Breda däck alltid bättre?
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Breda däck alltid bättre?
Stephan
Det är inte alltid som teorin fungerar i praktiken. Jag har gått från 205 mm bredd på framdäck och gradvis ökat till 265 mm. Bak har jag gjort motsvarande ökning från 225 till 285 mm.
Mina erfarenheter från detta är mycket tydliga - ju bredare desto bättre!
Rikard
Det är inte alltid som teorin fungerar i praktiken. Jag har gått från 205 mm bredd på framdäck och gradvis ökat till 265 mm. Bak har jag gjort motsvarande ökning från 225 till 285 mm.
Mina erfarenheter från detta är mycket tydliga - ju bredare desto bättre!
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Breda däck alltid bättre?
Oj, såg att jjag förhastat mig lite, hade tänkt ha diagram för friktionskoefficient mot normalkraft. Men den ser ungefär likadan ut. Jag förstår då inte hur du kan stryka den punkten då my är en funktion av last ? Då missar du ju en del av poängen, din tes att friktionskraften skulle minska med större area faller ju direkt. Dessutom ska vi inte glömma den molekylära bindingarna vilka stor för en vesäntlig del av kraften. Det finns många anledningar varför det inte går lika fort på smala resp breda däck, vilket det borde enligt småskolans fysik 
Teorin stämmer med praktiken om teorin är tillräckligt bra !

Teorin stämmer med praktiken om teorin är tillräckligt bra !

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Breda däck alltid bättre?
Hmmm får man plats med 255 däck på en smal liten 924a kaross kanske... kapar man 2 sekunder per varv tro?Rikard wrote:Mina erfarenheter från detta är mycket tydliga - ju bredare desto bättre!
Om jag tävlade med egen bil och var ute efter att vinna till (nästan) varje pris (det är ju dyrt med breda däck) så skulle jag definitivt prova med bredare däck om det fick plats inom karossen och reglementet.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Breda däck alltid bättre?
Fråga jocke, han har väl 255or bak och 235 fram, snacka om tigth passningpatand wrote:Hmmm får man plats med 255 däck på en smal liten 924a kaross kanske... kapar man 2 sekunder per varv tro?Rikard wrote:Mina erfarenheter från detta är mycket tydliga - ju bredare desto bättre!
Om jag tävlade med egen bil och var ute efter att vinna till (nästan) varje pris (det är ju dyrt med breda däck) så skulle jag definitivt prova med bredare däck om det fick plats inom karossen och reglementet.

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Breda däck alltid bättre?
Jag kan inte hålla med dig att påståendet: bredare är bättre.Rikard wrote:Stephan
Det är inte alltid som teorin fungerar i praktiken. Jag har gått från 205 mm bredd på framdäck och gradvis ökat till 265 mm. Bak har jag gjort motsvarande ökning från 225 till 285 mm.
Mina erfarenheter från detta är mycket tydliga - ju bredare desto bättre!
Rikard
Varför?
Jo, resonemanget jag gjorde var ett generellt sådant, se punkt 1-3. Och jag försökte ge ett exempel för att beskriva skillnaderna.
Lite mer konkret:
I ditt fall så hade du mindre däck och gick upp några storlekar. Antaget att vi pratar allena däcksbredd och inte övrig bilsetup, förarskillz (som förhoppningsvis blir bättre), osv osv så vågar jag påstå att du inte hade hittat en fördelaktigare däcksbredd som passade dina förutsättningar tills du gick upp!
Vad händer om du fortsätter gå upp i storlek?
Helt orimligt, men säg att du slänger på 350 mm runt om. Garanterat kommer bilen att upplevas långsammare enligt punkt 1. Och går det långsammare kommer du inte komma upp i temperaturer där däcket levererar mest grepp (jmf med din nuvarande däcksbredd).
Mycket säkert skulle en bil med 205 runt om, 265 och 340 under samma antaganden leverera olika.
Ta då en 163 hk, 250 hk, eller uppsmiskad 450 hk bil.
Vad jag kan hålla med om är att det är bättre med hellre för breda däck än för smala!
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Breda däck alltid bättre?
Stephan
Du har rätt i att till slut kommer man till en brytgräns där bredare däck inte ger bättre, eller till och med försämrar prestandan. Jag har dock inte kommit till den brytgränsen än och har nu köpt 295-däck som jag skall ha bak.
Rikard
Du har rätt i att till slut kommer man till en brytgräns där bredare däck inte ger bättre, eller till och med försämrar prestandan. Jag har dock inte kommit till den brytgränsen än och har nu köpt 295-däck som jag skall ha bak.
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Breda däck alltid bättre?
Rikard wrote:Stephan
Du har rätt i att till slut kommer man till en brytgräns där bredare däck inte ger bättre, eller till och med försämrar prestandan. Jag har dock inte kommit till den brytgränsen än och har nu köpt 295-däck som jag skall ha bak.
Rikard
Man har nog svårt att få dit tillräckligt breda däck för att varvtiderna ska sjunka pga rullmotståndet.

