Nybörjarfråga om kamrem/pump
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Nybörjarfråga om kamrem/pump
En del har jag hört bara har bytt kam/balansrem men inte pumpen i sina bilar. Hur är det med 944:an?
Om vi säger att jag skulle ha en ny kam- balansrem men inte vattenpump, vad skulle då kunna hända om pumpen skulle gå i en 944? Märker man något direkt eller vad händer/riskerar man? Antar följderna blir allvarligare om kamremmen skulle gå i stället.
Om vi säger att jag skulle ha en ny kam- balansrem men inte vattenpump, vad skulle då kunna hända om pumpen skulle gå i en 944? Märker man något direkt eller vad händer/riskerar man? Antar följderna blir allvarligare om kamremmen skulle gå i stället.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump
På min Audi brukar jag byta pumpen samtidigt som kamremmen. Mest för att om pumpen pajjar så måste kamrem osv bort för att byta den och det jobbet slipper man gärna göra onödigt ofta. Kan tänka mig att det är liknande fall du hört talas om.
På 924orna har jag aldrig bytt vattenpumpen.
Om pumpen pajjar så riskerar du att vattentempen stiger snabbt och uppmärksammar du det inte tillräckligt fort så kan motorn ta skada, t.ex genom att toppen blir skev pga värmen. Kan bli lite dyra reparationer med planing av topp och packningsbyte.
Det är nog således inte så dumt att passa på att byta vattenpumpen samtidigt som remmen byts. Det är ju trots allt inget man gör särskilt ofta.
På 924orna har jag aldrig bytt vattenpumpen.
Om pumpen pajjar så riskerar du att vattentempen stiger snabbt och uppmärksammar du det inte tillräckligt fort så kan motorn ta skada, t.ex genom att toppen blir skev pga värmen. Kan bli lite dyra reparationer med planing av topp och packningsbyte.
Det är nog således inte så dumt att passa på att byta vattenpumpen samtidigt som remmen byts. Det är ju trots allt inget man gör särskilt ofta.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump
pumpen drivs ju av kamremmen så går pumpen sönder kan nog remmen också ryka i samma veva..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump
Det har jag också hört en gång fast visste då inte inte hur mycket sanning som låg i det, men risken finns väl då antagligen.Bubby wrote:pumpen drivs ju av kamremmen så går pumpen sönder kan nog remmen också ryka i samma veva..
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump
Ja är det på det viset så att pumpen skärihop helt så kan remmen ta stryk förståss.M-Nilsson wrote:Det har jag också hört en gång fast visste då inte inte hur mycket sanning som låg i det, men risken finns väl då antagligen.Bubby wrote:pumpen drivs ju av kamremmen så går pumpen sönder kan nog remmen också ryka i samma veva..
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- matsen
- Turbo-Poster
- Posts: 627
- Joined: 2010-05-27 20:05:59
- Telefon: 0705380159
- Bilmodell: 924 turbo Rally
- Årsmodell: 1979
- Location: ÅRE
- Contact:
Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump
Delar turbon och 924an vattenpump?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump
Nej de har varsin så man slipper byta mellan bilarna...matsen wrote:Delar turbon och 924an vattenpump?

Skämt o sidå, pumpen är likadan på 924 och 924 Turbo så vitt jag vet.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump
Kraftigt fyndigt skrivet! Stor tumme upp!!!patand wrote:
Nej de har varsin så man slipper byta mellan bilarna...

- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump
patand wrote:Nej de har varsin så man slipper byta mellan bilarna...matsen wrote:Delar turbon och 924an vattenpump?
Skämt o sidå, pumpen är likadan på 924 och 924 Turbo så vitt jag vet.

På tal om remmar, om det gnisslar från motorn är det störst risk att det är fläktremmen(hjulet) som behövs bytas eller kan det komma från kamremmen också?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump
Henka_E wrote:Kraftigt fyndigt skrivet! Stor tumme upp!!!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump
Om kamremmen slirar så det gnisslar så har nog motorm pajjat redan. Kamremmen är ju tandad så att förhållandet mellan vev och kam skall bibehållas. Slirar den så har den nog blivit tandlös = mycket obra!M-Nilsson wrote:På tal om remmar, om det gnisslar från motorn är det störst risk att det är fläktremmen(hjulet) som behövs bytas eller kan det komma från kamremmen också?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump
Ok på så vis, skulle nog behöva byta fläktremmen. Men såg inte att det fanns någon på utzonpatand wrote:Om kamremmen slirar så det gnisslar så har nog motorm pajjat redan. Kamremmen är ju tandad så att förhållandet mellan vev och kam skall bibehållas. Slirar den så har den nog blivit tandlös = mycket obra!M-Nilsson wrote:På tal om remmar, om det gnisslar från motorn är det störst risk att det är fläktremmen(hjulet) som behövs bytas eller kan det komma från kamremmen också?


Den rem jag syftar på har Nr: 6K720/999.192.284.50.
Last edited by M-Nilsson on 2012-03-23 11:30:46, edited 1 time in total.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump
Det där fick jag inte riktigt ihoppatand wrote: Om kamremmen slirar så det gnisslar så har nog motorm pajjat redan.

944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump
Du har fattar rätt! Så hur stor chans tror du då det är att kamremmen gnisslar...M-Nilsson wrote:Det där fick jag inte riktigt ihopOm motorn pajjat kan väl kamremmen inte gå alls?

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Nybörjarfråga om kamrem/pump
Med tanke på att fläktarna på våra bilar inte är remdrivna så blir det svårt att hitta en fläktrem.M-Nilsson wrote:Ok på så vis, skulle nog behöva byta fläktremmen. Men såg inte att det fanns någon på utzonfast kollade kanske lite slarvigt. Att byta fläktremmen klarar väl en schimpans på en halvminut eller hur är det med det?
![]()
Den rem jag syftar på har Nr: 6K720/999.192.284.50.

Kolla efter generatorrem istället eller sök med hjälp av reservdelsnumret du har:
http://utzon.se/sok_artikelnummer/99919228450
Utzon.se wrote:Rem generator utan AC, 149.00 kr
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]