Vikt/effekt förhållande...
-
- NA-Poster
- Posts: 33
- Joined: 2010-09-06 06:34:09
- Bilmodell: Porsche 944 -84
- Contact:
Vikt/effekt förhållande...
Lite roliga siffror:
M3 e30 (den 1:a motor versionen) 195 hk och 1340 kg ger: 6.87kg
944 -84 (2.5:an) 163 hk och 1140kg ger 6.99kg
Lägg där till att bmw:n har 2.3L och 944:an 2.5 och i denna konfiguration mera vrid...
Bilarna går super jämt vid acctester. M3:an är svin dyr. Porschen billig och ett mycket roligare köp.
Lite skoj, eller hur???
M3 e30 (den 1:a motor versionen) 195 hk och 1340 kg ger: 6.87kg
944 -84 (2.5:an) 163 hk och 1140kg ger 6.99kg
Lägg där till att bmw:n har 2.3L och 944:an 2.5 och i denna konfiguration mera vrid...
Bilarna går super jämt vid acctester. M3:an är svin dyr. Porschen billig och ett mycket roligare köp.
Lite skoj, eller hur???
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Vikt/effekt förhållande...
Stämmer verkligen vikten på 944an?
Min 924 Turbo väger 1100kg utan förare och med 1/3 tank. Då är den lättad med plasthuv och urtagen inredning från bakom framstolarna och bakåt.
Jag är dessutom rätt säker på att en 944a i standardskick inte hänger med min 924 Turbo med 170hk och 1190kg (inklusive förare) som då har 7kg/hk.
Min 924 Turbo väger 1100kg utan förare och med 1/3 tank. Då är den lättad med plasthuv och urtagen inredning från bakom framstolarna och bakåt.
Jag är dessutom rätt säker på att en 944a i standardskick inte hänger med min 924 Turbo med 170hk och 1190kg (inklusive förare) som då har 7kg/hk.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Mr Dezent
- Carrera-Poster
- Posts: 389
- Joined: 2005-07-02 21:03:02
- Bilmodell: Dodge Viper -96
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Karlskrona
- Contact:
Re: Vikt/effekt förhållande...
Finns en branschbok kallad Bilfakta, som ges ut fyra gånger per år i realtid (vår/sommar/höst/vinter).
Boken samlar tillverkarens egen data över alla bilmodeller som svensk generalagent tar in till Sverige vid aktuell tidpunkt för publicering.
I Porschens fall är datan hämtad från våren 1984.
I BMW:ns fall är den hämtad våren 1987 (första årsmodell i Sverige för M3 E30).
Porsche 944 -84: 163 hk/205 Nm. Vikt: 1.250 kg. Ger ca 7,6 kg/hk.
BMW M3 -87: 195 hk/230 Nm. Vikt: 1.360 kg. Ger ca 6,9 kg/hk, men också ett bättre vrid.
Jag har kört både och (dock en senare årsmodell av 163-hästars Porsche 944 än 1984 års modell, men ...), och att Porschen skulle hänga på M3:an i ett rent acctest finner jag helt osannolikt.
Boken samlar tillverkarens egen data över alla bilmodeller som svensk generalagent tar in till Sverige vid aktuell tidpunkt för publicering.
I Porschens fall är datan hämtad från våren 1984.
I BMW:ns fall är den hämtad våren 1987 (första årsmodell i Sverige för M3 E30).
Porsche 944 -84: 163 hk/205 Nm. Vikt: 1.250 kg. Ger ca 7,6 kg/hk.
BMW M3 -87: 195 hk/230 Nm. Vikt: 1.360 kg. Ger ca 6,9 kg/hk, men också ett bättre vrid.
Jag har kört både och (dock en senare årsmodell av 163-hästars Porsche 944 än 1984 års modell, men ...), och att Porschen skulle hänga på M3:an i ett rent acctest finner jag helt osannolikt.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
- Cédric
- Addict
- Posts: 4716
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Vikt/effekt förhållande...
Stämmer nog bra, min 931a ligger däromkring med chaufför och bensin, och den borde väga ungefär som en 944.
944S däremot borde ju vara klart närmare
944S däremot borde ju vara klart närmare

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S-Poster
- Posts: 87
- Joined: 2007-10-07 11:13:04
- Bilmodell: Boxster 987S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Hasslarp/Helsingborg
- Contact:
Re: Vikt/effekt förhållande...
M3 e30 195 hk ska enl uppgift göra 0-100kmh på 6.9sek och toppa 230kmh.
Så man för väl dra fram en S2a för att kunna sätta mot
Så man för väl dra fram en S2a för att kunna sätta mot

f.d 944 -84
- maverick
- Addict
- Posts: 1993
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Re: Vikt/effekt förhållande...
Och det är 0.7 sekunder snabbare jämfört med toppnoteringen på 944ans 0-100 tid (7.6).
1260 har jag som tjänstevikt har jag för mig. Kastar man ut allt onödigt (i mitt fall är det reservhjul, domkraft, kompressor och nästan all isolering) så borde man i alla fall ligga på cirka 1200
För övrigt så köpte jag 11 tidningar från teknikens värld från 80talet med 944/turbo/s2/911 tester, trevlig läsning
1260 har jag som tjänstevikt har jag för mig. Kastar man ut allt onödigt (i mitt fall är det reservhjul, domkraft, kompressor och nästan all isolering) så borde man i alla fall ligga på cirka 1200
För övrigt så köpte jag 11 tidningar från teknikens värld från 80talet med 944/turbo/s2/911 tester, trevlig läsning

