På Semester och bilproblem!
-
- Turbo-Poster
- Posts: 414
- Joined: 2008-10-25 13:30:14
- Bilmodell: 944 -85B
- Location: Örebro
- Contact:
På Semester och bilproblem!
Jag är på semester med min 944 och har fått problem.. Först trodde jag det var DME reläet, men samma sak hände trots bygel.
Helt plötsligt när man kör med bilen så slutar bilen tända och varvräknaren ramlar ner till noll.
Jag har lossat jordpunkterna under säkrings boxen utan framgång.
Problemet verkar inte ha någon form av regelbundenhet utan verkar vara helt slumpmässigt.
Hoppas det är någon som har någon idé som kan hjälpa mig.
Tack på förhand!
Helt plötsligt när man kör med bilen så slutar bilen tända och varvräknaren ramlar ner till noll.
Jag har lossat jordpunkterna under säkrings boxen utan framgång.
Problemet verkar inte ha någon form av regelbundenhet utan verkar vara helt slumpmässigt.
Hoppas det är någon som har någon idé som kan hjälpa mig.
Tack på förhand!
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: På Semester och bilproblem!
Kanske glapp i tändningslåset?
Svänghjulsgivare som börjar ge upp? Eller oxid i dess kontakt?
Jag skulle testa att dra lite alla kablar man kommer åt med medan motorn går och se om det händer något.
//Magnus
Svänghjulsgivare som börjar ge upp? Eller oxid i dess kontakt?
Jag skulle testa att dra lite alla kablar man kommer åt med medan motorn går och se om det händer något.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: På Semester och bilproblem!
Vilken årsmodell är det?
Turbo N/A eller S2?
Vart i landet är du? (om du är i sverige vill säga)
Sven
Turbo N/A eller S2?
Vart i landet är du? (om du är i sverige vill säga)
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 414
- Joined: 2008-10-25 13:30:14
- Bilmodell: 944 -85B
- Location: Örebro
- Contact:
Re: På Semester och bilproblem!
Det är en 85b vanlig 944. Jag är strax utanför lysekil. Ska pröva rycka i lite kablar imorgon.
Är det någon som känner igen symptomen?
Är det någon som känner igen symptomen?
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: På Semester och bilproblem!
har inget att göra med om det är fuktigt ute eller om motorn är varm/kall?
Andreas Larsen
- Tux
- Carrera-Poster
- Posts: 382
- Joined: 2007-07-06 01:55:50
- Bilmodell: Cayman (C)S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Trollhättan
- Contact:
Re: På Semester och bilproblem!
Går bränslepumpen? prova att drämma till dem med hammare och se om det hjälper. Annars är det att gå över alla kablar man ser och hittar.
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
- osendosen
- S-Poster
- Posts: 168
- Joined: 2008-04-13 15:14:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Nacka/danvikstull/sthlm
- Contact:
Re: På Semester och bilproblem!
Hade liknande problem på min 86 turbo, testa att frilägga databoxarna och knacka föriktigt på dessa med motorn igång, förhoppningsvis är det inget fel där men om bilen dör/tappar tändning för ett ögonblick så.... 
Jag märkte att min bil dog när jag drämde igen förardörren under en frustrerande felsökning, den vibrationen fortplantade sig och räckte till att sätta min "glappa styrbox" i stroke.

Jag märkte att min bil dog när jag drämde igen förardörren under en frustrerande felsökning, den vibrationen fortplantade sig och räckte till att sätta min "glappa styrbox" i stroke.
Att njuta är att köra Porsche!
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: På Semester och bilproblem!
Bor i Munkedal...
Slå en pling om du behöver hjälp.
0761 36 13 06
Slå en pling om du behöver hjälp.
0761 36 13 06
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: På Semester och bilproblem!
Patrik Börjesson wrote:Jag är på semester med min 944 och har fått problem.. Först trodde jag det var DME reläet, men samma sak hände trots bygel.
Helt plötsligt när man kör med bilen så slutar bilen tända och varvräknaren ramlar ner till noll.
Jag har lossat jordpunkterna under säkrings boxen utan framgång.
Problemet verkar inte ha någon form av regelbundenhet utan verkar vara helt slumpmässigt.
Hoppas det är någon som har någon idé som kan hjälpa mig.
Tack på förhand!
Gissar på databox...
/Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: På Semester och bilproblem!
Ta en titt på tändspolekabeln. Denna var ärgad för mig och gav ett oregelbundet fel.
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: På Semester och bilproblem!
Eftersom varvräknaren dimper kan man ju begränsa sig till det som ger det syptomen:
* Vevlägesgivarna, eller borde bara vara den ena som har komplett kuggkrans
* Tändspole
* Styrbox
* Tändningslås (kan uteslutas ifall man mäter fram tändspänning 15 på svart kabel på tändspolen då man har symptom.
