MSD - nyttan med det?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

MSD - nyttan med det?

#1 Post by Henka_E »

Har sett ett par trådar på olika forum där man byter till MSD tändsystem - inte bara på våra bilar utan alla möjliga... Varför gör man det? Vad är målet och ger det nånting?

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: MSD - nyttan med det?

#2 Post by Mats Jacobsson »

Du får en mycket fetare gnista. Den ger dubbla gnistor upp till 3000 rpm.
Jag körde med den förut när jag körde E85 på min förra 944.
Tror jag körde med ca 1,1mm i gnistgap på den
Skall montera den på min nuvarande också, bara inte hunnit med det :oops:
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: MSD - nyttan med det?

#3 Post by patand »

Frågan är väl snarare vad den "fetare" gnistan och dubbla gnistorna upp till 3000rpm gör för effekten... :) Märks någon skillnad på t.ex din förra bil Mats?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: MSD - nyttan med det?

#4 Post by Mats Jacobsson »

Ja den gick jämnare och förbrände bättre.
Stiften hade en riktigt fin färg :).
Den missade aldrig när man varvade upp till varvstoppet, som var satt till 7000 rpm tror jag det var
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: MSD - nyttan med det?

#5 Post by Erol »

Tror att det är vanligast på bilar med högre effektutag, 400-500 hk å
uppåt, då de är mer kräsna på bra gnista!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: MSD - nyttan med det?

#6 Post by Mats Jacobsson »

Du har så rätt Erol vist är det så, eller när man har högkompression.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: MSD - nyttan med det?

#7 Post by gegge »

MSD står multisparkdistributor vilket är halva poängen. Den riktigt stora vinsten är kondensatortänding med rätt mycket mer kräm på höga varv. Exempel:

På en V8: Ett system med brytarspetsar fixar ung en halv ampere på full belastning, ett vettigt brytarlöst ligger på 3, ett 6a skjuter på me ung 10 och en 7a ung 16. Ett råd i sammanhanget, ta inte i kablarna när maskin går... ( hittat på forum jag inte kommer ihåg)

Ett bra brytarsystem eller transistorsystem kommer upp i 50 mJ, en CDI ungerfär det dubbla, MEN tändpulsens längd är bara en tiondel, dvs ca 0,1 mS vilket är 5 vevaxelgrader på fullvarv. Du har alltså all energi där du vill ha den vid 25-30 innan TDC och inte utspritt och bortkastat när allt redan är förbränt.

Fungerar också bra på turbo med högt laddtryck som släcker gnistan. I ren effekt ger det inte mycket, ett par procent.

PS. En vanlig 6a går att "trimma" från 100mJ till ca 190mJ väldigt enkelt med lite lödkunskaper.

(Jag har en extra MDS 6 HPC som ligger på hyllan om du vill ha en tåligare och starkare variant. Billigt! Den andra ska i bilen.)
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: MSD - nyttan med det?

#8 Post by Mats Jacobsson »

gegge wrote:
PS. En vanlig 6a går att "trimma" från 100mJ till ca 190mJ väldigt enkelt med lite lödkunskaper.
Kan du utveckla detta lite mer :)
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: MSD - nyttan med det?

#9 Post by gegge »

Mats Jacobsson wrote:
gegge wrote:
PS. En vanlig 6a går att "trimma" från 100mJ till ca 190mJ väldigt enkelt med lite lödkunskaper.
Kan du utveckla detta lite mer :)
I stort sett byter du ut två kondingar till större och monterar dit två extra tyristorer. jag har det nedskrivet med bilder om du är intresserad. Ställer dock högre krav på resten av systemet och kan bränna ut stiften.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: MSD - nyttan med det?

#10 Post by Mats Jacobsson »

gegge wrote:
Mats Jacobsson wrote: Kan du utveckla detta lite mer :)
I stort sett byter du ut två kondingar till större och monterar dit två extra tyristorer. jag har det nedskrivet med bilder om du är intresserad. Ställer dock högre krav på resten av systemet och kan bränna ut stiften.
Intresserad :)
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: MSD - nyttan med det?

#11 Post by gegge »

Här kommer länken:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 6030b02431" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

Re: MSD - nyttan med det?

#12 Post by Tomas »

De dubbla gnistorna är inte något man ska se som en fördel, bara ett sätt att komma runt CDI systems nackdel.
Ett CDI har en tidsmässigt mycket kortare gnista än ett induktivt system och på låga varvtal hinner den korta gnistan ibland inte med att antända bränsleblandningen. För att motverka det kör MSD med flera gnistor i följd på låga varv. På höga varvtal sker antändningen lättare och då fungerar en CDI bättre och klarar sig utan dubbla gnistor.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]