931 motor hållbarhet

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
equiv
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2010-02-09 21:06:43
Contact:

931 motor hållbarhet

#1 Post by equiv »

Hej

Hur mycket effekt tål 931 -79 motorn utan att vevstakar och kolvar ger upp? Går det att ta ur 280 hk som GTS modellen har? Finns det starkare vevstakar och kolvar att få tag på? H-profil?

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4718
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 motor hållbarhet

#2 Post by Cédric »

Om du ska tävla med grejerna så byt för att vara på säkra sidan.

garage.ideola.com har ju både smidda kolvar och bättre stakar, fast vill man ha riktiga smidda H stakar så får man hosta upp lite till. Passa på och köp bättre toppackning.

equiv
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2010-02-09 21:06:43
Contact:

Re: 931 motor hållbarhet

#3 Post by equiv »

Bättre topppackning? Behöver ändå byta så vad ska man ha isåfall?

Håller orginalstakarna för 250hk eller kroknar dom då?

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: 931 motor hållbarhet

#4 Post by Pär Hylander »

Vev och vevstakar är väl riktigt bra? Det är ju äkta VW-delar 8)

Kolvarna däremot sägs vara smidda i maräng, och dom går ju sönder mellan övre och andra kolvringen bara man tittar lite ilsket på dom. Vidare brukar ju även kolvringarna i det läget trilla i småbitar när man öppnar motorn. Porsches diplomeningenueren hade väl inte sin bästa dag när dom konstruerades. :cry:

Jag har inte räknat antalet kolvar jag gjort av med, men det var väl 4-5 motorer, så 6-7 kolvar har jag nog tagit livet av.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

equiv
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2010-02-09 21:06:43
Contact:

Re: 931 motor hållbarhet

#5 Post by equiv »

Okej så vevstakarna borde hålla för över 200 då?

Att kolvarna inte är så bra har jag förstått, vad finns det för bättre alternativ? Ideola?

Hur mycket laddtryck kör ni med?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 motor hållbarhet

#6 Post by gegge »

Oddball kör med 1,1 bar i en orginalmotor och den håller fint! Patand har kört sin på bana rätt länge.

Tror att block, vevaxel och vevstakar håller för sjukt mycket vrid. Det är så överdimensionerat och tungt att det gör ont. Däremot är inte motorn byggd för varv, så över 6000 varv bör du nog byta till lättare grejer - men där kroknar topp och kam med. Det finns MLS packningar att köpa, men det är nog overkill. O-ringad orginalpackning räcker. Ser du bara till att motorn får soppa och inte spikar så håller den. Kör på bra olja, byt ofta och ta det lungt de sista fem minuterna innan du stänger av motorn.

Både kolvar och stakar finns att köpa i USA för rimliga pengar, i Europa är det bara dyrt. Porsche säljer fortfarande smidda GT kolvar för 12.000:- men har då problemet med kolvringarna som går sönder. Budgetlösningen är smidda bubblakolvar för 2500:- inkl ringar med stakar från BMW´s S14/S38 om man gör om till kolvstyrning, finns som 142,5mm eller 144mm. M-B 2,3 16V passar också men är 145mm längre (kolla LGSpeed, MotorNord eller Parner).

924 tävlade i Le Mans -80, alla tre bilar fullföljde och kom på 6, 12 och 13 plats TOTALT. Det säger en del om hållbarheten.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

equiv
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2010-02-09 21:06:43
Contact:

Re: 931 motor hållbarhet

#7 Post by equiv »

Vart finns O-ringad packning att köpa? Har dom det på utzon?

Jag ska köpa elektroniskt sprut och köra på etanol, funkar det att ladda upp mot 1.5 bar då?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 motor hållbarhet

#8 Post by gegge »

equiv wrote:Vart finns O-ringad packning att köpa? Har dom det på utzon?

Jag ska köpa elektroniskt sprut och köra på etanol, funkar det att ladda upp mot 1.5 bar då?
O-ringning innebär att du fräser ett 1mm djupt spår runt cylindern och lägger i lite tjockare ståltråd. Den klämmer sedan fast orginalpackningen mot toppen. Det brukar hålla för många hundra hästar. MLS kräver en helt plan yta på block och topp för att inte läcka - problemet är packningen ofta håller bättre än delarna i motorn. Så går det sönder blir det rätt omfattande. Då kan det vara bättre att ha orginalpackningen som billig säkerhetsventil.

Högt laddtryck är bara ett tecken på högt motstånd - ingen man strävar efter i ett motorbygge. Joakim.S plockar ut närmare 400hk vid 1,5bar, medans en standard motor kanske gett 250hk innan den dör. Hur tänker du göra med turbo, IC, kam, topp, tändning osv?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4718
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 motor hållbarhet

#9 Post by Cédric »

http://www.youtube.com/watch?v=ldjMxGDu6hA" onclick="window.open(this.href);return false;

Ms konverterad med 1.25 bar, tydligen 260hp enligt texten.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 motor hållbarhet

#10 Post by patand »

gegge wrote:Patand har kört sin på bana rätt länge.
Ska kanske tilläggas att min bara har original laddtryck på 0,7 bar och förmodligen därmed bara original 170Hk. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: 931 motor hållbarhet

#11 Post by Pär Hylander »

equiv wrote:Okej så vevstakarna borde hålla för över 200 då?

Hur mycket laddtryck kör ni med?
1) Absolut

2) Jag hade väl 1.1 tror jag. Sen beror ju hållbarheten dels på typen av körning (enbart körning på bana i racetempo) och dels kvalieten på utgångsmaterialet (som ofta redan var välanvänt och vedbodtrimmat med sin beskärda del av spikningsmärken i kolverna)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

equiv
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2010-02-09 21:06:43
Contact:

Re: 931 motor hållbarhet

#12 Post by equiv »

Hur tänker du göra med turbo, IC, kam, topp, tändning osv?
Tanken är att det ska bli frontplacerad IC, orginalkam och orginaltopp, tändning och sprut blir antingen VEMS eller MS. Jag funderade på siemens deka spridare på 610cc och sen wasted spark tändning. Är det något jag borde göra åt topp och kam eller är dom dugliga?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 motor hållbarhet

#13 Post by gegge »

Tänker du ladda 1,5 bar blir det mycket värme som ska bort. Om du optimerar motorn innan behöver du inte ladda så hårt för samma effekt. Kammen är vettig upp till 250-300hk, men toppen har rätt fula kanter bakom ventilen som men fördel kan putsas bort. Du har väl ett rätt kul grenrör och annan turbo vill jag minnas? Se till att det inte blir mottryck bara, orginlaturbon hade stort avgashus jämfört med moderna varianter.

Patand: Men ändå ett bevis på att en orginalbil håller för bankörning bara den är genomgången!
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 motor hållbarhet

#14 Post by patand »

gegge wrote:Patand: Men ändå ett bevis på att en orginalbil håller för bankörning bara den är genomgången!
Absolut! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

equiv
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2010-02-09 21:06:43
Contact:

Re: 931 motor hållbarhet

#15 Post by equiv »

Du har väl ett rätt kul grenrör och annan turbo vill jag minnas?
Stämmer bra det, tror det är originalgrenröret som är kapat och sen är det draget upp framför motorn. Är det någon skillnad på 3" och 2.5" avgasrör eller är det bara onödigt att ha större än 2.5"?

Hur menar du med putsas bort? Är det avancerat eller går det att göra själv med en dremel? Måste ventilen tas ur?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users