Felsökningstips efterlyses, motor-ras? Änglavakt?
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Felsökningstips efterlyses, motor-ras? Änglavakt?
Följande har hänt:
Efter omkörning med rätt så bra ös så hängde sig gasen på 4000 varv, visade sig att jag satt klämman till IC-rör till TPS på gummit lite fel så fjädern tog i, fixade och startade om bilen och gasen hängde sig inte längre, däremot när man gasade till 4-5000 varv så bluddrade den på nervarvningen, precis som om bensinen inte blev helt förbränd.
Körde en runda och den gick som den skulle, skulle testa några repor och gasade och då tappade den orken och gick orent och jag såg den röda varningslampan fladdra till och jag stängde av motorn och körde in till kanten, bogserade bilen till firman.
Kollade remskivan (210 nm), kollade oljan och allt var som det skulle, (är ju livrädd för att ha tappat oljetryck och allt vad det innebär).
Startade upp och den vägrar, oljetrycksmätaren fladdrar när den går på startmotorn.
Köper nya tändstift, kollar rotor och fördelarlock visuellt (ser ok ut) och startar, får den till att gå på en eller två cylindrar om jag ger lite gas, men den går inte utan att man ger gas, luktar väldigt mycket bensin... men jag har oljetryck iallafall
Bytade DME relä, ingen skillnad.
Jag har haft problem två gånger under dom här 6 åren jag haft bilen med att LMM kontakten har bråkat, då har bilen gått väldigt illa och varit helt orkeslös, tills man ruckat på kontakten då har den gått som vanligt igen.
Ska ta komptest imorgon, återkommer om svar på detta.
Kolvringar, packboxar, topplockspackning är bytt för 14 mil sedan, bilen har gått riktigt bra efter detta.
Är ju självklart enormt besviken, framför allt fruktansvärt trött på detta elände som aldrig verkar ta slut
Kanske har tappat kompression på dom cylindrarna som inte tänder?
Kan LMM vara kass, är detta symptom isåfall (jag har en extra)?
Hur mäter man på LMM kontakten som ska in i LMM så jag inte har brott på kabeln?
Vad kan det vara? Tar oerhört tacksamt emot tips!
Efter omkörning med rätt så bra ös så hängde sig gasen på 4000 varv, visade sig att jag satt klämman till IC-rör till TPS på gummit lite fel så fjädern tog i, fixade och startade om bilen och gasen hängde sig inte längre, däremot när man gasade till 4-5000 varv så bluddrade den på nervarvningen, precis som om bensinen inte blev helt förbränd.
Körde en runda och den gick som den skulle, skulle testa några repor och gasade och då tappade den orken och gick orent och jag såg den röda varningslampan fladdra till och jag stängde av motorn och körde in till kanten, bogserade bilen till firman.
Kollade remskivan (210 nm), kollade oljan och allt var som det skulle, (är ju livrädd för att ha tappat oljetryck och allt vad det innebär).
Startade upp och den vägrar, oljetrycksmätaren fladdrar när den går på startmotorn.
Köper nya tändstift, kollar rotor och fördelarlock visuellt (ser ok ut) och startar, får den till att gå på en eller två cylindrar om jag ger lite gas, men den går inte utan att man ger gas, luktar väldigt mycket bensin... men jag har oljetryck iallafall
Bytade DME relä, ingen skillnad.
Jag har haft problem två gånger under dom här 6 åren jag haft bilen med att LMM kontakten har bråkat, då har bilen gått väldigt illa och varit helt orkeslös, tills man ruckat på kontakten då har den gått som vanligt igen.
Ska ta komptest imorgon, återkommer om svar på detta.
Kolvringar, packboxar, topplockspackning är bytt för 14 mil sedan, bilen har gått riktigt bra efter detta.
Är ju självklart enormt besviken, framför allt fruktansvärt trött på detta elände som aldrig verkar ta slut
Kanske har tappat kompression på dom cylindrarna som inte tänder?
Kan LMM vara kass, är detta symptom isåfall (jag har en extra)?
Hur mäter man på LMM kontakten som ska in i LMM så jag inte har brott på kabeln?
Vad kan det vara? Tar oerhört tacksamt emot tips!
Last edited by emm on 2011-09-01 18:39:21, edited 1 time in total.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Felsökningstips efterlyses, motor-ras?
Kolla så att inte kamremen har hoppat någon kugg eller två.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Felsökningstips efterlyses, motor-ras?
Ok, kikar på detta imorgon oxå, thx!Mattias 924 wrote:Kolla så att inte kamremen har hoppat någon kugg eller två.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Felsökningstips efterlyses, motor-ras?
Som sagt, kolla att kamremmen står rätt, annars skulle jag
gissa på styboxar. Har du en annan LMM kan det vara värt
att byta den först, men oftast brukar bilen gå om den är
dålig.
/Erol
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
gissa på styboxar. Har du en annan LMM kan det vara värt
att byta den först, men oftast brukar bilen gå om den är
dålig.
/Erol
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Felsökningstips efterlyses, motor-ras?
Thx!Erol wrote:Som sagt, kolla att kamremmen står rätt, annars skulle jag
gissa på styboxar. Har du en annan LMM kan det vara värt
att byta den först, men oftast brukar bilen gå om den är
dålig.
/Erol
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Kollar kamremmen, komp och LMM imorgon och återkommer.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Re: Felsökningstips efterlyses, motor-ras?
Jag kan tyvärr inte svara på några av dina frågor tråkigt nog, men jag vill bara säga att du får vara min vän även om du kör BMW, om du förstår mig 
Och om jag kan hjälpa till på något annat sätt än teknisk support så har du ju mitt nr nu.
//Fredrik

