Översyn växelänkage

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Översyn växelänkage

#1 Post by s99kalle »

Jag har ju alldeles oplanerat av tvingande skäl monterat bort min växellåda och eftersom växellänkaget verkar vara lite av en svag punkt tänkte jag passa på att göra en liten översyn nu när allting är loss och lättåtkomligt.

Jag undrar därför vilka punkter jag bör kolla, vad de vanligaste problemen är och hur man åtgärdar dem. Jag har inte dirket upplevt några problem tidigare men jag har ju bara haft bilen några månader och kört väldigt sparsamt beroende på vattenläckage vid regn...

Bilen är en 924 -84 med den Audibaserade 5-växlade lådan så jag misstänker att det mesta som har med växellåda och länkage att göra är samma som på tidiga 944?

Tacksam för alla tips och råd!

\\ Kalle
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Översyn växelänkage

#2 Post by Mattias 924 »

Kolla så att länkaget (växelkorset) inte glappar. Är det slitet så byt men om du inte har märkt nåt när du kör så är det nog ok. Plocka isär och smörja kan ju vara bra.
Packboxen vid pilen kan läcka olja. Jag köpte ny packbox hos en maskinfirma och tror jag betalade 20.-

Image
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: Översyn växelänkage

#3 Post by s99kalle »

Spontant känns det ju som att det är två punkter som kan glappa (inringade i min bild).
Image

Kopplingen mellan växelföraren och växelspaken verkar inte ha någon bussning? så den går väl inte att göra så mycket med utan att bygga om. Växelkorset antar jag att det är den andra delen jag ringat in (till höger i bilden)? Jag hittar inget nummer för den i reservdelslistan, någon som vet vad det är?
Skall det vara helt stumt? Jag har lite, lite glapp i mitt men inget som känns anmärkningsvärt.

\\ Kalle
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3935
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Översyn växelänkage

#4 Post by [Bobo] »

Växelkors hittar du här:
http://utzon.se/43/10/1" onclick="window.open(this.href);return false;

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Översyn växelänkage

#5 Post by Erol »

Fram vid spaken brukar pinnen som bricka 15 sitter på,
bli utsliten och glapp uppstår.

Det finns olika sätt att lösa detta, enklast är att ersätta
den utslitna pinnen med en bult eller om man lyckas
få tag på en fräsch växelspak, byta hela spaken.


/ Erol




Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Dirfors
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2010-02-22 20:12:31
Telefon: 0767860514
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1984
Location: Göteborg
Contact:

Re: Översyn växelänkage

#6 Post by Dirfors »

Hittade en guide till det Erol beskriver:
http://924board.org/viewtopic.php?t=184 ... 6231385088" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 N/A -84
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22391" onclick="window.open(this.href);return false;

Trummis i All Used
http://www.myspace.com/allusedmain" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3935
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Översyn växelänkage

#7 Post by [Bobo] »

Lyfter denna tråd då jag precis utfört ett växelkorsbyte utan resultat. :?
Det finns någon milimeter spel vid den främre pinnen.

Växelspaken är minst lika lös nu som tidigare och med damaskerna borta kan jag konstatera att det verkar som att det är bak vid lådan som glappet sitter...
Vad är nästa steg efter nytt växelkors?
Ska den längsgående axeln kunna rotera i växelkorset förresten?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Översyn växelänkage

#8 Post by DLS »

monterade du korset med dom 4 gummi packningarna som det ska monteras med?
Mitt sitter riktigt stumt med gummipackningarna.
http://944sverige.com/forum/download/fi ... &mode=view" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3935
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Översyn växelänkage

#9 Post by [Bobo] »

DLS wrote:monterade du korset med dom 4 gummi packningarna som det ska monteras med?
Mitt sitter riktigt stumt med gummipackningarna.
http://944sverige.com/forum/download/fi ... &mode=view" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja. Jag monterade korset med medföljande packningar.
Kan inte se hur dom kan påverka hur hårt något sitter dock...

Vet ju inte riktigt var det glappar, då jag inte kan vara inne i bilen samtidigt som jag ligger under. :?
Men jag utgår ifrån att det är rotationen i växelkorset som ger spelet i spaken...
Fattar inte riktigt hur länkaget fungerar, så jag vet inte vart det ska vara stumt och var det ska kunna röra på sig...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Översyn växelänkage

#10 Post by DLS »

Enklast är nog att du ber nån rycka i spaken(klar fördel med en tjej) medans du ligger under bilen o kollar ;)
Är glappet fram o bakåt eller sida till sida?
Båda hålen i växelkorset smörjde jag med lite fett för att det skulle gå lätt.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3935
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Översyn växelänkage

#11 Post by [Bobo] »

DLS wrote:Enklast är nog att du ber nån rycka i spaken(klar fördel med en tjej) medans du ligger under bilen o kollar ;)
Är glappet fram o bakåt eller sida till sida?
Båda hålen i växelkorset smörjde jag med lite fett för att det skulle gå lätt.
Bara sidled som spökar...
Det är alltså meningen att den mässingsfärgade stången ska kunna rotera i växelkorset?

Har inte tillgång till någon hjälp i garaget dessvärre...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Översyn växelänkage

#12 Post by patand »

Jasså det ska vara några gummipackningar med till växelkorset. Jag köpte ju korset som jag nu tänkte använda till Impulsköpet för ett fleratl år sedan direkt från JERD och inte från Utzon som numera säljer dem. Jag fick inte med några gummipackningar då.

Kan man återanvända befintliga (om det sitter några original) eller sätta dit vanliga o-ringar istället?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Översyn växelänkage

#13 Post by Henka_E »

Ja den ska ju rotera - det är ju det som gör att växelföraren skjuts åt sidan. Kolla framme vid spaken igen - ta loss växelreglaget från spaken så att du ser hur tappen ser ut. Är det inte där det är problem?

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Översyn växelänkage

#14 Post by Erol »

[Bobo] wrote:Bara sidled som spökar...

Det är alltså meningen att den mässingsfärgade stången ska kunna rotera i växelkorset?
Image

Bakom gummidamasken (nr 20) sitter en låsskruv, om denna inte är dragen/vibrerar loss, så får du glapp i sidled.


patand wrote:Jasså det ska vara några gummipackningar med till växelkorset. Jag köpte ju korset som jag nu tänkte använda till Impulsköpet för ett fleratal år sedan direkt från JERD och inte från Utzon som numera säljer dem. Jag fick inte med några gummipackningar då.

Kan man återanvända befintliga (om det sitter några original) eller sätta dit vanliga o-ringar istället?
Original skall det sitta 4 st gummitätningar/packningar som förhindrar att smuts kommer ner mellan korset och metallen. Går med största sannolikhet att återanvända de du har om de inte torkat sönder.



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Översyn växelänkage

#15 Post by patand »

Erol wrote:Original skall det sitta 4 st gummitätningar/packningar som förhindrar att smuts kommer ner mellan korset och metallen. Går med största sannolikhet att återanvända de du har om de inte torkat sönder.
:d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users