Vikt/effekt förhållande...

924/928/944/968
Message
Author
flipp
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2010-09-06 06:34:09
Bilmodell: Porsche 944 -84
Contact:

Vikt/effekt förhållande...

#1 Post by flipp »

Lite roliga siffror:
M3 e30 (den 1:a motor versionen) 195 hk och 1340 kg ger: 6.87kg

944 -84 (2.5:an) 163 hk och 1140kg ger 6.99kg

Lägg där till att bmw:n har 2.3L och 944:an 2.5 och i denna konfiguration mera vrid...
Bilarna går super jämt vid acctester. M3:an är svin dyr. Porschen billig och ett mycket roligare köp.

Lite skoj, eller hur???

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Vikt/effekt förhållande...

#2 Post by patand »

Stämmer verkligen vikten på 944an?

Min 924 Turbo väger 1100kg utan förare och med 1/3 tank. Då är den lättad med plasthuv och urtagen inredning från bakom framstolarna och bakåt.

Jag är dessutom rätt säker på att en 944a i standardskick inte hänger med min 924 Turbo med 170hk och 1190kg (inklusive förare) som då har 7kg/hk.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Vikt/effekt förhållande...

#3 Post by Mr Dezent »

Finns en branschbok kallad Bilfakta, som ges ut fyra gånger per år i realtid (vår/sommar/höst/vinter).
Boken samlar tillverkarens egen data över alla bilmodeller som svensk generalagent tar in till Sverige vid aktuell tidpunkt för publicering.

I Porschens fall är datan hämtad från våren 1984.
I BMW:ns fall är den hämtad våren 1987 (första årsmodell i Sverige för M3 E30).

Porsche 944 -84: 163 hk/205 Nm. Vikt: 1.250 kg. Ger ca 7,6 kg/hk.
BMW M3 -87: 195 hk/230 Nm. Vikt: 1.360 kg. Ger ca 6,9 kg/hk, men också ett bättre vrid.

Jag har kört både och (dock en senare årsmodell av 163-hästars Porsche 944 än 1984 års modell, men ...), och att Porschen skulle hänga på M3:an i ett rent acctest finner jag helt osannolikt.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4716
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vikt/effekt förhållande...

#4 Post by Cédric »

Stämmer nog bra, min 931a ligger däromkring med chaufför och bensin, och den borde väga ungefär som en 944.

944S däremot borde ju vara klart närmare :)

Olof#L
S-Poster
Posts: 87
Joined: 2007-10-07 11:13:04
Bilmodell: Boxster 987S
Årsmodell: Vet ej
Location: Hasslarp/Helsingborg
Contact:

Re: Vikt/effekt förhållande...

#5 Post by Olof#L »

M3 e30 195 hk ska enl uppgift göra 0-100kmh på 6.9sek och toppa 230kmh.
Så man för väl dra fram en S2a för att kunna sätta mot :?
f.d 944 -84

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Vikt/effekt förhållande...

#6 Post by maverick »

Och det är 0.7 sekunder snabbare jämfört med toppnoteringen på 944ans 0-100 tid (7.6).
1260 har jag som tjänstevikt har jag för mig. Kastar man ut allt onödigt (i mitt fall är det reservhjul, domkraft, kompressor och nästan all isolering) så borde man i alla fall ligga på cirka 1200

För övrigt så köpte jag 11 tidningar från teknikens värld från 80talet med 944/turbo/s2/911 tester, trevlig läsning :#cheers:
Last edited by maverick on 2010-09-20 20:48:40, edited 1 time in total.
MVH//Per

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Vikt/effekt förhållande...

#7 Post by Erol »

Det är inte bara vikt/effekt-förhållandet som spelar roll,
man måste även se till utväxling, luftmotstånd m.m


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

flipp
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2010-09-06 06:34:09
Bilmodell: Porsche 944 -84
Contact:

Re: Vikt/effekt förhållande...

