951 -87 | Nahpets

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#181 Post by Nahpets »

John wrote:Har du testat att lägga en lackförsegling på fälgarna när dom är rena? Jag har funderat på om det verkligen kan bita fast så jäkligt då?? Jag skickar gärna en liten behållare om du vill slippa köpa en hel flaska.

Har du något bra tips samt inköpsställe på vad jag skall välja för beklägg till min S2 för första årets banmöten med originalskivor? Bilen skall enbart gå bana/slalom.
Jag vaxade mina andra fälgar (som jag sålde), men skiten etsar sig fast.
Finns nog bra metoder, men jag vill hellre köra bana än putsa :) .

Vad är förhållandet mellan bana och gata?
Vad har du för chassi?
Använder du bilen mer än 60% till cruising och käka glass kan det vara intressant att ha ett mer gatorienterat belägg. Då skulle jag säga Pagid blå eller Ferodo DS2500. Dessa klarar lite mer värme utan att tappa bett.

Drabbas du av djävulen och älskar bana mer än att ligga fint på gata så är det tyngre grejer som gäller.
Här har Pagids tuffare varianter; svarta, gula och grå. Samliga skriker olika mycket vid gatkörning.
PFC01or och 97or. Skriker också, 97orna farligt etsande damm! Borde vara körförbud om det är blött ute.
Carbotech Xp10 och Xp8. Har aldrig testat, men denna säsong så...

Jag har använt DS2500 och PFC97.
Vad har du för bromsok?

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#182 Post by John »

Det var inte meningen att stjäla din tråd så det funkar ju med PM också. Jag skickar ett PM så kan denna tråd fortsätta handla om din bil :)

BTW... grattis till 1000 inlägg :#cheers:
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#183 Post by Nahpets »

:toot:

:)

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#184 Post by Nahpets »

Lite mek igår.

Med bara händer (för att känna eventuella korn)
Bort med överfallet. Upp med staken (alltså vevstaken), Torka rent överfallet, lite olja på med det nya lagret, montera.
Sedan under motorn för att rengöra de andra ytan så gott det gick. Torka av veven, dra ned staken så den nästan mötte den. Med väloljat lager skjut in den snyggt så ytorna ligger flush.
Sedan rikligt med olja på vevaxeln innan allt sattes ihop.

Nästa steg är oljetråget som ska tillbaka. Ska bli spännande att snurra motorn (utan tändstift för att minimera krafterna på veven innan oljetillförseln är god). Förhoppningsvis slipper jag leta vev och block ...

Blästrade mina bromsok.
Körde Terminator style utomhus: med GL60 olivsand påse från Biltema och punktblästern nedstucken i påsen stod jag utomhus i 10 minus och blåste bort skit och färg.

Mina fälgar spraymålades och resultatet blev hyfsat. Inte nöjd, men med tanke på allt bromsdamm som kommer lägga sig så är det ingen idé att lägga för mycket kärlek på banfälgar.

Ikväll ska jag måla mina ok röööööda :) om mina fästmö tillåter det, det vill säga :mrgreen:
Ligger minus på kontot med för mycket frånvaro :)

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#185 Post by Nahpets »

Ett antal veckor har passerat och inte värst mycket har hänt i bilen.
Däremot har jag har mitt genomsnittliga bidrag till växthuseffekten varit lite högre än vanligt: delar har flugits hit och dit för att slutligen hamna hos moi!

En arbetskollega arbetar nu i Amerikat så jag tvingade honom att agera målvakt :) .
Det har inhandlats från Sandén, Utzon, Pelican parts, Paragon products och Lindsey racing. Sistnämnda två gick via min vän och tjoho vad billigt det blev. (Sandéns och Utzons priser är mycket konkurrenskraftiga eftersom tull och moms och annat ont läggs till importerat material.)

Från Paragon beställde jag 5/33 bromsreduceringsventil, så håll avstånd och bli inte förvånade om arslet kommer före på Kinnekulle när vi ses då! :mrgreen:
Från Lindsey racing hämtades det hem bromsoksadaptrar samt deras "boost enhancer", ett slags viagra för vår käre regleringsventil, herr taktventil.
Från pelicanparts hämtades diverse olika smått och gott.

Så igår ... så var det dags;
- vevstakslager samt check av vevaxelrörelse!
- Oljetråg.
- Motorfästen.

