968 CS -94 | Amarantviolett (Supercharger 302 rwhp)

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Super Charger)

#271 Post by Spånet »

Får du bara ut/loss stavarna så går det bra att kapa av den utstickande biten och slippa demontera hela bakvagnen.

Gjorde det på 11an när jag bytte till CO. Vinkelslipen skär som i smör :wink: :D
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Super Charger)

#272 Post by Pär Hylander »

Image

Ser kul ut.

Vad driver kompressorn (ja, en rem det ser jag ju...) Är det en befintlig rem som byts ut och dras om, eller skruvar man fast en ny remskiva utanpå de andra på veven?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Super Charger)

#273 Post by Jappe »

Pär Hylander wrote:Image

Ser kul ut.

Vad driver kompressorn (ja, en rem det ser jag ju...) Är det en befintlig rem som byts ut och dras om, eller skruvar man fast en ny remskiva utanpå de andra på veven?
Det behövs inte någon ny remskiva, utan en längre rem som drivs av ordinarie remhjul. Däremot så var det med ett extra spännhjul som sätts på generatorn för att få en bättre vinkel på remmen.

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Super Charger)

#274 Post by Jappe »

Spånet wrote:Får du bara ut/loss stavarna så går det bra att kapa av den utstickande biten och slippa demontera hela bakvagnen.

Gjorde det på 11an när jag bytte till CO. Vinkelslipen skär som i smör :wink: :D
Härligt Lars.
Det får bli vinkelslipen.

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Super Charger)

#275 Post by Jappe »

Det tog ett tag innan jag var klar att ta bort stavarna och det berodde på att fjädrarna bak var för långa,
så jag fick byta ut de som var med, till andra som Forza hade i lager.
Det fick bli 180 N/mm istället för 200 N/mm som var tänkt.
Det var lätt att ta bort stavarna när man använde vinkelslip och tigersåg. 968:an har ju plastkjol på sidan det var bara att bända ut plasten och dra ut staven.
Testkört enbart på landsväg och det känns bra, men Sanden skall få göra en hjulinställning innan nästa banmöte.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Super Charger)

#276 Post by patand »

Går det inte med våld så går det med mera våld... ;)

(Appropå vinkelslip och bändande av plastkjol)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Super Charger)

#277 Post by Jappe »

Var hos Sandén idag och han gjorde en ordentlig hjulinställning och fyrhjulsvägning. Det var verkligen behövligt efter eget mekande med både fram och bakvagn. Bilen blev helt annorlunda att köra.
Tack Peter Sandén :D
Har tröttnat på att tomgånen inte fungerar i alla lägen, så nu är bilen hos Civinco för att få ett nytt motorstyrsystem. Om det tillslut blir ett Piggy back eller Stand alone får Civincos tester utvisa. Återkommer med resultat när bilen är klar hos Civinco.

watp
Turbo-Poster
Posts: 669
Joined: 2008-10-25 07:03:10
Bilmodell: 993 C2
Location: Hyssna / Katrineholm
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Super Charger)

#278 Post by watp »

Hej :D

Såg en exakt likadan som du har passera genom skogarna kring bollebyggd (Västra Götaland) + en röd 944 därefter... Var det du som kom i hög fart?

Mvh / Micke (bor i trakten)
Nordic Jack 993 Carrera 2
Fd. 944 S 88:A
Fd. 944 S 87:A

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Super Charger)

#279 Post by Jappe »

watp wrote:Hej :D

Såg en exakt likadan som du har passera genom skogarna kring bollebyggd (Västra Götaland) + en röd 944 därefter... Var det du som kom i hög fart?

Mvh / Micke (bor i trakten)
Jag och min son Jonas på väg till Sandén.

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Super Charger)

#280 Post by Jappe »

Hämtar bilen hos Civinco idag och kommer att åka till 944 Turbo träffen hos Sandén i kväll. Jag har ju överladdning :wink:
Det blev ett Stand alone system som Civinco tyckte fungerade bäst.
Återkommer med hur det funkar efter testkörning i eftermiddag och kväll.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Super Charger)

#281 Post by gurra »

Kul att du skaffat ett nytt styrsystem. Rätt injusterat kan det ge enorm skillnad mot original både vad gäller körbarhet, effekt och säkerhet!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Super Charger)

#282 Post by Jappe »

gurra wrote:Kul att du skaffat ett nytt styrsystem. Rätt injusterat kan det ge enorm skillnad mot original både vad gäller körbarhet, effekt och säkerhet!
Tappar laddtryck på högre varvtal (troligt att remmen slirar på hjulet som driver kompressorn), men bilen har fungerande tomgång och känns betydligt bättre än tidigare. Om jag kan få bukt med slirande rem och ny mappning, så blir det säkert väldigt bra. 8)

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Super Charger)

#283 Post by Jappe »

Nytt remhjul till kompressorn är nu fixat. Hoppas att ny rem och ett remhjul med en lättrad yta skall lösa bekymmret med slirande rem.
Sandén kommer att byta hjulet i samband med att han fixar ett oljeläckage på motorn. Jag hämtar bilen på onsdag och då får vi se hur laddtrycket funkar.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Super Charger)

#284 Post by Jappe »

Oljeläcka fixad och laddtrycket är bättre än det någonsin varit med det nya remhjulet. :D
Sanden bytte även kamremmen då oljeläckan var innanför kåpa till kam- och balansremmarna, så nu skall bilen besiktas och ställas in för vinterförvaring.
Kör nu utan luftmassemätare och det är riktigt skönt att slippa den. Civinco sytemet sköter simulering av luftmassemätaren. (skall ta en bild, så ni kan se hur det ser ut)

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Super Charger)

#285 Post by Jappe »

Luftmassemätaren borta och öppet lutfilter på platsen där den satt.
Skickar med bilder på monteringen av civinco boxen, 6-punktsbälte samt laddtrycksmätare.
F-n vad långt det är till nästa vår och sommar. :wink:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users