Laddtrycksproblem 951 90

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

Laddtrycksproblem 951 90

#1 Post by Joakim »

Hej,

En dag i vintras, innan vintergarageringen slutade min bil att ladda som den brukar.
Normalt laddar jag ca 1.0 bar med orginalturbo och pysventil för reglering av laddtrycket.
Numera laddar bilen ca 0,5-0,8 bar oavsett hur ventilen är inställd. Jag har också provat att rycka den rackarn vilket torde resultera i att turbon skulle ladda efter allt vad den förmår, men ingen skillnad.
I dag lämnar jag in bilen till en verkstad som jag aldrig har anlitat tidigare, Österlunds motorsport i Linköping.

Jag har rådfrågat med Sandén (alltid lika trevlig och duktig) och han föreslog:

-Kontaktproblem i luftmängdsmätaren
-Aluminumspån i slangen (vilken slang?) = turbons flänsar är skadade.
-Wastegaten har låst sig
-Bränsletryck - inget bränsle - inget laddtryck.
-Vacumproblem/slangar som hoppat bort

Sandén trodde inte att turbon gått sönder, utan snarare på ett kringliggande problem, därför att det hände plötsligt.

Har panelen några övriga förslag på vad som kan vara galet?
Last edited by Joakim on 2005-04-13 22:27:23, edited 1 time in total.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Laddtrycksproblem 951 90

#2 Post by spirou944t »

Joakim wrote:Hej,

Numera laddar bilen ca 0,5-0,8 bar oavsett hur ventilen är inställd.

-Kontaktproblem i luftmängsmätaren.
-Aluminumspån i slangen (vilken slang?) = turbons flänsar är skadade.
-Wastegaten har låst sig
-Bränsletryck - inget bränsle - inget laddtryck.
-Vacumproblem/slangar som hoppat bort
Hade liknande problem, den laddade hyffsat, men inte det sista!
Låg på max 0,8bar typ!
Det var en av dessa små "jevla" slangarna som går kors å tvärs,
en hade hoppat bort!
Med den på plats så var det fixat!
Det sitter en till bränsleregulatorn, en eller flera vid spjället,
någon under turbons ingående, (har jag för mig)
och en hel del andra som inte kommer ihåg!
Kolla över samtliga, väck med fiterburken/slangarna, å kolla!
Jag har säkrat upp dom flesta med små buntband, om
dom är lite "slappa"

Det Sandens menar är att det finns alu-spåner/bitar efter turbon, innan
Intrecoolern, hoppas inte det!
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

karpis
S2-Poster
Posts: 284
Joined: 2004-04-03 13:40:08
Bilmodell: Porsche 951
Location: Dala-Husby
Contact:

#3 Post by karpis »

jag tror helt på wastegaten,hadde samma problem på min när den var orginal...nu är det inte mycket som är orginal :lol:

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#4 Post by claves »

Spirou994t:

Snackar du om en orginal bil nu? För då är 0.8-0.85 + 1 atmosfär normalt för en 250Hk!

Joakim:

Tänk dig spjälhuset och den lägsta punkten utvändigt. på den sitter ett litet rör som är L format. då det blir en lite olje film innan spjället som rinner ner just där och täpper till. Kolla det! (tro den har något med bränsle biten att göra. tillhör vakumsystemet)

Min bil tvekade till en början och blev senare normal efter den rengöringen men vet inte om det beror på det.. bytte TPS´en samtidigt.

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#5 Post by spirou944t »

claves wrote:Spirou994t:

Snackar du om en orginal bil nu? För då är 0.8-0.85 + 1 atmosfär normalt för en 250Hk!
Nej, modd med Sandens Chip+hårdare WG-fjäder.
Laddar normalt 2bar absolut enligt mätaren,
så det var det jag jämförde med..
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#6 Post by Bengt »

Det är mycket vanligt att original recirkulationsventil brister i membranet. Den kommer då att tjuvöppna eftersom mottryck saknas på andra sidan. Dessutom öppnar den inte när den ska.

Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

rensade bort lite dubbletter från Bengt
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users