Last edited by maverick on 2010-09-20 20:48:40, edited 1 time in total.
MVH//Per
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Vikt/effekt förhållande...
Det är inte bara vikt/effekt-förhållandet som spelar roll,
man måste även se till utväxling, luftmotstånd m.m
/ Erol
man måste även se till utväxling, luftmotstånd m.m
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- NA-Poster
- Posts: 33
- Joined: 2010-09-06 06:34:09
- Bilmodell: Porsche 944 -84
- Contact:
Re: Vikt/effekt förhållande...
Ojdå! Verkar som jag hade helt fel. Min 944:a väger 1140 just nu. dock har den ingent servo, ac osv... Ska kolla närmare på detta. 

-
- S-Poster
- Posts: 87
- Joined: 2007-10-07 11:13:04
- Bilmodell: Boxster 987S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Hasslarp/Helsingborg
- Contact:
Re: Vikt/effekt förhållande...
Jag kan väga in min 44 runt 1050kg med cirkus 15liter i tank tyvärr straffar jag själv ner bilen med 90kg ytterligare 

f.d 944 -84
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Vikt/effekt förhållande...
1050kg, kan det verkligen stämma? Jag har en turbo (kanelbulle som extra vikt). kastat ut den ena tunga stolen mot en glasfiber recaro spg, väck med onödiga högtalare (har dom 2 fram kvar så man kan höra nyheterna iaf), inget reservhjul och domkraft och min väger in på 1280 kg, och det är utan AC och ABS.Olof#L wrote:Jag kan väga in min 44 runt 1050kg med cirkus 15liter i tank tyvärr straffar jag själv ner bilen med 90kg ytterligare
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- maverick
- Addict
- Posts: 1993
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Re: Vikt/effekt förhållande...
Turbon har väl högre tjänstevikt jämfört med en N/A?emm wrote:1050kg, kan det verkligen stämma? Jag har en turbo (kanelbulle som extra vikt). kastat ut den ena tunga stolen mot en glasfiber recaro spg, väck med onödiga högtalare (har dom 2 fram kvar så man kan höra nyheterna iaf), inget reservhjul och domkraft och min väger in på 1280 kg, och det är utan AC och ABS.Olof#L wrote:Jag kan väga in min 44 runt 1050kg med cirkus 15liter i tank tyvärr straffar jag själv ner bilen med 90kg ytterligare
1350 vs 1260 står det i min instruktionsbok.
Din kanelbulle väger väl inte 90kg eller vad har du egentligen under huven?

MVH//Per
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Re: Vikt/effekt förhållande...
Större bromsar, krängare, kanske bättre krockskydd mm väger.maverick wrote:Turbon har väl högre tjänstevikt jämfört med en N/A?emm wrote: 1050kg, kan det verkligen stämma? Jag har en turbo (kanelbulle som extra vikt). kastat ut den ena tunga stolen mot en glasfiber recaro spg, väck med onödiga högtalare (har dom 2 fram kvar så man kan höra nyheterna iaf), inget reservhjul och domkraft och min väger in på 1280 kg, och det är utan AC och ABS.
1350 vs 1260 står det i min instruktionsbok.
Din kanelbulle väger väl inte 90kg eller vad har du egentligen under huven?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- maverick
- Addict
- Posts: 1993
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Re: Vikt/effekt förhållande...
Du klargjorde min baktanke med mitt meddelande, tack.Pehr Johnsson wrote:
Större bromsar, krängare, kanske bättre krockskydd mm väger.
Sen att jag missförstod Micke eller inte vet jag inte.
Växellådan torde väga mer, likaså transaxeln och drivaxlarna.
Små vikter, men det är nog en hel del som skiljer en N/A från en turbo.
Finns en reklambild där porsche har slängt ut alla delar som skiljer 44an från turbon, någon som har den bilden?
EDIT;
http://1.bp.blogspot.com/_tpVBksnAVB8/S ... talgia.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
MVH//Per
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Vikt/effekt förhållande...
90kg, det köper jag som skillnad, men det slår ju på 230kg? Kanske jag som är yr i bollen (som vanligt), men jag tycker 1050kg är extremt lätt, 931 killarna kämpar ju som attan för att få ner den under 1000 kg...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Re: Vikt/effekt förhållande...
Kan bara hålla med,1050kg måste vara en extremt bantad bil utan fokus på nån landsvägskomfort öht.emm wrote:90kg, det köper jag som skillnad, men det slår ju på 230kg? Kanske jag som är yr i bollen (som vanligt), men jag tycker 1050kg är extremt lätt, 931 killarna kämpar ju som attan för att få ner den under 1000 kg...
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]