Intressant. Var hittar jag igen den? Vem säljer alltså?jonaslarsson wrote:På min 968 som jag körde lite race med hade jag en sachs sinterkoppling med förstärkt tryckplatta.
den va manligt hårdmen den funkade helt klockrent för bankörning. körde 1.5år med den bara på bana och jag kunde inte känna någon förslitning på den.
Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??
-
- Turbo-Poster
- Posts: 542
- Joined: 2007-08-18 13:37:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??
det va köhler som byggde min motor som fixade kopplingen.
men det finns på denna sidan http://en.sachsperformance.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
men det finns på denna sidan http://en.sachsperformance.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??
Faktiskt precis samma problem som i gamla turbo cup-bilarna.Henka_E wrote: Varvstopp - 7200rpm. Är det boven i dramat? Stooooora steg i lådan och högt varvtal?? Men det borde väl bara innebära att den slits, inte att den exploderar?
Övervarvning var inga problem - för motorn - däremot exploderade kopplingen.
Fredrik Åberg
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??
Den passar inte 944 pga fjädrarna går för nära bultarna på svänghjulet orginal. Jag har en sådan på hyllan, en kraftigare "heavy duty" från Sachs om någon vill prova.patand wrote:924 Turbo och 944 har väl likadan koppling?
Har för mig det finns någon koppling från Ford Bronco som passar 924 Turbo (eventuellt med liten modifikation). Den borde ju vara byggd för lite mer effekt/vrid. Dock antagligen inte speciellt mycket varv på den motorn iof.
Antagligen är det billigt att köpa en Ford Bronco koppling från USA.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??
Hur fukar det för dom som kör "enhetsserier" typ 944spec i usa? Håller dom på å byter koppling eller har dom andra grejer?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??
De kör med Spec koppling och sen tror jag inte att de varvar mer än original heller.Cédric wrote:Hur fukar det för dom som kör "enhetsserier" typ 944spec i usa? Håller dom på å byter koppling eller har dom andra grejer?
Last edited by Henka_E on 2011-05-13 12:28:38, edited 1 time in total.
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??
Okej, så det är mitt varvande som gör det?FredrikÅ wrote:Faktiskt precis samma problem som i gamla turbo cup-bilarna.Henka_E wrote: Varvstopp - 7200rpm. Är det boven i dramat? Stooooora steg i lådan och högt varvtal?? Men det borde väl bara innebära att den slits, inte att den exploderar?
Övervarvning var inga problem - för motorn - däremot exploderade kopplingen.
Tycker det verkar skumt, det är ju inte som att jag ligger där uppe och snurrar långa stunder. Det är ju bara när jag känner att jag måste sträcka ut lite, typ där trean är för lång och tvåan egentligen är för kort. Hur mycket varvade turbo-cup?
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??
Vid nedväxling - jättemycket...Henka_E wrote: Hur mycket varvade turbo-cup?

Fredrik Åberg
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??
Ah-okej. Men då är det slarv vid nedväxling eller?
Vad ska jag göra?
Vad ska jag göra?
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??
Nej, det var knappast slarv - det var medvetet aggresivt kört..Henka_E wrote:Ah-okej. Men då är det slarv vid nedväxling eller?
Vad ska jag göra?
Min gamla "Old School"-racer med 300 hk varvade ju till sju och nånting. Den hade någon sorts förstärkt
Turbo Cup koppling, förmodligen från Sandén. Hade inga problem med den.
Generellt så får man ju alltid anpassa körstilen lite efter verktyget. Har man en bil där kopplingen exploderar
vid 7000 varv, så får man ju växla lite tidigare - så är det bara.
Fredrik Åberg
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??
Jag kör som sagt med Spec, varvar till ca 7200 och har bra med effekt. Fungerar helt problemfritt. Ett vinnande koncept 

Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??
Porsche kanske valde område för rödmarkering och brytpunkt för varvstoppet av en anledning alltså...FredrikÅ wrote:Generellt så får man ju alltid anpassa körstilen lite efter verktyget. Har man en bil där kopplingen exploderar
vid 7000 varv, så får man ju växla lite tidigare - så är det bara.

Själv är jag rädd om min gamla klenod så jag växlar alltid senast vid 6500 rpm (rödmarkeringen) trots avsaknad av varvstopp. Är man feg så är man... Men så jagar jag ju inte tiondelar eller placeringar på banträffarna heller iof.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 542
- Joined: 2007-08-18 13:37:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??
Jag varvade min 968 till 7500 med sachs sinter och det va inga problem. ska du bara tävla med bilen tror jag du ska satsa på en sinter koppling helt klart.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??
Någon som vet hur varm lamell, tryckplatta och svänghjul blir? Lamellen borde vara absolut varmast och svänghjul med vevaxel kallast. Har sett blåneringar och värmesprickor på tryckplattor men det är kanske vid extremfall och idiotkörning. Jämförelsen med bromsarna haltar något då de slirar per definition dessutom under lång tid? Läste att kelvarkopplingar fungerar bäst vid 200-500°, sen är de waste.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??
Jonas - körde du med enkelmassa svänghjul och stumt centrum? Hur funkade det? Är lite rödd för sinter då jag fått för mig att de kan vara ganska krävande. Hur funkar det - "alla" säger att de är av/på men hur blir det egentligen att köra då? typ nedväxlingar?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users