/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Breda däck alltid bättre?
Jag håller med om Rickards generella erfarenheter.patand wrote:Hmmm får man plats med 255 däck på en smal liten 924a kaross kanske... kapar man 2 sekunder per varv tro?Rikard wrote:Mina erfarenheter från detta är mycket tydliga - ju bredare desto bättre!
Däremot så anser jag att Patrik grovt överskattar skillnaden.
Min emperi visar indikerar betydligt mindre skillnader. Skulle tro ca 0,4-0,8 sek/varv på knutan vid skillnad 205->245 på min gamle bil när jag körde den.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Breda däck alltid bättre?
Jag har gjort ett fel.Cédric wrote:Oj, såg att jjag förhastat mig lite, hade tänkt ha diagram för friktionskoefficient mot normalkraft. Men den ser ungefär likadan ut. Jag förstår då inte hur du kan stryka den punkten då my är en funktion av last ? Då missar du ju en del av poängen, din tes att friktionskraften skulle minska med större area faller ju direkt. Dessutom ska vi inte glömma den molekylära bindingarna vilka stor för en vesäntlig del av kraften. Det finns många anledningar varför det inte går lika fort på smala resp breda däck, vilket det borde enligt småskolans fysik
Teorin stämmer med praktiken om teorin är tillräckligt bra !
Jag sade tidigare: DäckF = FrK x Tryck x Area. Här jämförde jag äpplen med päron.
Det som räknas är friktionskoefficienten och däckets resulterande kraft mot marken, och friktionskoefficienten är bl a funktion av den yta som däcket skapar med marken!
=> DäckF = FrK x däckets kraftresultant mot marken. Här kommer din koefficient in.
Jag blandade ihop tryck, area och däckets resulterande kraftresultant. Jag tar bort detta ur mitt tidigare inlägg.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Breda däck alltid bättre?
Nähe... tycker du det du?Pär Hylander wrote:Däremot så anser jag att Patrik grovt överskattar skillnaden.

Jag var kanske lite otydlig men det var lite på skämt jag skrev 2 sekunder (jag skulle få så bra varvtider då ju). Att man kapar tiondelar upp till 1 sekund är nog troligare precis som du själv skriver.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Breda däck alltid bättre?
Får en kuslig känsla av att vara smått puckad ibland ...
säger själv att friktionskraft beror på friktionskoefficienten som beror på arean mellan däck och mark och med bredare däck så ökar arean ... => bredare däck kommer alltid vara föredraget, som samtdigt kommer påverka tröghetsmoment negativt => lägre acc. och långsammare de-acceleration., men man kommer att kunna ta kurvorna grymt snabbt
Måste därför instämma med Rickard, bredare är faktiskt bättre generellt!
Jag ber ödmjukt om ursäkt
.
Nu blir det mycket mer intressantare att ta reda på hur tröghetsmomentet påverkar accelerationskrafterna så att vinsterna i grepp förtas av taskig (de)acceleration, men det lär ta ett bra tag innan den bredden blir praktiskt genomförbar. Valsa skärmarna någon ?? :O)
säger själv att friktionskraft beror på friktionskoefficienten som beror på arean mellan däck och mark och med bredare däck så ökar arean ... => bredare däck kommer alltid vara föredraget, som samtdigt kommer påverka tröghetsmoment negativt => lägre acc. och långsammare de-acceleration., men man kommer att kunna ta kurvorna grymt snabbt

