Hej,
En dag i vintras, innan vintergarageringen slutade min bil att ladda som den brukar.
Normalt laddar jag ca 1.0 bar med orginalturbo och pysventil för reglering av laddtrycket.
Numera laddar bilen ca 0,5-0,8 bar oavsett hur ventilen är inställd. Jag har också provat att rycka den rackarn vilket torde resultera i att turbon skulle ladda efter allt vad den förmår, men ingen skillnad.
I dag lämnar jag in bilen till en verkstad som jag aldrig har anlitat tidigare, Österlunds motorsport i Linköping.
Jag har rådfrågat med Sandén (alltid lika trevlig och duktig) och han föreslog:
-Kontaktproblem i luftmängdsmätaren
-Aluminumspån i slangen (vilken slang?) = turbons flänsar är skadade.
-Wastegaten har låst sig
-Bränsletryck - inget bränsle - inget laddtryck.
-Vacumproblem/slangar som hoppat bort
Sandén trodde inte att turbon gått sönder, utan snarare på ett kringliggande problem, därför att det hände plötsligt.
Har panelen några övriga förslag på vad som kan vara galet?
Laddtrycksproblem 951 90
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Laddtrycksproblem 951 90
Last edited by Joakim on 2005-04-13 22:27:23, edited 1 time in total.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Laddtrycksproblem 951 90
Hade liknande problem, den laddade hyffsat, men inte det sista!Joakim wrote:Hej,
Numera laddar bilen ca 0,5-0,8 bar oavsett hur ventilen är inställd.
-Kontaktproblem i luftmängsmätaren.
-Aluminumspån i slangen (vilken slang?) = turbons flänsar är skadade.
-Wastegaten har låst sig
-Bränsletryck - inget bränsle - inget laddtryck.
-Vacumproblem/slangar som hoppat bort
Låg på max 0,8bar typ!
Det var en av dessa små "jevla" slangarna som går kors å tvärs,
en hade hoppat bort!
Med den på plats så var det fixat!
Det sitter en till bränsleregulatorn, en eller flera vid spjället,
någon under turbons ingående, (har jag för mig)
och en hel del andra som inte kommer ihåg!
Kolla över samtliga, väck med fiterburken/slangarna, å kolla!
Jag har säkrat upp dom flesta med små buntband, om
dom är lite "slappa"
Det Sandens menar är att det finns alu-spåner/bitar efter turbon, innan
Intrecoolern, hoppas inte det!
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
-
- S2-Poster
- Posts: 284
- Joined: 2004-04-03 13:40:08
- Bilmodell: Porsche 951
- Location: Dala-Husby
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Spirou994t:
Snackar du om en orginal bil nu? För då är 0.8-0.85 + 1 atmosfär normalt för en 250Hk!
Joakim:
Tänk dig spjälhuset och den lägsta punkten utvändigt. på den sitter ett litet rör som är L format. då det blir en lite olje film innan spjället som rinner ner just där och täpper till. Kolla det! (tro den har något med bränsle biten att göra. tillhör vakumsystemet)
Min bil tvekade till en början och blev senare normal efter den rengöringen men vet inte om det beror på det.. bytte TPS´en samtidigt.
/Claves
Snackar du om en orginal bil nu? För då är 0.8-0.85 + 1 atmosfär normalt för en 250Hk!
Joakim:
Tänk dig spjälhuset och den lägsta punkten utvändigt. på den sitter ett litet rör som är L format. då det blir en lite olje film innan spjället som rinner ner just där och täpper till. Kolla det! (tro den har något med bränsle biten att göra. tillhör vakumsystemet)
Min bil tvekade till en början och blev senare normal efter den rengöringen men vet inte om det beror på det.. bytte TPS´en samtidigt.
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Nej, modd med Sandens Chip+hårdare WG-fjäder.claves wrote:Spirou994t:
Snackar du om en orginal bil nu? För då är 0.8-0.85 + 1 atmosfär normalt för en 250Hk!
Laddar normalt 2bar absolut enligt mätaren,
så det var det jag jämförde med..
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
rensade bort lite dubbletter från Bengt
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users