Vet att det diskuterats en del om detta men pallar inte leta (pgr av värmen ) länka i så fall...
Hade i alla fall tänkt byta oljan i lådan inom snar framtid, men osäker på om jag ska göra det själv eller lämna den till verkstan. Det låter en del vid växling och ibland är backen svår att få i så det är nog ett tecken!
Jag vet hur man går till väga för att tömma/fylla på men tveksam om det är ett jobb som klaras enbart med domkraft och pallar?? Någon här som lyckats med den konsten? Man måste väl få upp bilen mer så man kommer åt när man ska brottas? Har läst att skruvarna/pluggarna kan sitta som #"¤#¤%#! Sen gäller det väl att ha rätt verktyg, har kollat på min och lite tajt pgr av en ljuddämpare som sitter nån dm ifrån..
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Jag bytte på pallbockar, inget som helst problem.
Knepet är att köpa olja i förpackningar som har lång utdragbar pip (tex Quakerstate syntet) så blir det enkelt
Tänk på:
- Se till att bilen står rakt
- Ta bort bakre ljudämparen
- Mät hur mycket olja du tappar ut (så du vet att du fick i ungefär rätt mängd)
/Dea
Last edited by Dea on 2010-06-03 17:30:29, edited 1 time in total.
Dea wrote:Jag bytte på pallbockar, inget som helst problem.
Knepet är att köpa olja i förpackningar som har lång utdragbar pip (tex Quakerstate syntet) så blir det enkelt
Tänk på:
- Se till att bilen står rakt
- Ta bort bakre ljudämparen
- Mät hur mycket olja du tappar ut (så du vet att du fick i ungefär rätt mängd
/Dea
Nu har jag bara två pallar så blir ju svårt att få de rakt kanske..om man nu inte hissar ner så man tömmer resten...
Men måste man verkligen lossa dämparen?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Sen gäller det ju att välja "rätt" olja också, har läst en del gott om Red line och sett fina erbjudanden här på forumet..Men då jag snart är stamkund på mekonomen blir det nog att jag köper där..
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Vad för olja. Märke är skitsamma för mig, men ska man ha 75W-90 eller vad ska man ha? Mineral, semisyntet eller helsyntet? Hur mycket går i om man tömmer ut allt?
M-Nilsson wrote:Oj, stående på alla hjul? Är du mycket vig?
hehe, hur mycket är din sänkt?
jag skruvade av och på bakljuddämparen utan att lyfta bilen, och då är min nog ett par cm lägre än orginal (köra upp på plankor kan nog funka annars)
RPM2006 wrote:Vad för olja. Märke är skitsamma för mig, men ska man ha 75W-90 eller vad ska man ha? Mineral, semisyntet eller helsyntet? Hur mycket går i om man tömmer ut allt?
Har för mig det är ca 2 liter? Men är inte säker...
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
M-Nilsson wrote:Oj, stående på alla hjul? Är du mycket vig?
hehe, hur mycket är din sänkt?
jag skruvade av och på bakljuddämparen utan att lyfta bilen, och då är min nog ett par cm lägre än orginal (köra upp på plankor kan nog funka annars)
Nej min är faktiskt inte sänkt vad jag vet, fast de klart..blir man av med dämparen så. Jag har såna rampar man kan köra upp på fast vågar nog inte med mina breda däck Hur många skruvar är det som behövs lossas till ljuddämparen?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Ta en lång och en kort förlägning till hylsnyckeln och plocka, håller spärrskaftet mellan insidan av hjulhuset och ljuddämparen. Det blir en lång anordning men då kan ni lätt göra jobbet när bilen står på hjul.
Använd Pumpen från biltema som rekomenderades.
Har ni LSD Så se till att ni får rätt olja... Mobil har listor för porsche.
Gearbox with differential 2.0 l
/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
M-Nilsson wrote:Sen gäller det ju att välja "rätt" olja också, har läst en del gott om Red line och sett fina erbjudanden här på forumet..Men då jag snart är stamkund på mekonomen blir det nog att jag köper där..