Vevstakslager
Det var dags att avsluta bytet av vevstakslagrena samt återmonteringen av oljetråget.
Så till verket, bytte det fjärde paret lager, drog åt och kontrollerade samtliga muttrar att de var åtdragna med korrekt moment. Uppmärksamheten vändes sedan till vevaxelbulten där jag kontrollerade att vevaxeln gick att snurra på INNAN tråget återmonterades.
Detta gjordes skriftligen, men inte praktiskt, så ni kan gissa om jag var skitnödig när jag kom på mitt eventuella misstag ... :| . Ni ser inte djävulsikoner så det gick bra :) .

Oljetråg
Det finns få tillfällen en man gråter i sitt vuxna liv: farväl, förlossningar, Alexandra P åker ut Let´s Dance, Melodifestivalens existens och det var nära att så skedde här med.
Det började med packningen: Bananformad och vind och det finns inga spår att lägga den i vare sig på blocket eller tråget.
Sedan var det detta med att jag skapades med två armar. Vilket jag i för sig är oerhört tacksam för, men armar i ett plug n play gränssnitt vore super ibland.
Så packningen balanserades på tråget som placerades på en domkraft. Med några pump så hamnade den bra till, sedan spenderade jag 1,5 timmar på att uppnå status perfekt... :roll:
Främre och bakre delen har spår där packningen ska ligga, i hörnen på dessa spår lade jag i lite packningsmassa. Den bakre delen är fysiskt oåtkomlig, så här gäller det att balansera/sträcka packningen så den blir "rak" samtidigt ska packningen få sin tänkta form medelst pill här och pill där då tankekraft och kraftigt önsketänkande inte fungerar.
Med ena benet som levererar Jane Fonda side leg raises på pumpstången ser man till att tråget närmar sig blocket. Hamnar packningen fel (här finns det fyra sidor att hålla koll på, varav en är fysiskt omöjlig att peta på, lägg till att packningen INTE är rak) så sänk ned, rätta till packningen och kör leg raises igen!
När jag trodde jag var klar och i princip redo med spärrskaftet för att tjonga in bultarna så låg en värmesköldsplåt i vägen. Så ned igen, bänd lätt ut och upp igen
När jag efter 1 timma med grym pump i rumpa och ben fått upp djävulsskapet så var det dags att skruva fast tråget. 21 bultar skulle fast och alla gick bra MEN självklart så gick den sista inte i hålet eftersom insatsen i packningen var lite offset mot hålbilden. Efter lirkande med smalare skruv hit och dit träffade jag till sist rätt efter ytterligare 20 minuter och fick jag äntligen in sista. Sedan var det att dra åt ... totalt 105 gånger 8) eftersom jag var så försiktig, kanske onödigt. Bultarna ska dras åt först med 4 Nm för att sedan avslutas med 8 Nm. Saken är den att allteftersom bultarna dras åt komprimeras packningen. Detta betyder att när du tror att du är klar är bult nr 1 i ordningen lika lös som den sista var.
(Mycket av detta beror på att jag faktiskt är en ovan hemmamekare!)
Till slut: klart! :#pray:

Motorfästen
Walk in da park!
Men tjenare vilken skillnad i höjdskillnad mellan gammal och ny. Komprimeras (förhoppningsvis) så jag slipper öppna upp motorhuven US-style.
Detta moment var jätteroligt: balansera på domkraft, pumpa upp och justera in dem i fästena. Ska bli spännande och se hur komforten ändras ... om än något alls?! :#cheers:

Jag var på väg att blästra mina bromsok en sista gång för att få slätare finish, men jag ändrade planeringen när min fästmö hotade med repressalier av mått en man inte kan avstå från 8) .
Så jag åkte hem för dagen, fick god mat och deltog i det inhemska Vasa-loppet för att sedan somna med ett leende ;) .

Ha det bra! Snart är det vååååår.
Besiktningstid är den 22a mars. Får se om jag hinner. :toot:

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#186 Post by Joakim.S »

Rolig läsning och flitigt arbetande på alla håll, snart så är både du gumman och bilen toppform

MVH Joakim

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#187 Post by Nahpets »

;) tackar.

Ska bli skönt att bli klar med bilen. Varit lite för mycket mellan just nu...

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#188 Post by DLS »

Bra jobbat Fonda :)
Skön läsning :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#189 Post by Nahpets »

Var förbi igår och skulle mentalt gå igenom återmonteringsproceduren.
När jag gick igenom delarna upptäcker jag att jag missat byta ut det sista paret vevstaksmuttrar !!! De låg så fint i sin påse, orörda och ledsna att inte vara med sina kompisar.
AAAAAAAAarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrggh ... :evil:

Hoppas packningsj*ln är i bättre form än sist ...

