Nybörjarfråga om kamrem/pump

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Nybörjarfråga om kamrem/pump

#1 Post by M-Nilsson »

En del har jag hört bara har bytt kam/balansrem men inte pumpen i sina bilar. Hur är det med 944:an?

Om vi säger att jag skulle ha en ny kam- balansrem men inte vattenpump, vad skulle då kunna hända om pumpen skulle gå i en 944? Märker man något direkt eller vad händer/riskerar man? Antar följderna blir allvarligare om kamremmen skulle gå i stället.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump

#2 Post by patand »

På min Audi brukar jag byta pumpen samtidigt som kamremmen. Mest för att om pumpen pajjar så måste kamrem osv bort för att byta den och det jobbet slipper man gärna göra onödigt ofta. Kan tänka mig att det är liknande fall du hört talas om.

På 924orna har jag aldrig bytt vattenpumpen.

Om pumpen pajjar så riskerar du att vattentempen stiger snabbt och uppmärksammar du det inte tillräckligt fort så kan motorn ta skada, t.ex genom att toppen blir skev pga värmen. Kan bli lite dyra reparationer med planing av topp och packningsbyte.

Det är nog således inte så dumt att passa på att byta vattenpumpen samtidigt som remmen byts. Det är ju trots allt inget man gör särskilt ofta. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump

#3 Post by Bubby »

pumpen drivs ju av kamremmen så går pumpen sönder kan nog remmen också ryka i samma veva..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump

#4 Post by M-Nilsson »

Bubby wrote:pumpen drivs ju av kamremmen så går pumpen sönder kan nog remmen också ryka i samma veva..
Det har jag också hört en gång fast visste då inte inte hur mycket sanning som låg i det, men risken finns väl då antagligen.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump

#5 Post by patand »

M-Nilsson wrote:
Bubby wrote:pumpen drivs ju av kamremmen så går pumpen sönder kan nog remmen också ryka i samma veva..
Det har jag också hört en gång fast visste då inte inte hur mycket sanning som låg i det, men risken finns väl då antagligen.
Ja är det på det viset så att pumpen skärihop helt så kan remmen ta stryk förståss.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump

#6 Post by matsen »

Delar turbon och 924an vattenpump?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump

#7 Post by patand »

matsen wrote:Delar turbon och 924an vattenpump?
Nej de har varsin så man slipper byta mellan bilarna... ;-)

Skämt o sidå, pumpen är likadan på 924 och 924 Turbo så vitt jag vet.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump

#8 Post by Henka_E »

patand wrote:
Nej de har varsin så man slipper byta mellan bilarna... ;-)
Kraftigt fyndigt skrivet! Stor tumme upp!!! :#cheers:

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump

#9 Post by M-Nilsson »

patand wrote:
matsen wrote:Delar turbon och 924an vattenpump?
Nej de har varsin så man slipper byta mellan bilarna... ;-)

Skämt o sidå, pumpen är likadan på 924 och 924 Turbo så vitt jag vet.
:lorh:
På tal om remmar, om det gnisslar från motorn är det störst risk att det är fläktremmen(hjulet) som behövs bytas eller kan det komma från kamremmen också?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump

#10 Post by patand »

Henka_E wrote:Kraftigt fyndigt skrivet! Stor tumme upp!!! :#cheers:
:-D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump

#11 Post by patand »

M-Nilsson wrote:På tal om remmar, om det gnisslar från motorn är det störst risk att det är fläktremmen(hjulet) som behövs bytas eller kan det komma från kamremmen också?
Om kamremmen slirar så det gnisslar så har nog motorm pajjat redan. Kamremmen är ju tandad så att förhållandet mellan vev och kam skall bibehållas. Slirar den så har den nog blivit tandlös = mycket obra!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump

#12 Post by M-Nilsson »

patand wrote:
M-Nilsson wrote:På tal om remmar, om det gnisslar från motorn är det störst risk att det är fläktremmen(hjulet) som behövs bytas eller kan det komma från kamremmen också?
Om kamremmen slirar så det gnisslar så har nog motorm pajjat redan. Kamremmen är ju tandad så att förhållandet mellan vev och kam skall bibehållas. Slirar den så har den nog blivit tandlös = mycket obra!
Ok på så vis, skulle nog behöva byta fläktremmen. Men såg inte att det fanns någon på utzon :cry: fast kollade kanske lite slarvigt. Att byta fläktremmen klarar väl en schimpans på en halvminut eller hur är det med det? :)

Den rem jag syftar på har Nr: 6K720/999.192.284.50.
Last edited by M-Nilsson on 2012-03-23 11:30:46, edited 1 time in total.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump

#13 Post by M-Nilsson »

patand wrote: Om kamremmen slirar så det gnisslar så har nog motorm pajjat redan.
Det där fick jag inte riktigt ihop :roll: Om motorn pajjat kan väl kamremmen inte gå alls?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump

#14 Post by patand »

M-Nilsson wrote:Det där fick jag inte riktigt ihop :roll: Om motorn pajjat kan väl kamremmen inte gå alls?
Du har fattar rätt! Så hur stor chans tror du då det är att kamremmen gnisslar... :-D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump

#15 Post by Maxx »

M-Nilsson wrote:Ok på så vis, skulle nog behöva byta fläktremmen. Men såg inte att det fanns någon på utzon :cry: fast kollade kanske lite slarvigt. Att byta fläktremmen klarar väl en schimpans på en halvminut eller hur är det med det? :)

Den rem jag syftar på har Nr: 6K720/999.192.284.50.
Med tanke på att fläktarna på våra bilar inte är remdrivna så blir det svårt att hitta en fläktrem. :wink:

Kolla efter generatorrem istället eller sök med hjälp av reservdelsnumret du har:
http://utzon.se/sok_artikelnummer/99919228450
Utzon.se wrote:Rem generator utan AC, 149.00 kr
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users