Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

#16 Post by Henka_E »

jonaslarsson wrote:På min 968 som jag körde lite race med hade jag en sachs sinterkoppling med förstärkt tryckplatta.
den va manligt hård :lol: men den funkade helt klockrent för bankörning. körde 1.5år med den bara på bana och jag kunde inte känna någon förslitning på den.
Intressant. Var hittar jag igen den? Vem säljer alltså?

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

#17 Post by jonaslarsson »

det va köhler som byggde min motor som fixade kopplingen.

men det finns på denna sidan http://en.sachsperformance.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

#18 Post by FredrikÅ »

Henka_E wrote: Varvstopp - 7200rpm. Är det boven i dramat? Stooooora steg i lådan och högt varvtal?? Men det borde väl bara innebära att den slits, inte att den exploderar?
Faktiskt precis samma problem som i gamla turbo cup-bilarna.
Övervarvning var inga problem - för motorn - däremot exploderade kopplingen.
Fredrik Åberg

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

#19 Post by gegge »

patand wrote:924 Turbo och 944 har väl likadan koppling?

Har för mig det finns någon koppling från Ford Bronco som passar 924 Turbo (eventuellt med liten modifikation). Den borde ju vara byggd för lite mer effekt/vrid. Dock antagligen inte speciellt mycket varv på den motorn iof.

Antagligen är det billigt att köpa en Ford Bronco koppling från USA.
Den passar inte 944 pga fjädrarna går för nära bultarna på svänghjulet orginal. Jag har en sådan på hyllan, en kraftigare "heavy duty" från Sachs om någon vill prova.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

#20 Post by Cédric »

Hur fukar det för dom som kör "enhetsserier" typ 944spec i usa? Håller dom på å byter koppling eller har dom andra grejer?

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

#21 Post by Henka_E »

Cédric wrote:Hur fukar det för dom som kör "enhetsserier" typ 944spec i usa? Håller dom på å byter koppling eller har dom andra grejer?
De kör med Spec koppling och sen tror jag inte att de varvar mer än original heller.
Last edited by Henka_E on 2011-05-13 12:28:38, edited 1 time in total.

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

#22 Post by Henka_E »

FredrikÅ wrote:
Henka_E wrote: Varvstopp - 7200rpm. Är det boven i dramat? Stooooora steg i lådan och högt varvtal?? Men det borde väl bara innebära att den slits, inte att den exploderar?
Faktiskt precis samma problem som i gamla turbo cup-bilarna.
Övervarvning var inga problem - för motorn - däremot exploderade kopplingen.
Okej, så det är mitt varvande som gör det?

Tycker det verkar skumt, det är ju inte som att jag ligger där uppe och snurrar långa stunder. Det är ju bara när jag känner att jag måste sträcka ut lite, typ där trean är för lång och tvåan egentligen är för kort. Hur mycket varvade turbo-cup?

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

#23 Post by FredrikÅ »

Henka_E wrote: Hur mycket varvade turbo-cup?
Vid nedväxling - jättemycket... :)
Fredrik Åberg

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

#24 Post by Henka_E »

Ah-okej. Men då är det slarv vid nedväxling eller?

Vad ska jag göra?

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

#25 Post by FredrikÅ »

Henka_E wrote:Ah-okej. Men då är det slarv vid nedväxling eller?

Vad ska jag göra?
Nej, det var knappast slarv - det var medvetet aggresivt kört..

Min gamla "Old School"-racer med 300 hk varvade ju till sju och nånting. Den hade någon sorts förstärkt
Turbo Cup koppling, förmodligen från Sandén. Hade inga problem med den.

Generellt så får man ju alltid anpassa körstilen lite efter verktyget. Har man en bil där kopplingen exploderar
vid 7000 varv, så får man ju växla lite tidigare - så är det bara.
Fredrik Åberg

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

#26 Post by gurra »

Jag kör som sagt med Spec, varvar till ca 7200 och har bra med effekt. Fungerar helt problemfritt. Ett vinnande koncept :#944burn:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

#27 Post by patand »

FredrikÅ wrote:Generellt så får man ju alltid anpassa körstilen lite efter verktyget. Har man en bil där kopplingen exploderar
vid 7000 varv, så får man ju växla lite tidigare - så är det bara.
Porsche kanske valde område för rödmarkering och brytpunkt för varvstoppet av en anledning alltså... :mrgreen:

Själv är jag rädd om min gamla klenod så jag växlar alltid senast vid 6500 rpm (rödmarkeringen) trots avsaknad av varvstopp. Är man feg så är man... Men så jagar jag ju inte tiondelar eller placeringar på banträffarna heller iof. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

#28 Post by jonaslarsson »

Jag varvade min 968 till 7500 med sachs sinter och det va inga problem. ska du bara tävla med bilen tror jag du ska satsa på en sinter koppling helt klart.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

#29 Post by gegge »

Någon som vet hur varm lamell, tryckplatta och svänghjul blir? Lamellen borde vara absolut varmast och svänghjul med vevaxel kallast. Har sett blåneringar och värmesprickor på tryckplattor men det är kanske vid extremfall och idiotkörning. Jämförelsen med bromsarna haltar något då de slirar per definition dessutom under lång tid? Läste att kelvarkopplingar fungerar bäst vid 200-500°, sen är de waste.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

#30 Post by Henka_E »

Jonas - körde du med enkelmassa svänghjul och stumt centrum? Hur funkade det? Är lite rödd för sinter då jag fått för mig att de kan vara ganska krävande. Hur funkar det - "alla" säger att de är av/på men hur blir det egentligen att köra då? typ nedväxlingar?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users