Krängningshämmare M030 och allmänt
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Krängningshämmare M030 och allmänt
Hej,
Krängningshämmarna fram är oftast grövre i M030 chassin än i standard och grövre i S2-modellen än i S-modellen, kort sagt sportigare modell - grövre krängningshämmare fram. Så tycks det dock inte alltid vara bak. Exempelvis har 944 (-87 och senare) 18 mm krängare bak och motsvarande M030 chassi har 16 mm krängre bak. S2-modellen har både som standard och med M030 chassi 16 mm krängare bak.
Är det något jag missat? Jag trodde att man alltid ville ha grövre/hårdare krängare på en sportigare modell. I en gammal tråd så såg jag att någon trodde att detta berodde på att vissa av dessa krängare är ihåliga. På Clarks-garage har jag dock hittat en tabell (workshop manual, suspension upgrades) över olika modellers krängninghämmares diameter. Där står vilka framkrängare som är ihåliga men inga bakkrängare är enligt tabellen noterade som ihåliga. Jag antar då att inga bakkrängare är ihåliga och att den mindre/oförändrade diametern bak inte kan förklaras av detta. Om det är så att man inte alltid vill ha hårdare krängare bak, några ideér vad detta beror på.
/Staffan
Krängningshämmarna fram är oftast grövre i M030 chassin än i standard och grövre i S2-modellen än i S-modellen, kort sagt sportigare modell - grövre krängningshämmare fram. Så tycks det dock inte alltid vara bak. Exempelvis har 944 (-87 och senare) 18 mm krängare bak och motsvarande M030 chassi har 16 mm krängre bak. S2-modellen har både som standard och med M030 chassi 16 mm krängare bak.
Är det något jag missat? Jag trodde att man alltid ville ha grövre/hårdare krängare på en sportigare modell. I en gammal tråd så såg jag att någon trodde att detta berodde på att vissa av dessa krängare är ihåliga. På Clarks-garage har jag dock hittat en tabell (workshop manual, suspension upgrades) över olika modellers krängninghämmares diameter. Där står vilka framkrängare som är ihåliga men inga bakkrängare är enligt tabellen noterade som ihåliga. Jag antar då att inga bakkrängare är ihåliga och att den mindre/oförändrade diametern bak inte kan förklaras av detta. Om det är så att man inte alltid vill ha hårdare krängare bak, några ideér vad detta beror på.
/Staffan
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
S2/turbo chassi är hårdare, kanske mindre behov av krängaren?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Fredrik Nyqvist
- Carrera-Poster
- Posts: 320
- Joined: 2009-08-22 14:12:41
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Någonstans långt bak i mitt huvud så vill jag minnas att den bakre 18 mm-krängaren var ihålig medan 16 mm-varianten var solid. Därav var 16 mm-krängaren hårdare/styvare även om den har mindre diameter.
Men jag kan ha fel.
Men jag kan ha fel.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Tror helt klart du har rätt i detta. På min bil är ju t.om bakkrängaren bortmonterad pga chassiet är hårt nog ändå.Karl Birgander wrote:S2/turbo chassi är hårdare, kanske mindre behov av krängaren?
Det handlar ju om att hitta en balans mellan fjädrar/dämpare och vilken krängare man behöver.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Fredrik Nyqvist
- Carrera-Poster
- Posts: 320
- Joined: 2009-08-22 14:12:41
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Var tvungen att googla lite och hittade inget som stödjer mitt minne så förmodligen är det fel.Fredrik Nyqvist wrote:Någonstans långt bak i mitt huvud så vill jag minnas att den bakre 18 mm-krängaren var ihålig medan 16 mm-varianten var solid. Därav var 16 mm-krängaren hårdare/styvare även om den har mindre diameter.
Men jag kan ha fel.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Hej Fredrik och Patand,
Synd Fredrik att du inte hittade något stöd för din teori, det hade varit enklast så. Men saker och ting är ju sällan enkla. Patand, hur upplever du att det blev för hårt med en krängare. Vad hände?
/Staffan
Synd Fredrik att du inte hittade något stöd för din teori, det hade varit enklast så. Men saker och ting är ju sällan enkla. Patand, hur upplever du att det blev för hårt med en krängare. Vad hände?
/Staffan
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Klart märkligt, krängaren borde skalats upp i hårdhet så att den är lika hård relativt dom "vanliga" fjädrarna som innan. Såvida man inte ändrade nånting i däckssetupen.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Hej,
För att föra diskussionen vidare. På s-modellen har man 18 mm krängare bak som standard och motsvarande för s-modellens M030 chassie är 20 mm (alltså grövre än 968an). M030 chassien för standard 944an (-87 och frmåt) och S2an har 16 mm krängare. Vid ett begagnatköp är det trolien någon av dessa man får tag på. Vad göra, installera den "nya" krängaren fram och behålla den gamla bak? Det beror naturligtvis delvis på den diskussion vi haft, kan krängaren på 16 mm vara styvare än den på 18 mm? Min gissning är att konstruktörerna av någon anledning har bedömt att s-modellen behöver en kraftigare krängare bak. Hade alla s-modellen alltid taklucka? Kan taklucka och högre tyngdpunkt vara en anledning till en sådan konstruktion?
