INGET LADDTRYCK!!! Turbon och toppen skrot!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
hårdrocka´n
S2-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: INGET LADDTRYCK!!!

#16 Post by hårdrocka´n »

om bilen gått in i ett så kallat limp home läge, hur får jag den att hoppa ur det läget??

tack för fina tips allihop!!
PORSCHE + HÅRDROCK = GLÄDJE!!

claves
Addict
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991

#17 Post by claves »

Ja, du stänger av bilen startar den och stampar den direkt innan den går in i limp home. Gör det på en säker vägsträcka och med förnuft. /claves
Last edited by claves on 2011-04-20 19:45:45, edited 1 time in total.

hårdrocka´n
S2-Poster

#18 Post by hårdrocka´n »

Hur har ni fixat det med laddtrycksstyrning på era bilar?? Har en reglerbar pysventil liggandes, behöver jag fimpa något för att använda den( typ taktventil).

Som jag har förstått det så kan taktventilen strypa laddtrycket. När bilen blev knasig förra året så va det ju troligen så att taktventilen ströp laddet då jag misstänker att det skenade iväg över 1,5bar. Kan det vara så kanske att taktventilen helt enkelt bestämt sig för att jag inte ska få ladda på i fortsättningen.
och att det var av en händelse att även lmm gick sönder......??????

Ska försöka kolla TPS också. Huset fullt med sjuklingar så det blir dåligt med bilfixar tid, suck!

Nahpets
Addict

#19 Post by Nahpets »

Läser igenom tråden och undrar vad du kollat ? För att vi ska kunna hjälpa dig behöver du säga vad du verkligen gjort.

Om du har en original taktventil och wastegate utan pysventil så kommer du inte att ladda mer än vad det ska göra i det så kallade felsäkra läget/limp mode, som då visar 1,2 bar på din instrumentmätare.
Du säger att du har nada tryck, dvs din externa visar 0 bar. Då borde din originalmätare säga 1 bar. Då vågar jag påstå att det är inte fel på din taktventil (KAN vara fel på den med, men den allena ger aldrig bara 1 bar).
Om det är läckage i ett rör eller slang så borde "swoscha" en hel del. Men det är ju tyst säger du. Men det kan ju vara så att du är en lycklig ägare som har både fel på någon slang/anslutning och takventil och WG! Dessa kombinerat kan luras rejält.

Slangar/anslutningar:
- En enkel trycktester bygger du själv och svänger in till macken och trycksätter ifall du inte har tryckluft hemmavid: forum/viewtopic.php?f=9&t=18005" onclick="window.open(this.href);return false; . Lyssna efter pys, ha en blomspruta i sniper mode och skjut på så många slangar som möjligt om du inte vet vilka som är luftslangar. Lite YES och det är lite partyeffekt på vattnet.
WGn:
- Har du känt på wastegateröret om det blir varmt? Även om röret inte blir varmt kan det blivit så att fjädern inuti blivit "slapp" och kan kombinerat med andra fel bli stort. Men en sak i taget nu...
Turbo:
- Har du kollat att turbinen i turbon kan röra sig fritt? Ta bort någon slang som tillåter dig se och röra turbinen. Känn/snurra.

När du gjort detta är jag gärna med i gemet och hjälper till om jag kan. Lycka till!

Mvh
Stephan

hårdrocka´n
S2-Poster

#20 Post by hårdrocka´n »

Tack Stephan, du har ju helt rätt i att jag inte ger rätt förutsättningar för hjälp. Har helt enkelt inte haft tid till annat än att slänga ut några frågor på forumet. Blir ändring på det till helgen!! Taktventil visste jag inte riktigt vad det var förrän igår, Wastegaten är från Sandén, någon typ av upgrade.
Kan absolut vara så att den laddar 1.2bar. Var bara väldigt moderat i mitt gasande när jag märkte att något var fel.

Ska börja beta av listan!!

Hjärtligt tacksam för hjälpar viljan!!

/ Henrik

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986

#21 Post by Erol »

Ang. taktventiler, så är det väldigt vanligt att dessa går sönder på
Saabar (till synes likadan ventil) och då med följd att man får
grundladdtryck, dvs. ca 0,3 bar.

Så mitt tips är att koppla förbi magnetventilen och sedan prova
hur bilen går. Dock så bör du köra försiktigt, dvs. kolla hur bilen
reagerar då du lätt kan få för högt turbotryck utan magnetventil.

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

hårdrocka´n
S2-Poster

#22 Post by hårdrocka´n »

kopplar jag förbi med alla slangar då, vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag skulle ju oxå vilja begränsa mitt laddtryck då det sticker iväg lite för mycket(innan detta fel blev då såklart). Har ju en justerbar pysventil, vad krävs för att installera den. Är det taktventil delite som gäller då eller någon annan laddtrycksstyrnlig som måste ses över??

hårdrocka´n
S2-Poster

Re: INGET LADDTRYCK!!! Turbon och toppen skrot!

#23 Post by hårdrocka´n »

Ja, då va det dags att säga farväl och önska bättre lycka till min kära Porsche.

Lämnade in bilen på felsökning....Detta resulterade i att jag fick konstaterat att turbon va körd. Tydligen va den full med keramik i från toppen. Inga roliga nyheter!!

Har gått i säljartankar då jag inte har plats att vinterförvara min bil, tiden för min ögonsten har också blivit mindre i takt med att antalet barn i hushållet ökat!

De tråkiga nyheterna om skicket på motorn och att jag samtidigt fick ett bud från en 944 älskare som var sugen på att motorrenovera för att bygga en stygg 944, gjorde att jag bestämde mig för att sälja.

Det är verkligen med en klump i halsen och tår i ögat som jag skiljs från min kära bil som varit en trogen vän i över 6år.

Hoppas komma tillbaka till detta eminenta forum i framtiden för att meddela att jag köpt en 944!
Kommer ju givetvis titta till då och då för att ta del av allas idéer och drömmar!

Ha det så bra och tack alla ni som hjälpt mig!
Mvh Henrik

DLS
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

#24 Post by DLS »

Tråkigt att höra :(
Men en vacker dag kanske du återigen har en 944:a :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

hårdrocka´n
S2-Poster

#25 Post by hårdrocka´n »

Kanske det.

Nu får saaben, som fått en ny topplockspackning mm, duga ett tag.
Blir nog en Audi S2, S4 eller S6 (2,2 litare då) som året runtbil framöver. Men den som lever får se....

Nahpets
Addict

#26 Post by Nahpets »

Lycka till med bilarna!

Post Reply