Och om jag kan hjälpa till på något annat sätt än teknisk support så har du ju mitt nr nu.
//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Felsökningstips efterlyses, motor-ras?
Kolla så att den inte får tjuvluft, dvs någon slang hoppat av efter LMM. Om det inte finns limphome mode kan den bete sig just så. Har hänt mig på flera turbobilar att jag skjutit en slang pga dåligt skruvad slangklämma.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Felsökningstips efterlyses, motor-ras?
Precis som Gegge säger, börja med att kolla alla slangar samt att alla kontakter o kablar sitter som dom ska eftersom du haft ur motorn kan du ha missat att skruva fast nån slang eller fått på nån kontakt dåligt.
Jag har skjutit en slang en gång o då gick det knappt att hålla bilen vid liv.
Jag har skjutit en slang en gång o då gick det knappt att hålla bilen vid liv.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Felsökningstips efterlyses, motor-ras?
Kollade kamremmen så den inte hade kuggat över, tog komptest, kollade gnista, allt var ok, att jag hade bränsle visste jag eftersom det luktade enormt mycket bensin. Ryckte och rengjorde kontaktstycken, ingen skillnad, herregud, jag var verkligen nervös...
Köpte för ett par år sedan en LMM här på forumet, som jag tänkte ha i reserv ifall min egen la av... tog med den och började byta, när jag fick loss den som satt i, tittade jag i den för att se om någor var vajsing med den (man är ju kille, måste undersöka och pilla) klaffen stod vidöpen, märkligt tänkte jag, har den hängt sig öppen??? Skulle dra tillbaka den och det räckte att jag rörde den med lite kraft så ramlade en 1cm lång skruv ut som hade kilat fast sig i klaffen och väggen
Änglavakt?
Jag vågar inte ens tänka på vad som hade hänt ifall skruven hade åkt igenom LMM, in i turbon och vidare...
Jag stod och höll skruven i handen och tänkte vilken idiot jag är, där var ju skruven som skulle sitta på snorkelröret till luftburken som jag inte hittade... nu hittade jag den...
Satte på den andra LMM jag hade, och startade bilen, wrooom... klockrent!
Körde en snabb runda för att se så allting funkade och ställde sedan bilen och tog min bruksbil hem, jag tror aldrig jag ska starta den mer för nu vet jag att den funkar och jag orkar inte ha den känslan i magen (jag vet att det bara är en bil, det bara är pengar, men jag är så ofantligt rädd om mina saker så det gnager i mig när det inte är bra, måste jobba mer på detta... inte nyttigt).
Detta kommer jag klistra in i min biltråd som en reminder... lägg INGA skruvar i luftburken emm!
Tack alla för tips, vad F-n hade jag gjort utan detta forum!
Köpte för ett par år sedan en LMM här på forumet, som jag tänkte ha i reserv ifall min egen la av... tog med den och började byta, när jag fick loss den som satt i, tittade jag i den för att se om någor var vajsing med den (man är ju kille, måste undersöka och pilla) klaffen stod vidöpen, märkligt tänkte jag, har den hängt sig öppen??? Skulle dra tillbaka den och det räckte att jag rörde den med lite kraft så ramlade en 1cm lång skruv ut som hade kilat fast sig i klaffen och väggen



Änglavakt?
Jag vågar inte ens tänka på vad som hade hänt ifall skruven hade åkt igenom LMM, in i turbon och vidare...
Jag stod och höll skruven i handen och tänkte vilken idiot jag är, där var ju skruven som skulle sitta på snorkelröret till luftburken som jag inte hittade... nu hittade jag den...

Satte på den andra LMM jag hade, och startade bilen, wrooom... klockrent!
Körde en snabb runda för att se så allting funkade och ställde sedan bilen och tog min bruksbil hem, jag tror aldrig jag ska starta den mer för nu vet jag att den funkar och jag orkar inte ha den känslan i magen (jag vet att det bara är en bil, det bara är pengar, men jag är så ofantligt rädd om mina saker så det gnager i mig när det inte är bra, måste jobba mer på detta... inte nyttigt).
Detta kommer jag klistra in i min biltråd som en reminder... lägg INGA skruvar i luftburken emm!
Tack alla för tips, vad F-n hade jag gjort utan detta forum!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
Re: Felsökningstips efterlyses, motor-ras? Änglavakt?
Grattis!
Såna här saker har vi alla gjort som hållit på ett tag. Speciellt när man skall göra det där sista klockan två på natten.
Den där känslan du har i magen kommer du att ha nytta av. Det är den som gör att man dubbelkollar, och det behövs alltid, plus lite tur och det har du ju.
Bngt
Såna här saker har vi alla gjort som hållit på ett tag. Speciellt när man skall göra det där sista klockan två på natten.
Den där känslan du har i magen kommer du att ha nytta av. Det är den som gör att man dubbelkollar, och det behövs alltid, plus lite tur och det har du ju.
Bngt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Felsökningstips efterlyses, motor-ras? Änglavakt?
Thx!Bengt wrote:Grattis!
Såna här saker har vi alla gjort som hållit på ett tag. Speciellt när man skall göra det där sista klockan två på natten.
Den där känslan du har i magen kommer du att ha nytta av. Det är den som gör att man dubbelkollar, och det behövs alltid, plus lite tur och det har du ju.
Bngt
DU är min idol!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Felsökningstips efterlyses, motor-ras? Änglavakt?

Äntligen kan du börja njuta ju!
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Felsökningstips efterlyses, motor-ras? Änglavakt?
Ah men fiii vaaaaan ibland har man tur! Spring och köp en lott grabben!!!!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users