/Staffan
För att föra diskussionen vidare. På s-modellen har man 18 mm krängare bak som standard och motsvarande för s-modellens M030 chassie är 20 mm (alltså grövre än 968an). M030 chassien för standard 944an (-87 och frmåt) och S2an har 16 mm krängare. Vid ett begagnatköp är det trolien någon av dessa man får tag på. Vad göra, installera den "nya" krängaren fram och behålla den gamla bak? Det beror naturligtvis delvis på den diskussion vi haft, kan krängaren på 16 mm vara styvare än den på 18 mm? Min gissning är att konstruktörerna av någon anledning har bedömt att s-modellen behöver en kraftigare krängare bak. Hade alla s-modellen alltid taklucka? Kan taklucka och högre tyngdpunkt vara en anledning till en sådan konstruktion?
/Staffan
-
- S-Poster
- Posts: 120
- Joined: 2010-09-17 23:52:32
- Bilmodell: 944S - 87
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Som tidigare nämnt så är inte alltid en styvare krängare det optimala utan man måste ta hänsyn till övrig hjulupphängning såsom dämpare/fjädrar. Att S har en krängare med större diameter jmf med S2/NA i M030 utförande är säkert en avvägning om hur man vill ha balansen på bilen. Släng in en för styv krängare eller dämparpaket bak på bilen och bilen kommer få en överstyrningstendens.
Varför de skiljer sig i diameter har jag ingen aning om men man kanske ska ta hänsyn till att S2:an har en större motor/mer vikt därfram vilket kanske kan vara en plausibel förklaring. Från 88:a så hade ju NA en 2,7 l motor...
Mitt råd är att kör bilen på banan,bilda dig en uppfattning om bilens beteende och därefter uppgradera. Jag har en S-modell med uppgraderade dämpare runtom och fjäder fram och efter två banmöten börjat bilda mig en uppfattning om hur jag vill ha bilen. Nästa steg blir nog styvare krängare men vill få en bättre uppfattning/erfarenhet om hur jag vill ha balansen mellan fram och bak.
Varför de skiljer sig i diameter har jag ingen aning om men man kanske ska ta hänsyn till att S2:an har en större motor/mer vikt därfram vilket kanske kan vara en plausibel förklaring. Från 88:a så hade ju NA en 2,7 l motor...
Mitt råd är att kör bilen på banan,bilda dig en uppfattning om bilens beteende och därefter uppgradera. Jag har en S-modell med uppgraderade dämpare runtom och fjäder fram och efter två banmöten börjat bilda mig en uppfattning om hur jag vill ha bilen. Nästa steg blir nog styvare krängare men vill få en bättre uppfattning/erfarenhet om hur jag vill ha balansen mellan fram och bak.
Dash 944S
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Dash,
Låter klokt. Tänker i viss mån som dig. Du har redan gjort viss uppgradering innan banmötena och jag tycker inte heller att det känns lönt att åka på något banmöte med bilen helt i orginalutförande. Har funderat över ungefär samma modifiering som du har i nuläget, men det är mitt i sommaren och det lutar åt att jag endast gör en uppgradering av krängningshämmarna under sommaren.
/Staffan
Låter klokt. Tänker i viss mån som dig. Du har redan gjort viss uppgradering innan banmötena och jag tycker inte heller att det känns lönt att åka på något banmöte med bilen helt i orginalutförande. Har funderat över ungefär samma modifiering som du har i nuläget, men det är mitt i sommaren och det lutar åt att jag endast gör en uppgradering av krängningshämmarna under sommaren.
/Staffan
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Turbo S har M030 standard med 18 mm krängare de enda bilarna som haft 20 mmmojo158 wrote: På s-modellen har man 18 mm krängare bak som standard och motsvarande för s-modellens M030 chassie är 20 mm (alltså grövre än 968an).
är så vitt jag vet Turbo Cup bilarna.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Hej,
Jag refererar endast till bifogad tabell ifrån Clarks-garage. Jag tycker själv att det ser konstigt ut och det är därför jag har startat tråden. Mycket möjligt att det har blivit fel.
/Staffan
Jag refererar endast till bifogad tabell ifrån Clarks-garage. Jag tycker själv att det ser konstigt ut och det är därför jag har startat tråden. Mycket möjligt att det har blivit fel.
/Staffan
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Ok, jag ger upp. Lyckas inte bifoga tabellen. Varken word- eller pdf-fil går att bifoga. Vilken typ av filer kan man bifoga? Tabellen finns som sagt på Clarks-garage.
/Staffan
/Staffan
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Skillzz
- NA-Poster
- Posts: 31
- Joined: 2007-06-29 19:56:48
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
http://www.turnfast.com/tech_handling/handling_antiroll" onclick="window.open(this.href);return false;
/Pierre
Team: Real Toys Racing
Enzo FERRARI said once: A horse pulls the car and does not push it, Therefore a motor belongs forward....
Team: Real Toys Racing
Enzo FERRARI said once: A horse pulls the car and does not push it, Therefore a motor belongs forward....
Who is online
Users browsing this forum: No registered users