Måste därför instämma med Rickard, bredare är faktiskt bättre generellt!
Jag ber ödmjukt om ursäkt

Nu blir det mycket mer intressantare att ta reda på hur tröghetsmomentet påverkar accelerationskrafterna så att vinsterna i grepp förtas av taskig (de)acceleration, men det lär ta ett bra tag innan den bredden blir praktiskt genomförbar. Valsa skärmarna någon ?? :O)
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Breda däck alltid bättre?
Porsche körde CanAm versionen av 917 med 19" hjul, 19" BREDA alltså, och spole. Fort ut ur kurvorna är prio 1!
Så med gott om pulver (8-900hk) så kan man nog feta på däcken ordentligt.
Att jämföra med F1 och säga att bilarna gick fortare med smalare däck är orelevant, däcken i F1 utgör mycket bilarnas luftmotstånd.
Så med gott om pulver (8-900hk) så kan man nog feta på däcken ordentligt.

Att jämföra med F1 och säga att bilarna gick fortare med smalare däck är orelevant, däcken i F1 utgör mycket bilarnas luftmotstånd.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Breda däck alltid bättre?
OT: Hur bygger man en bil som ska klara kurvor om den har 19" bakdäck och spole???
Lutar man utåt i kurvorna som i gokart
Eller monterar man en stöddig krängare bak och ingen fram så att den medvetet lyfter bakre innerhjulet i kurvorna? Man kör väl inte på sladd hela tiden? Höll inte diffen eller varför hade man inte en vanlig diffbroms?
Kan det vara värt att prova på en banbil som inte får fäste?
Lutar man utåt i kurvorna som i gokart

Eller monterar man en stöddig krängare bak och ingen fram så att den medvetet lyfter bakre innerhjulet i kurvorna? Man kör väl inte på sladd hela tiden? Höll inte diffen eller varför hade man inte en vanlig diffbroms?
Kan det vara värt att prova på en banbil som inte får fäste?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Breda däck alltid bättre?
Dom gjorde tester med olika diffbromsar, 40%, 60%, 80%, men spole var snabbast runt ett varv. Likaså körde de med spole i 956/962. Men det kan ha varit oilka från bana till bana. Le Mans körde de helt säkert med spole medans de på ringen kanske hade en vanlig diffbroms.gegge wrote:OT: Hur bygger man en bil som ska klara kurvor om den har 19" bakdäck och spole???
Lutar man utåt i kurvorna som i gokart![]()
Eller monterar man en stöddig krängare bak och ingen fram så att den medvetet lyfter bakre innerhjulet i kurvorna? Man kör väl inte på sladd hela tiden? Höll inte diffen eller varför hade man inte en vanlig diffbroms?
Kan det vara värt att prova på en banbil som inte får fäste?
Har läst lite om att köra vanlig 911a med spole och det funkar bra på bana, men inte alls på gatan.... om man inte satsar lite i kurvorna....
Läste någon intressant i går. Det är tydligen samma ZF diff i 915 lådan som de hade i 917 !! Vilket borde betyda att det är samma i 931 lådan också

/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Breda däck alltid bättre?
Jo, jag tror det stämmer, för vissa artikelnummer (själva lamellerna t.ex) har artikelnummer som börjar på 917 i lådorna till 931safe wrote: Läste någon intressant i går. Det är tydligen samma ZF diff i 915 lådan som de hade i 917 !! Vilket borde betyda att det är samma i 931 lådan också
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]