Annars, så är det ena oket nu färdigblästrat, men när jag sedan gav mig på det andra gav pistolblästern upp så nu ska man köpa ny också.

Just nu lite mer än vad min mentala buffer klarar av!

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#190 Post by Nahpets »

Var i garaget i helgen.

Oljetråg
En mental klapp på min axel coh så dök jag under bilen och började lossa de 21 st bultarna för att nå de gamla vevstaksmuttrarna på andra cylindern.
Packningen var i fin form, istället ville inte oljepick-upen skiljas från sin vän, tråget. Fram och tillbaka, hit och dit. Var tvungen att avsluta efter 10 minuter då krampkänningar i axlarna knackade på dörren. :|

Ställde mig upp och bad en bön som jag avslutade med frasen: "Nu dj*ar i h*e dj*a f*a ska du för f*n loss!".
För att krydda till det lite och verkligen visa att jag menade allvar, försökte jag psyka tråget med en riktigt farlig blick. Sedan dök jag på igen. :evil:
Lite Tetris moves och den lossnade. Oljepickupens galler var lite knögligt på ena sidan så det blev till att leka kirurg med ett vasst dorn för återskapa dessa form. ÄNTLIGEN! :#pray:

Efter denna session var det ganska lätt, byta muttrar på 2a kolven, på med tråget. Kontrollerade oljepickupens förband också.

Framvagnsbalk och motorkuddar
Nu är det bara att glida in i mål ... som man läser i pedagogiska monteringshandböcker: assembly in reverse order ... My azz heller.
Kronologisk ordrning:
1. Motorkuddarna är märkbart högre än de kasserade. När jag pumpade upp balken i position så krävs det att du brottar in förhöjningarna in i blockets fästpunkter. Jag lyckades skrika in den med ett högt strucket C tillsammans med en liten hävarm.
(Har du läst 2, hoppa till 3).
(Har du läst 4, hoppa till 5).
2. Upptäcker att det högra, bakre bulten till kudden INTE går i eftersom värmeplåten från grenrören är i vägen. Inte läge att leka med den. Lossa balken och sänk börja om från 1.
3. Lattjar in rebellen och dennes kompanjon på vänstra fästet. Klart! Skrattar kaxigt för mig själv ...
4. Börjar med vänstra kudden. Upptäcker när jag höjt balken att rattstångstyrleden är "klämd" mellan balk och oljetrågets 32 mm bult! :shock: . Lossa balken och sänk, lägg , börja om från 1.
5. Monterar samtliga (!) bultar ... jajamänsan ... och kastar ett getöga (<---- Solsidan) på ena bulten som ser ut att vara oroväckande nära kudden. :roll: jo du ... den ligger emot! Kan INTE vara rätt.

Gled in på Clarks hemsida och se där! Han har lagt upp en sida för byte av motorkuddar. Kul att jag såg den först nu! Tydligen så finns det olika bultar för den senare varianten av kudde !!
Samtliga jag har är för långa ... hoppa upp till 1 ...
Nej, just det måste köpa bultarna först.... :#stupid:

"Torrstart"
Med ett desperat, irriterat lynne kom jag på att detta är ett perfekt läge att testsnurra motorn! :P
Ut med samtliga tändstift. I med 6 liter olja.
Kontrollera kamremmens position.
Runt med startnyckeln och motorn snurrade på utan några konstiga ljud.
Kul!

Vilken kväll ... Mr Bean och jag är polare ... :#944burn:

Nästa dag var det hemmaverkstad när fröken var iväg på Zumba.
Passade på att köra lite Lambada med mina ok i hennes ugn. Vet inte varför jag slänger upp bilden, då det är förenat med livsfara.
Redo för lite målning!
:twisted:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Dirfors
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2010-02-22 20:12:31
Telefon: 0767860514
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1984
Location: Göteborg
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#191 Post by Dirfors »

Älskar läsningen. Känner definitivt igen mig i oljetrågsproblematiken. Fy satan vilket meck det var, fram och tillbaka med packning osv. Ser verkligen fram emot att göra det igen... :roll:
Porsche 944 N/A -84
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22391" onclick="window.open(this.href);return false;

Trummis i All Used
http://www.myspace.com/allusedmain" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#192 Post by Nahpets »

:) Oljetrågspackningen hoppas jag inte se på ett tag. Men vem vet ... kanske har jag tur ... :?

