931 motor hållbarhet
-
- S-Poster
- Posts: 66
- Joined: 2010-02-09 21:06:43
- Contact:
931 motor hållbarhet
Hej
Hur mycket effekt tål 931 -79 motorn utan att vevstakar och kolvar ger upp? Går det att ta ur 280 hk som GTS modellen har? Finns det starkare vevstakar och kolvar att få tag på? H-profil?
Hur mycket effekt tål 931 -79 motorn utan att vevstakar och kolvar ger upp? Går det att ta ur 280 hk som GTS modellen har? Finns det starkare vevstakar och kolvar att få tag på? H-profil?
- Cédric
- Addict
- Posts: 4718
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 motor hållbarhet
Om du ska tävla med grejerna så byt för att vara på säkra sidan.
garage.ideola.com har ju både smidda kolvar och bättre stakar, fast vill man ha riktiga smidda H stakar så får man hosta upp lite till. Passa på och köp bättre toppackning.
garage.ideola.com har ju både smidda kolvar och bättre stakar, fast vill man ha riktiga smidda H stakar så får man hosta upp lite till. Passa på och köp bättre toppackning.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S-Poster
- Posts: 66
- Joined: 2010-02-09 21:06:43
- Contact:
Re: 931 motor hållbarhet
Bättre topppackning? Behöver ändå byta så vad ska man ha isåfall?
Håller orginalstakarna för 250hk eller kroknar dom då?
Håller orginalstakarna för 250hk eller kroknar dom då?
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: 931 motor hållbarhet
Vev och vevstakar är väl riktigt bra? Det är ju äkta VW-delar
Kolvarna däremot sägs vara smidda i maräng, och dom går ju sönder mellan övre och andra kolvringen bara man tittar lite ilsket på dom. Vidare brukar ju även kolvringarna i det läget trilla i småbitar när man öppnar motorn. Porsches diplomeningenueren hade väl inte sin bästa dag när dom konstruerades.
Jag har inte räknat antalet kolvar jag gjort av med, men det var väl 4-5 motorer, så 6-7 kolvar har jag nog tagit livet av.

Kolvarna däremot sägs vara smidda i maräng, och dom går ju sönder mellan övre och andra kolvringen bara man tittar lite ilsket på dom. Vidare brukar ju även kolvringarna i det läget trilla i småbitar när man öppnar motorn. Porsches diplomeningenueren hade väl inte sin bästa dag när dom konstruerades.

Jag har inte räknat antalet kolvar jag gjort av med, men det var väl 4-5 motorer, så 6-7 kolvar har jag nog tagit livet av.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- S-Poster
- Posts: 66
- Joined: 2010-02-09 21:06:43
- Contact:
Re: 931 motor hållbarhet
Okej så vevstakarna borde hålla för över 200 då?
Att kolvarna inte är så bra har jag förstått, vad finns det för bättre alternativ? Ideola?
Hur mycket laddtryck kör ni med?
Att kolvarna inte är så bra har jag förstått, vad finns det för bättre alternativ? Ideola?
Hur mycket laddtryck kör ni med?
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 motor hållbarhet
Oddball kör med 1,1 bar i en orginalmotor och den håller fint! Patand har kört sin på bana rätt länge.
Tror att block, vevaxel och vevstakar håller för sjukt mycket vrid. Det är så överdimensionerat och tungt att det gör ont. Däremot är inte motorn byggd för varv, så över 6000 varv bör du nog byta till lättare grejer - men där kroknar topp och kam med. Det finns MLS packningar att köpa, men det är nog overkill. O-ringad orginalpackning räcker. Ser du bara till att motorn får soppa och inte spikar så håller den. Kör på bra olja, byt ofta och ta det lungt de sista fem minuterna innan du stänger av motorn.
Både kolvar och stakar finns att köpa i USA för rimliga pengar, i Europa är det bara dyrt. Porsche säljer fortfarande smidda GT kolvar för 12.000:- men har då problemet med kolvringarna som går sönder. Budgetlösningen är smidda bubblakolvar för 2500:- inkl ringar med stakar från BMW´s S14/S38 om man gör om till kolvstyrning, finns som 142,5mm eller 144mm. M-B 2,3 16V passar också men är 145mm längre (kolla LGSpeed, MotorNord eller Parner).
924 tävlade i Le Mans -80, alla tre bilar fullföljde och kom på 6, 12 och 13 plats TOTALT. Det säger en del om hållbarheten.
Tror att block, vevaxel och vevstakar håller för sjukt mycket vrid. Det är så överdimensionerat och tungt att det gör ont. Däremot är inte motorn byggd för varv, så över 6000 varv bör du nog byta till lättare grejer - men där kroknar topp och kam med. Det finns MLS packningar att köpa, men det är nog overkill. O-ringad orginalpackning räcker. Ser du bara till att motorn får soppa och inte spikar så håller den. Kör på bra olja, byt ofta och ta det lungt de sista fem minuterna innan du stänger av motorn.
