Boxter motor i 944an

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Boxter motor i 944an

#16 Post by FSN »

Var det min gamla motor som ni sköt, den du köpte av Easec?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
944norr
NA-Poster
Posts: 43
Joined: 2010-01-19 07:39:29
Contact:

Re: Boxter motor i 944an

#17 Post by 944norr »

Japp det var det :cry:
Den gick mycket bra tills 2ans vevstake tittade ut genom blocket...
Tydligen ganska vanligt fel.. brukar tydligen funka bra om man hade tagit 2st vevlagerhalvor med smörjspåret i istället för en sådan och en helslät :roll:

Det ser ut som om det bara är två krökta ventiler i toppen...
Så är det någon som vet av en komplett 2,5a till bra pris så får ni gärna höra av er !!
#92 MSLS JP-Hilke motorsport

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Boxter motor i 944an

#18 Post by patand »

944norr wrote:Det ser ut som om det bara är två krökta ventiler i toppen...
Så är det någon som vet av en komplett 2,5a till bra pris så får ni gärna höra av er !!
Då är det ju bara att fixa till bottendelen då! :) (och de krökta ventilerna förståss)

Varför en komplett 2,5a när ni bara behöver botten?

Hursomhelst så bör det finnas ganska många 2,5 or till salu på skrotar m.m. Så det borde gå att få ihop bilen igen ganska snart. *håller tummarna för er*
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
911C4
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2009-10-16 13:25:02
Contact:

Re: Boxter motor i 944an

#19 Post by 911C4 »

Om det går att få i en boxster 2.5 så är den lite roligare effektmäsigt än 944S motorn. I alla fall enligt mina erfarenheter... Vore coolt om det gick.
/Fabian

996 Carrera 4 01'
944S 87'

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Boxter motor i 944an

#20 Post by Cédric »

Ljudet kanske, nu har jag inte kört en 944s men väl en boxter. Inte våldsamt upphetsande.

User avatar
911C4
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2009-10-16 13:25:02
Contact:

Re: Boxter motor i 944an

#21 Post by 911C4 »

Kört båda.. tycker 944 S är underhållande med varv-villigheten och visst skuter den på. Men som du säger ljudet i boxer 6an är grymt + att det känns att det kommer mer jämnt drag...

Lite som skillnaden mellan en S och en S2 borde vara antar jag....
/Fabian

996 Carrera 4 01'
944S 87'

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Boxter motor i 944an

#22 Post by Pär Hylander »

gegge wrote:
Pär Hylander wrote: Ett tag så hade ett flertal långloppsserier likartat reglemente, och då var det max 2.5 liter vid 2-ventilsteknik och max 2 liter vid 4-ventilsteknik. Om så, så faller 944S-maskinen, annars borde den ju vara en i sammanhanget utmärkt maskin
Jag tänkte att Boxstern kanske har 4v toppar :wink:
Ja, såklart... :oops:
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Boxter motor i 944an

#23 Post by FSN »

944norr wrote:Japp det var det :cry:
Den gick mycket bra tills 2ans vevstake tittade ut genom blocket...
Tydligen ganska vanligt fel.. brukar tydligen funka bra om man hade tagit 2st vevlagerhalvor med smörjspåret i istället för en sådan och en helslät :roll:

Det ser ut som om det bara är två krökta ventiler i toppen...
Så är det någon som vet av en komplett 2,5a till bra pris så får ni gärna höra av er !!

Sorgligt, den kan knappast varit inkörd ännu. Vi körde max 500mil med den och Easec fick aldrig igång den så den har inte gått långt.

Nu var toppen lite lätt tillfixad och den var om jag inte minns fel bromsad till 217hk och rullade på riktigt bra. Inte alls samma sävliga karaktär som en S2, mer spets, mer racing. Det borde finnas mer potential med en 2,5l Boxter framför allt mer effekt på låga varv dvs bättre körbarhet och kanske lämpligt just för långlopp.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users