#8 Post by flipp »

Ojdå! Verkar som jag hade helt fel. Min 944:a väger 1140 just nu. dock har den ingent servo, ac osv... Ska kolla närmare på detta. :wink:

Olof#L
S-Poster
Posts: 87
Joined: 2007-10-07 11:13:04
Bilmodell: Boxster 987S
Årsmodell: Vet ej
Location: Hasslarp/Helsingborg
Contact:

Re: Vikt/effekt förhållande...

#9 Post by Olof#L »

Jag kan väga in min 44 runt 1050kg med cirkus 15liter i tank tyvärr straffar jag själv ner bilen med 90kg ytterligare :?
f.d 944 -84

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Vikt/effekt förhållande...

#10 Post by emm »

Olof#L wrote:Jag kan väga in min 44 runt 1050kg med cirkus 15liter i tank tyvärr straffar jag själv ner bilen med 90kg ytterligare :?
1050kg, kan det verkligen stämma? Jag har en turbo (kanelbulle som extra vikt). kastat ut den ena tunga stolen mot en glasfiber recaro spg, väck med onödiga högtalare (har dom 2 fram kvar så man kan höra nyheterna iaf), inget reservhjul och domkraft och min väger in på 1280 kg, och det är utan AC och ABS.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Vikt/effekt förhållande...

#11 Post by maverick »

emm wrote:
Olof#L wrote:Jag kan väga in min 44 runt 1050kg med cirkus 15liter i tank tyvärr straffar jag själv ner bilen med 90kg ytterligare :?
1050kg, kan det verkligen stämma? Jag har en turbo (kanelbulle som extra vikt). kastat ut den ena tunga stolen mot en glasfiber recaro spg, väck med onödiga högtalare (har dom 2 fram kvar så man kan höra nyheterna iaf), inget reservhjul och domkraft och min väger in på 1280 kg, och det är utan AC och ABS.
Turbon har väl högre tjänstevikt jämfört med en N/A?
1350 vs 1260 står det i min instruktionsbok.

Din kanelbulle väger väl inte 90kg eller vad har du egentligen under huven? ;)
MVH//Per

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Vikt/effekt förhållande...

#12 Post by Pehr Johnsson »

maverick wrote:
emm wrote: 1050kg, kan det verkligen stämma? Jag har en turbo (kanelbulle som extra vikt). kastat ut den ena tunga stolen mot en glasfiber recaro spg, väck med onödiga högtalare (har dom 2 fram kvar så man kan höra nyheterna iaf), inget reservhjul och domkraft och min väger in på 1280 kg, och det är utan AC och ABS.
Turbon har väl högre tjänstevikt jämfört med en N/A?
1350 vs 1260 står det i min instruktionsbok.

Din kanelbulle väger väl inte 90kg eller vad har du egentligen under huven? ;)
Större bromsar, krängare, kanske bättre krockskydd mm väger.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Vikt/effekt förhållande...

#13 Post by maverick »

Pehr Johnsson wrote:
Större bromsar, krängare, kanske bättre krockskydd mm väger.
Du klargjorde min baktanke med mitt meddelande, tack.

Sen att jag missförstod Micke eller inte vet jag inte.

Växellådan torde väga mer, likaså transaxeln och drivaxlarna.
Små vikter, men det är nog en hel del som skiljer en N/A från en turbo.

Finns en reklambild där porsche har slängt ut alla delar som skiljer 44an från turbon, någon som har den bilden?

EDIT;
http://1.bp.blogspot.com/_tpVBksnAVB8/S ... talgia.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
MVH//Per

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Vikt/effekt förhållande...

#14 Post by emm »

90kg, det köper jag som skillnad, men det slår ju på 230kg? Kanske jag som är yr i bollen (som vanligt), men jag tycker 1050kg är extremt lätt, 931 killarna kämpar ju som attan för att få ner den under 1000 kg...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Vikt/effekt förhållande...

#15 Post by FSN »

emm wrote:90kg, det köper jag som skillnad, men det slår ju på 230kg? Kanske jag som är yr i bollen (som vanligt), men jag tycker 1050kg är extremt lätt, 931 killarna kämpar ju som attan för att få ner den under 1000 kg...
Kan bara hålla med,1050kg måste vara en extremt bantad bil utan fokus på nån landsvägskomfort öht.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]