Både kolvar och stakar finns att köpa i USA för rimliga pengar, i Europa är det bara dyrt. Porsche säljer fortfarande smidda GT kolvar för 12.000:- men har då problemet med kolvringarna som går sönder. Budgetlösningen är smidda bubblakolvar för 2500:- inkl ringar med stakar från BMW´s S14/S38 om man gör om till kolvstyrning, finns som 142,5mm eller 144mm. M-B 2,3 16V passar också men är 145mm längre (kolla LGSpeed, MotorNord eller Parner).
924 tävlade i Le Mans -80, alla tre bilar fullföljde och kom på 6, 12 och 13 plats TOTALT. Det säger en del om hållbarheten.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- S-Poster
- Posts: 66
- Joined: 2010-02-09 21:06:43
- Contact:
Re: 931 motor hållbarhet
Vart finns O-ringad packning att köpa? Har dom det på utzon?
Jag ska köpa elektroniskt sprut och köra på etanol, funkar det att ladda upp mot 1.5 bar då?
Jag ska köpa elektroniskt sprut och köra på etanol, funkar det att ladda upp mot 1.5 bar då?
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 motor hållbarhet
O-ringning innebär att du fräser ett 1mm djupt spår runt cylindern och lägger i lite tjockare ståltråd. Den klämmer sedan fast orginalpackningen mot toppen. Det brukar hålla för många hundra hästar. MLS kräver en helt plan yta på block och topp för att inte läcka - problemet är packningen ofta håller bättre än delarna i motorn. Så går det sönder blir det rätt omfattande. Då kan det vara bättre att ha orginalpackningen som billig säkerhetsventil.equiv wrote:Vart finns O-ringad packning att köpa? Har dom det på utzon?
Jag ska köpa elektroniskt sprut och köra på etanol, funkar det att ladda upp mot 1.5 bar då?
Högt laddtryck är bara ett tecken på högt motstånd - ingen man strävar efter i ett motorbygge. Joakim.S plockar ut närmare 400hk vid 1,5bar, medans en standard motor kanske gett 250hk innan den dör. Hur tänker du göra med turbo, IC, kam, topp, tändning osv?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Cédric
- Addict
- Posts: 4718
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 motor hållbarhet
http://www.youtube.com/watch?v=ldjMxGDu6hA" onclick="window.open(this.href);return false;
Ms konverterad med 1.25 bar, tydligen 260hp enligt texten.
Ms konverterad med 1.25 bar, tydligen 260hp enligt texten.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 motor hållbarhet
Ska kanske tilläggas att min bara har original laddtryck på 0,7 bar och förmodligen därmed bara original 170Hk.gegge wrote:Patand har kört sin på bana rätt länge.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: 931 motor hållbarhet
1) Absolutequiv wrote:Okej så vevstakarna borde hålla för över 200 då?
Hur mycket laddtryck kör ni med?
2) Jag hade väl 1.1 tror jag. Sen beror ju hållbarheten dels på typen av körning (enbart körning på bana i racetempo) och dels kvalieten på utgångsmaterialet (som ofta redan var välanvänt och vedbodtrimmat med sin beskärda del av spikningsmärken i kolverna)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- S-Poster
- Posts: 66
- Joined: 2010-02-09 21:06:43
- Contact:
Re: 931 motor hållbarhet
Tanken är att det ska bli frontplacerad IC, orginalkam och orginaltopp, tändning och sprut blir antingen VEMS eller MS. Jag funderade på siemens deka spridare på 610cc och sen wasted spark tändning. Är det något jag borde göra åt topp och kam eller är dom dugliga?Hur tänker du göra med turbo, IC, kam, topp, tändning osv?
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 motor hållbarhet
Tänker du ladda 1,5 bar blir det mycket värme som ska bort. Om du optimerar motorn innan behöver du inte ladda så hårt för samma effekt. Kammen är vettig upp till 250-300hk, men toppen har rätt fula kanter bakom ventilen som men fördel kan putsas bort. Du har väl ett rätt kul grenrör och annan turbo vill jag minnas? Se till att det inte blir mottryck bara, orginlaturbon hade stort avgashus jämfört med moderna varianter.
Patand: Men ändå ett bevis på att en orginalbil håller för bankörning bara den är genomgången!
Patand: Men ändå ett bevis på att en orginalbil håller för bankörning bara den är genomgången!
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 motor hållbarhet
Absolut!gegge wrote:Patand: Men ändå ett bevis på att en orginalbil håller för bankörning bara den är genomgången!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 66
- Joined: 2010-02-09 21:06:43
- Contact:
Re: 931 motor hållbarhet
Stämmer bra det, tror det är originalgrenröret som är kapat och sen är det draget upp framför motorn. Är det någon skillnad på 3" och 2.5" avgasrör eller är det bara onödigt att ha större än 2.5"?Du har väl ett rätt kul grenrör och annan turbo vill jag minnas?
Hur menar du med putsas bort? Är det avancerat eller går det att göra själv med en dremel? Måste ventilen tas ur?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users