* Larm, beroende på hur startspärren är kopplad kan den antingen bryta tändspänning 15 till tändspole eller signal, grön kabel mellan tändspole och styrbox.
* Kablar, kontakter mellan dessa
Tycker man borde kunna utesluta tändningsdelar efter tändspolen för om de har överslag borde ändå inte varvräknaren dö. rätta mig om jag har fel
* Vevlägesgivarna, eller borde bara vara den ena som har komplett kuggkrans
* Tändspole
* Styrbox
* Tändningslås (kan uteslutas ifall man mäter fram tändspänning 15 på svart kabel på tändspolen då man har symptom.
* Larm, beroende på hur startspärren är kopplad kan den antingen bryta tändspänning 15 till tändspole eller signal, grön kabel mellan tändspole och styrbox.
* Kablar, kontakter mellan dessa
Tycker man borde kunna utesluta tändningsdelar efter tändspolen för om de har överslag borde ändå inte varvräknaren dö. rätta mig om jag har fel
Andreas Larsen
-
- Turbo-Poster
- Posts: 414
- Joined: 2008-10-25 13:30:14
- Bilmodell: 944 -85B
- Location: Örebro
- Contact:
Re: På Semester och bilproblem!
Jag har provat lite, och om jag har motorn igång och plockar bort tändspolen följer varvräknaren motorns varvtal. vilket inte stämmer med symptomen jag har.
Om jag däremot kopplar bort en av vevaxelpositionsgivarna så dimper varvräknaren omedelbart ner till noll, även om motorn i själva verket snurrar fortare. detta stämmer med mina symptom så jag ska prova idag att åka till xanand å se om vi kan få loss givarna och testa att flytta över och se om problemet försvinner.
Jag har för övrigt lyckats köra hem bilen de 30milen från Lysekil till Örebro, så nu är jag på hemmaplan igen. Det gick utan större problem, bilen hostade några gånger, men kom tillslut igång igen så jag kom hem.
Om jag däremot kopplar bort en av vevaxelpositionsgivarna så dimper varvräknaren omedelbart ner till noll, även om motorn i själva verket snurrar fortare. detta stämmer med mina symptom så jag ska prova idag att åka till xanand å se om vi kan få loss givarna och testa att flytta över och se om problemet försvinner.
Jag har för övrigt lyckats köra hem bilen de 30milen från Lysekil till Örebro, så nu är jag på hemmaplan igen. Det gick utan större problem, bilen hostade några gånger, men kom tillslut igång igen så jag kom hem.
- osendosen
- S-Poster
- Posts: 168
- Joined: 2008-04-13 15:14:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Nacka/danvikstull/sthlm
- Contact:
Re: På Semester och bilproblem!
Menar du att motorn fortsätter att gå fast du kopplade ur vevaxellägegivana? Det sitter ju två sköningar där,Patrik Börjesson wrote:Jag har provat lite, och om jag har motorn igång och plockar bort tändspolen följer varvräknaren motorns varvtal. vilket inte stämmer med symptomen jag har.
Om jag däremot kopplar bort en av vevaxelpositionsgivarna så dimper varvräknaren omedelbart ner till noll, även om motorn i själva verket snurrar fortare. detta stämmer med mina symptom så jag ska prova idag att åka till xanand å se om vi kan få loss givarna och testa att flytta över och se om problemet försvinner.
Jag har för övrigt lyckats köra hem bilen de 30milen från Lysekil till Örebro, så nu är jag på hemmaplan igen. Det gick utan större problem, bilen hostade några gånger, men kom tillslut igång igen så jag kom hem.
Den ena ger väl bara signal till varvräknaren?
kolla lite här och se om du känner igen dig. forum/viewtopic.php?f=3&t=22296" onclick="window.open(this.href);return false;
Skulle det vara databoxen så kan det gå att få tag i via Sanden eller kanske någon av medlemmarna här få forumet.
Lycka till
Att njuta är att köra Porsche!
-
- Turbo-Poster
- Posts: 414
- Joined: 2008-10-25 13:30:14
- Bilmodell: 944 -85B
- Location: Örebro
- Contact:
Re: På Semester och bilproblem!
motorn fortsätter gå när jag plockar bort den främre givaren, men tvärdör när jag plockar bort den bakre.
Nu har jag lånat en Databox av en kompis så vi får se imorgon om det fungerar.
Nu har jag lånat en Databox av en kompis så vi får se imorgon om det fungerar.

- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Re: På Semester och bilproblem!
Jag har en databox liggande som du skulle kunna få köpa om detta skulle vara problemet. Ska kika upp nummren på den då jag inte vet säkert vilken modell den är till. Tror de är en till 85b.
Mvh Fredde
Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]