Ett antal veckor har passerat och inte värst mycket har hänt i bilen.
Däremot har jag har mitt genomsnittliga bidrag till växthuseffekten varit lite högre än vanligt: delar har flugits hit och dit för att slutligen hamna hos moi!
En arbetskollega arbetar nu i Amerikat så jag tvingade honom att agera målvakt

.
Det har inhandlats från Sandén, Utzon, Pelican parts, Paragon products och Lindsey racing. Sistnämnda två gick via min vän och tjoho vad billigt det blev. (Sandéns och Utzons priser är mycket konkurrenskraftiga eftersom tull och moms och annat ont läggs till importerat material.)
Från Paragon beställde jag 5/33 bromsreduceringsventil, så håll avstånd och bli inte förvånade om arslet kommer före på Kinnekulle när vi ses då!
Från Lindsey racing hämtades det hem bromsoksadaptrar samt deras "boost enhancer", ett slags viagra för vår käre regleringsventil, herr taktventil.
Från pelicanparts hämtades diverse olika smått och gott.
Så igår ... så var det dags;
- vevstakslager samt check av vevaxelrörelse!
- Oljetråg.
- Motorfästen.
Vevstakslager
Det var dags att avsluta bytet av vevstakslagrena samt återmonteringen av oljetråget.
Så till verket, bytte det fjärde paret lager, drog åt och kontrollerade samtliga muttrar att de var åtdragna med korrekt moment. Uppmärksamheten vändes sedan till vevaxelbulten där jag kontrollerade att vevaxeln gick att snurra på INNAN tråget återmonterades.
Detta gjordes skriftligen, men inte praktiskt, så ni kan gissa om jag var skitnödig när jag kom på mitt eventuella misstag ...

. Ni ser inte djävulsikoner så det gick bra

.
Oljetråg
Det finns få tillfällen en man gråter i sitt vuxna liv: farväl, förlossningar, Alexandra P åker ut Let´s Dance, Melodifestivalens existens och det var nära att så skedde här med.
Det började med packningen: Bananformad och vind och det finns inga spår att lägga den i vare sig på blocket eller tråget.
Sedan var det detta med att jag skapades med två armar. Vilket jag i för sig är oerhört tacksam för, men armar i ett plug n play gränssnitt vore super ibland.
Så packningen balanserades på tråget som placerades på en domkraft. Med några pump så hamnade den bra till, sedan spenderade jag 1,5 timmar på att uppnå status perfekt...
Främre och bakre delen har spår där packningen ska ligga, i hörnen på dessa spår lade jag i lite packningsmassa. Den bakre delen är fysiskt oåtkomlig, så här gäller det att balansera/sträcka packningen så den blir "rak" samtidigt ska packningen få sin tänkta form medelst pill här och pill där då tankekraft och kraftigt önsketänkande inte fungerar.
Med ena benet som levererar Jane Fonda side leg raises på pumpstången ser man till att tråget närmar sig blocket. Hamnar packningen fel (här finns det fyra sidor att hålla koll på, varav en är fysiskt omöjlig att peta på, lägg till att packningen INTE är rak) så sänk ned, rätta till packningen och kör leg raises igen!
När jag trodde jag var klar och i princip redo med spärrskaftet för att tjonga in bultarna så låg en värmesköldsplåt i vägen. Så ned igen, bänd lätt ut och upp igen
När jag efter 1 timma med grym pump i rumpa och ben fått upp djävulsskapet så var det dags att skruva fast tråget. 21 bultar skulle fast och alla gick bra MEN självklart så gick den sista inte i hålet eftersom insatsen i packningen var lite offset mot hålbilden. Efter lirkande med smalare skruv hit och dit träffade jag till sist rätt efter ytterligare 20 minuter och fick jag äntligen in sista. Sedan var det att dra åt ... totalt 105 gånger

eftersom jag var så försiktig, kanske onödigt. Bultarna ska dras åt först med 4 Nm för att sedan avslutas med 8 Nm. Saken är den att allteftersom bultarna dras åt komprimeras packningen. Detta betyder att när du tror att du är klar är bult nr 1 i ordningen lika lös som den sista var.
(Mycket av detta beror på att jag faktiskt är en ovan hemmamekare!)
Till slut: klart!
Motorfästen
Walk in da park!
Men tjenare vilken skillnad i höjdskillnad mellan gammal och ny. Komprimeras (förhoppningsvis) så jag slipper öppna upp motorhuven US-style.
Detta moment var jätteroligt: balansera på domkraft, pumpa upp och justera in dem i fästena. Ska bli spännande och se hur komforten ändras ... om än något alls?!
Jag var på väg att blästra mina bromsok en sista gång för att få slätare finish, men jag ändrade planeringen när min fästmö hotade med repressalier av mått en man inte kan avstå från

.
Så jag åkte hem för dagen, fick god mat och deltog i det inhemska Vasa-loppet för att sedan somna med ett leende

.
Ha det bra! Snart är det vååååår.
Besiktningstid är den 22a mars. Får se om jag hinner.
Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.