i larmet efter felet.
Våra bilar brukar ofta ha enkla fel. Principen är att om man hör ljudet av hovar, så ska man tänka på hästar, inte zebror...
hallå bobo, grävde under instrumentpanelen och hittade gamla huvudenheten för larmet, säkringen till denna är bortplockad och kabeln till sirenen är avknippsad.
Finns ingen kräm fram till enheten heller, jag är ingen hejare på larm och det var mycket kablage till denna men det stod ju vad som var vad på enheten, men eftersom det inte finns ström på den och det har funkat i över ett år att köra bilen fram tills nu tänker jag att det borde vara något annat?
Då är det väl bara luften kvar?!
Om den får soppa och gnista och det inte finns någon imobilizer som spökar...
Ta isär kontakten på luftmassemätaren och kolla kontaktytorna..
inte givarna till svänghjulet som sitter ök. vänster sida som spökar..har för mig dom skall hålla 0,2 ohm om du mäter upp dom...
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Tack svar snabb respons, jo det är just dessa givare jag läst om men inte lyckats hitta då jag inte är helt hemma på motorer, sitter givarna i framkant eller bakkant av motorn?
Provade att mäta på tändspolen igår, mätte på plussidan och jordade mot motorblocket har då noll volt, provade att mäta mellan minus sidan på spolen och minus sidan på batteriet då hade jag 9 volt.
Borde det inte vara tolv volt på plussidan när man vrider nyckeln?
Jimboy wrote:Tack svar snabb respons, jo det är just dessa givare jag läst om men inte lyckats hitta då jag inte är helt hemma på motorer, sitter givarna i framkant eller bakkant av motorn?
de sitter mellan torpedväggen och motorn på sprängkåpan... är svarta till färgen lika såå kablarna
Audi 100 Avant -94
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
Jimboy wrote:Provade att mäta på tändspolen igår, mätte på plussidan och jordade mot motorblocket har då noll volt, provade att mäta mellan minus sidan på spolen och minus sidan på batteriet då hade jag 9 volt.
Jo, plus på tändspolen där skall ha +12 volt när du slår på tändningen. Varför du inte får detta är det första du skall kontrollera. För att erhålla spänning på plussidan av tändspolen behöver du inte ha några fungerande givare så som svänghjulsgivare inte heller fungerande bränslereäle eller styrbox.
Hälsning Johnny
Jimboy wrote:Provade att mäta på tändspolen igår, mätte på plussidan och jordade mot motorblocket har då noll volt, provade att mäta mellan minus sidan på spolen och minus sidan på batteriet då hade jag 9 volt.
Jo, plus på tändspolen där skall ha +12 volt när du slår på tändningen. Varför du inte får detta är det första du skall kontrollera. För att erhålla spänning på plussidan av tändspolen behöver du inte ha några fungerande givare så som svänghjulsgivare inte heller fungerande bränslereäle eller styrbox.
Hälsning Johnny
kommentaren om givarna kom innan de 9v på spolen kom.. men det kan användas som uppslag i framtida problem om inte annat.. men nu vet killen vart de sitter om inte annat
Audi 100 Avant -94