Krängningshämmare M030 och allmänt

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Krängningshämmare M030 och allmänt

#1 Post by mojo158 »

Hej,

Krängningshämmarna fram är oftast grövre i M030 chassin än i standard och grövre i S2-modellen än i S-modellen, kort sagt sportigare modell - grövre krängningshämmare fram. Så tycks det dock inte alltid vara bak. Exempelvis har 944 (-87 och senare) 18 mm krängare bak och motsvarande M030 chassi har 16 mm krängre bak. S2-modellen har både som standard och med M030 chassi 16 mm krängare bak.

Är det något jag missat? Jag trodde att man alltid ville ha grövre/hårdare krängare på en sportigare modell. I en gammal tråd så såg jag att någon trodde att detta berodde på att vissa av dessa krängare är ihåliga. På Clarks-garage har jag dock hittat en tabell (workshop manual, suspension upgrades) över olika modellers krängninghämmares diameter. Där står vilka framkrängare som är ihåliga men inga bakkrängare är enligt tabellen noterade som ihåliga. Jag antar då att inga bakkrängare är ihåliga och att den mindre/oförändrade diametern bak inte kan förklaras av detta. Om det är så att man inte alltid vill ha hårdare krängare bak, några ideér vad detta beror på.

/Staffan

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Krängningshämmare M030 och allmänt

#2 Post by Karl Birgander »

S2/turbo chassi är hårdare, kanske mindre behov av krängaren?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: Krängningshämmare M030 och allmänt

#3 Post by Fredrik Nyqvist »

Någonstans långt bak i mitt huvud så vill jag minnas att den bakre 18 mm-krängaren var ihålig medan 16 mm-varianten var solid. Därav var 16 mm-krängaren hårdare/styvare även om den har mindre diameter.

Men jag kan ha fel.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Krängningshämmare M030 och allmänt

#4 Post by patand »

Karl Birgander wrote:S2/turbo chassi är hårdare, kanske mindre behov av krängaren?
Tror helt klart du har rätt i detta. På min bil är ju t.om bakkrängaren bortmonterad pga chassiet är hårt nog ändå.

Det handlar ju om att hitta en balans mellan fjädrar/dämpare och vilken krängare man behöver. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: Krängningshämmare M030 och allmänt

#5 Post by Fredrik Nyqvist »

Fredrik Nyqvist wrote:Någonstans långt bak i mitt huvud så vill jag minnas att den bakre 18 mm-krängaren var ihålig medan 16 mm-varianten var solid. Därav var 16 mm-krängaren hårdare/styvare även om den har mindre diameter.

Men jag kan ha fel.
Var tvungen att googla lite och hittade inget som stödjer mitt minne så förmodligen är det fel.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Krängningshämmare M030 och allmänt

#6 Post by mojo158 »

Hej Fredrik och Patand,

Synd Fredrik att du inte hittade något stöd för din teori, det hade varit enklast så. Men saker och ting är ju sällan enkla. Patand, hur upplever du att det blev för hårt med en krängare. Vad hände?

/Staffan

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Krängningshämmare M030 och allmänt

#7 Post by Cédric »

Klart märkligt, krängaren borde skalats upp i hårdhet så att den är lika hård relativt dom "vanliga" fjädrarna som innan. Såvida man inte ändrade nånting i däckssetupen.

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Krängningshämmare M030 och allmänt

#8 Post by mojo158 »

Hej,

För att föra diskussionen vidare. På s-modellen har man 18 mm krängare bak som standard och motsvarande för s-modellens M030 chassie är 20 mm (alltså grövre än 968an). M030 chassien för standard 944an (-87 och frmåt) och S2an har 16 mm krängare. Vid ett begagnatköp är det trolien någon av dessa man får tag på. Vad göra, installera den "nya" krängaren fram och behålla den gamla bak? Det beror naturligtvis delvis på den diskussion vi haft, kan krängaren på 16 mm vara styvare än den på 18 mm? Min gissning är att konstruktörerna av någon anledning har bedömt att s-modellen behöver en kraftigare krängare bak. Hade alla s-modellen alltid taklucka? Kan taklucka och högre tyngdpunkt vara en anledning till en sådan konstruktion?

/Staffan

dash81
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2010-09-17 23:52:32
Bilmodell: 944S - 87
Location: Stockholm
Contact:

Re: Krängningshämmare M030 och allmänt

#9 Post by dash81 »

Som tidigare nämnt så är inte alltid en styvare krängare det optimala utan man måste ta hänsyn till övrig hjulupphängning såsom dämpare/fjädrar. Att S har en krängare med större diameter jmf med S2/NA i M030 utförande är säkert en avvägning om hur man vill ha balansen på bilen. Släng in en för styv krängare eller dämparpaket bak på bilen och bilen kommer få en överstyrningstendens.

Varför de skiljer sig i diameter har jag ingen aning om men man kanske ska ta hänsyn till att S2:an har en större motor/mer vikt därfram vilket kanske kan vara en plausibel förklaring. Från 88:a så hade ju NA en 2,7 l motor...

Mitt råd är att kör bilen på banan,bilda dig en uppfattning om bilens beteende och därefter uppgradera. Jag har en S-modell med uppgraderade dämpare runtom och fjäder fram och efter två banmöten börjat bilda mig en uppfattning om hur jag vill ha bilen. Nästa steg blir nog styvare krängare men vill få en bättre uppfattning/erfarenhet om hur jag vill ha balansen mellan fram och bak.
Dash 944S

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Krängningshämmare M030 och allmänt

#10 Post by mojo158 »

Dash,

Låter klokt. Tänker i viss mån som dig. Du har redan gjort viss uppgradering innan banmötena och jag tycker inte heller att det känns lönt att åka på något banmöte med bilen helt i orginalutförande. Har funderat över ungefär samma modifiering som du har i nuläget, men det är mitt i sommaren och det lutar åt att jag endast gör en uppgradering av krängningshämmarna under sommaren.

/Staffan

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Krängningshämmare M030 och allmänt

#11 Post by Erol »

mojo158 wrote: På s-modellen har man 18 mm krängare bak som standard och motsvarande för s-modellens M030 chassie är 20 mm (alltså grövre än 968an).
Turbo S har M030 standard med 18 mm krängare de enda bilarna som haft 20 mm
är så vitt jag vet Turbo Cup bilarna.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Krängningshämmare M030 och allmänt

#12 Post by mojo158 »

Hej,

Jag refererar endast till bifogad tabell ifrån Clarks-garage. Jag tycker själv att det ser konstigt ut och det är därför jag har startat tråden. Mycket möjligt att det har blivit fel.

/Staffan

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Krängningshämmare M030 och allmänt

#13 Post by mojo158 »

Ok, jag ger upp. Lyckas inte bifoga tabellen. Varken word- eller pdf-fil går att bifoga. Vilken typ av filer kan man bifoga? Tabellen finns som sagt på Clarks-garage.

/Staffan

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Krängningshämmare M030 och allmänt

#14 Post by Maxx »

swaybars.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Skillzz
NA-Poster
Posts: 31
Joined: 2007-06-29 19:56:48
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Krängningshämmare M030 och allmänt

#15 Post by Skillzz »

http://www.turnfast.com/tech_handling/handling_antiroll" onclick="window.open(this.href);return false;
/Pierre

Team: Real Toys Racing

Enzo FERRARI said once: A horse pulls the car and does not push it, Therefore a motor belongs forward....

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users