Bultarna till motorkuddarna kom igår från Utzon. Passade på att beställa KORREKTA kolvar till min baby brembos bak.
I väntans tider har jag gjort lite annat;

Målat bromsoken
Det skulle visa sig vara transportsträcka rakt till helvetet ... med samma färg (Foiltec) och med samma typ av penslar, som jag använde för mina tidigare ok med mycket bra resultat ska nämnas, applicerade jag tre lager på mina vackert blästrade ok ...
Resultatet blev shit-dåligt ! Helt förvånad stirrade jag på respektive penseldrag och insåg att detta går åt fanders. Färgen flöt inte ut lika bra som tidigare utan lekte herran-på-täppan molekylerna emellan. :evil:
Jag slog till mig själv i ansiktet för att kolla att jag var vaken och det var jag.
Jag vaknade lite extra och fick en mer panikartad känsla när jag upptäckte att det droppade 2-komponentsfärg på badrumsgolvet. Jag visste nu att om jag skulle ha en chans att levande se mina ok torkat klart gällde det att agera snabbt! Fort ned en trappa och hämta donnans aceton. Upp igen och radera synderna.
Alltså, alla timmar nedlagda, förgäves :( . Jag är så trött på att vara dumsnål ... enklare hade det varit att lämna oken på blästring ... pröjsa 800 kr lämna oken på pulverlackering ... pröjsa 1000 kr och sedan montera ... Detta måste sluta!

Jo ... just det ... innan jag kan börja leva enligt mottot ovan så måste jag ju sätta ihop bilen...

Fälgar
Samma pucko som kladdat ok, ville ju såklart ge igen på fälgarna. Mina stackars ANTERA banfälgar. Lacken på dessa hade mött PFC97ornas hedniska damm och och förvandlats till mörka ringar.
Samma tanke här ... lämna in på blästring och sedan pulverlack. Kostnad ... ca 2500 kr totalt ... vad gör F**kface undertecknad ...
Så jag börjar blästra ytan, sandpappra lite lätt, upptäcker att dessa är lagade med spackel. Hmm, tur att jag inte lämnade in dem trots allt. Ger upp när jag inser att jag håller på att köra HLR på banfälgar ... hur vettigt är detta?!
Maskar däcken och går loss med sprayfärg för fälgar. På burken har Biltemas produktchef för fälgfärger kommit på något i stil med: ... att denna färg klarat lite tuffare tag ... YEA YEA ... tänker jag och lös på fälgarna. Lögn så in i h-e eftersom när jag skulle lägga på ett fjärde lager några dagar senare så rengjorde jag för med lite aceton. Ni kan gissa vad som hände ...
MEN, banfälgar och dessa har funktion framför looks.

Så nu har jag BLOCKETrenoverade fälgar! Stolt ägare ! :#cheers:

Bromsok ... igen
Så ... färgen torkad ... dags att trycka in kolvarna i oken!
Ackompanjerad av F1 på tv, med kommentatorer som talar sig varma om rörliga bakvingar och högvarvig musik sitter jag på golvet och monterar in kolv efter kolv in i GTS oken. Alltmedan mina händer ömt fettar, trycker och petar tittar jag upp och ser hur fästmöns tankebubblor snackar skit om mina ok.
Tänk om jag skrivit in det i Spraydateannonsen: bilintresserad kille på 30 granbarr. Tycker om att umgås, ta månskenspromenader och engagerad i min omgivning (<----- BULLSHIT), men vill gärna planera min tid som jag vill. Med fördel ska du gilla lukten av lösningsmedel, acceptera att det ligger en halv framvagn i huset samt halva motorn. Kommer det oljefläckar på vita lakan köper jag nytt!
Förutom det söker jag en ansvarsfull rolig och förstående partner. <---- yea right. :lol:
Hur som helst, någon slags förbannelse hann hon exekvera! För när jag skulle hoppa på mina babybrembos ... HITTADE JAG INTE TÄTNINGSRINGARNA !!!
Heeeeelt galet ... bara motgångar ... några tangenttryckningar senare damp det ned ett mail till Utzon.

Så nu har jag skrivit av mig de mesta och jag hoppas att återmonteringen av motor, framvagnsbalk, fjäderben, avgas och styrservot går smärtfritt ... för det är ju besiktning om 1,5 vecka! :#944burn:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#193 Post by emm »

Haha, detta är lätt min favvotråd här!
Keep it up kompis!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#194 Post by gurra »

:lol:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#195 Post by DLS »

Ja visst är det roligt med porsche 944 ibland ;)
Varit många gånger man funderat på att göra om bilen till ett bojsänke istället :)
Tur man har en så förstående andra hälft, haha
Keep up the good work!!!
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users