Tack för svaren, att det var något med bromsvätskan hade jag som sagt koll på men att det var just nivån visste jag inte. Misstänker att flottören hängt sig eller ett kabelbrott eller något då. Skönt att det inte var något allvarligare isf.
Nivån är ok, men som Mårten sa så är det nog läge att byta hur som helst.
Som jag förstått det så skall kontrolllampor ALLTID tändas när man slår på tändningen för att visa att lampan är hel. Sen skall de släckas när bilen startats eller en stund efter att tändningen har varit påslagen (lite olika från bil till bil och vilken lampa det gäller).
Så att lampan är tänd när du bara slår på tändningen men slocknar när du startat bilen tycker jag låter helt normalt. Men om du talar om vad du har för modell så kan säkert någon kontrollera om deras bil uppför sig likadant.
makkanftw wrote:Bromsvätska. Kolla nivån och ev fyll på
För lite sedan gick jag körskolekurs med sonen inför privat övningskörning, då frågade läraren vad vi (vuxna) gjorde om bromsvätskenivån var låg. Jag svarade glatt "fyller på!" Då frågade han "varför?" Hmm... tänkte jag... för att jag alltid gjort det kanske...
Resonemanget han sedan förde gick ut på att man aldrig skall fylla på bromsvätska, den vanligaste anledningen till att nivån sjunkit är att beläggen slitits ned och behöver bytas. Är inte beläggen slitna så har man läckage eller har luftat dåligt och skall åtgärda det istället för att bara fylla på.
Förnuftig kille, kunde inte annat än hålla med honom.
/Jesper von Wowern
Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572