Downforce?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Fantomen
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2010-08-19 22:21:22
Bilmodell: 91 944 S2 Cab
Årsmodell: 1991
Location: Göteborg
Contact:

Re: Downforce?

#16 Post by Fantomen »

Tyvärr har 968 lite högre lyftkraft både fram och bak jämfört med S2/Turbo kaross. Tyvärr har inte fått tag i en bil själv för att kunna utvärdera hur bilen känns i 250, men det finns säkert många på forumet som har gjort det eller?

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Downforce?

#17 Post by Nahpets »

Är det att föredra lyftkraft för en normal bil?
Totalt borde det vara mer ekonomiskt fördelaktigt. Eller?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Downforce?

#18 Post by safe »

Nja, lågt luftmotstånd är fördelaktigt. För att ta 911an som exempel igen, så när man satte dit duck-tail vingen så både minskade man lyftkrafterna samt sänkte luftmotståndet.
Det får mig att tro att så lite lyft eller downforce som möjligt är bäst för luftmotståndet, men det är antagligen inte så enkelt.... ;)
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Downforce?

#19 Post by Nahpets »

Du kommer inte undan luftmotståndet, det köper jag. Och det ska vara så lågt som möjligt.

Men om du måste välja ett luftmotstånd som ger dig lyftkraft eller motsatta borde väl lyftkraft vara att föredra pga att rullmotståndet minskar vid lyftkraft (t ex taktandes på landsväg), eller?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Downforce?

#20 Post by patand »

Nahpets wrote:Du kommer inte undan luftmotståndet, det köper jag. Och det ska vara så lågt som möjligt.

Men om du måste välja ett luftmotstånd som ger dig lyftkraft eller motsatta borde väl lyftkraft vara att föredra pga att rullmotståndet minskar vid lyftkraft (t ex taktandes på landsväg), eller?
Men om bilen kommer högre upp så ökar luftvirvlarna under bilen och luftmoståndet ökar.

Volvos DriveE modeller ä ju sänkta jämfört med vanliga modellerna just för att minska luftmotståndet.









Kom just på att denna tråden nog borde ligga under Teknik&Trim... så nu är den flyttad.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Downforce?

#21 Post by Nahpets »

patand wrote:
Nahpets wrote:Du kommer inte undan luftmotståndet, det köper jag. Och det ska vara så lågt som möjligt.

Men om du måste välja ett luftmotstånd som ger dig lyftkraft eller motsatta borde väl lyftkraft vara att föredra pga att rullmotståndet minskar vid lyftkraft (t ex taktandes på landsväg), eller?
Men om bilen kommer högre upp så ökar luftvirvlarna under bilen och luftmoståndet ökar.
Inom vilka intervall i höjd gäller ditt resonemang Patand? :)
Och det handlar väl inte bara om höjden utan hur underredet är utformat.

Oavsett höjd så menar jag att det är väl fördelaktigare med lyftkraft, än nedåtkraft pga ökat rullmotstånd.
Sedan kan jag tänka mig att en lyftkraft på 70 kg inte är mycket förhållandevis på en V70 som väger 1,5 ton.
Eller?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Downforce?

#22 Post by safe »

Jag skulle tro att så fort man har lyftkrafter, negativa eller positiva, så får man ökat luftmotstånd. Fast det är mest en gissning...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Downforce?

#23 Post by patand »

Nahpets wrote:Inom vilka intervall i höjd gäller ditt resonemang Patand? :)
Och det handlar väl inte bara om höjden utan hur underredet är utformat.
I intervallet 0,001 - 100 m... ;)

Näe jag har ingen aning, bara något jag läst.

Utformningen på underredet påverkar givetvis luftströmmarna. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Downforce?

#24 Post by Dea »

Mårten wrote:Vad hände med lyftkraften bak när man från 1991 (?) bytte från gummivingen till glasfibervingen som sedan även 968 fick. Bättre? Sämre? Lika?
Det hade jag också velat veta! (sen var det nog 1990 man bytte)

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Downforce?

#25 Post by jonaslarsson »

Fantomen wrote:Tyvärr har 968 lite högre lyftkraft både fram och bak jämfört med S2/Turbo kaross. Tyvärr har inte fått tag i en bil själv för att kunna utvärdera hur bilen känns i 250, men det finns säkert många på forumet som har gjort det eller?
när jag åkte i 280km/h mätarfart med min 968 så tyckte jag den kändes väldigt stabil men jag har en vinge från 968 turbo s och front från tech art det kanske minskar lyftkrafterna lite. har även kört en 997 gt3 i 325km/h på mätarn och den låg verkligen som klister i backen.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: Downforce?

#26 Post by Mårten »

Körde ju på Anderstorp igår och i slutet av flygrakan har man ju samlat på sig lite fart, iaf var mätaren klart över 200 och jag uppfattar att min känns stabil o trygg. Har bytt från gummivingen till den senare glasfibervingen.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users