931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80 The boost is back!

#526 Post by gegge »

Yes! Vilken seger :D

Glädjemätare är också roliga :lol:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Erik D
S-Poster
Posts: 80
Joined: 2007-08-31 12:39:50
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1976
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Från bredsladd till tårar..

#527 Post by Erik D »

Cédric wrote:The boost is back!
Grattis, vad kul!
Hoppas nu att du har fyllt kvoten för denna säsong när det gäller bil-krångel. Jobba på nu i garaget, det är mindre än tre veckor kvar till banpremiären och tiden går fort.
Erik Danielsson

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Från bredsladd till tårar..

#528 Post by Cédric »

Erik D wrote:
Cédric wrote:The boost is back!
Grattis, vad kul!
Hoppas nu att du har fyllt kvoten för denna säsong när det gäller bil-krångel. Jobba på nu i garaget, det är mindre än tre veckor kvar till banpremiären och tiden går fort.

Hahha, min kvot har jag bara börjat arbeta av, snart när jag fixat på allting kommer nog ett piano ramla från himlen :)

Två veckor är galet, hur ska det här gå, jag tar med mig bogseringslinan så kan du bogsera mig hem till sthlm från lidköping.. :#944burn:

Med 16" som den ska ha enligt regbeviset skulle nog mätaren stämma bra, men det är sånt som var viktigt förr i tiden när man inte hade GPS :D

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -80 The boost is back!

#529 Post by Joakim.S »

Kul med en fungerande bil, själv är jag lite orolig för att hinna med allt, men som sagt det är två helger kvar.

/Joakim
Last edited by Joakim.S on 2010-05-16 16:52:00, edited 1 time in total.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

Re: 931 -80 Från bredsladd till tårar..

#530 Post by notetoself »

Grattis!
Cédric wrote:..., puffar det något i era 931or om ni står och torrgasar med varm motor ?
Nope.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 931 -80 The boost is back!

#531 Post by emm »

Tjohoo!
Grattis! Måste kännas heeeelt underbart!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Re: 931 -80 The boost is back!

#532 Post by maxcarlsson »

Skönt att det löste sig, nu är det bara att ta fram snöre och tumstock, så slipper bilen krabba runt Kinnekulle :)
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 The boost is back!

#533 Post by Cédric »

maxcarlsson wrote:Skönt att det löste sig, nu är det bara att ta fram snöre och tumstock, så slipper bilen krabba runt Kinnekulle :)
Använde två reglar i metall, blev väl skapligt, men nu har jag iaf inte 0.8 grader toe ut, fast det kändes inte som toe ut, kanske helt enkelt var lite för mycket. Nu kanske jag sparar lite däck om inte annat :). Lär nog gå skapligt runt kullen, om jag kommer dit :). Enda problemet nu är ju lite dropp här och var, bilen kanske blev ledsen när jag smygkikat på engelska och italienska bilar, den försöker helt enkelt ge mig det som bilen annars saknar jämfört med sina engelska/italienska motsvarigheter :D

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Re: 931 -80 The boost is back!

#534 Post by maxcarlsson »

Cédric wrote: Lär nog gå skapligt runt kullen, om jag kommer dit :).
Det är väl klart att ni kommer dit. Eller om du vill safa så kan du ju byta karossen också. För det är väl den enda delen som inte är bytt? :p
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 The boost is back!

#535 Post by patand »

GRATTIS! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 The boost is back!

#536 Post by Cédric »

Här ser jag att min tråd halkat baklänges långt ner. Men nu har det iaf hänt grejer, årets vårträff är ju avklarad! Målet var ju att ta sig till kullen (som jag planerat dom senaste 5 åren men aldrig blivit av :D), samtidigt kombinera det med lite slalom och träffande av forumfolket. En kombination som visade sig kanon (förutom för mina däck).

Bilen har varit snäll och klarat sig snudd på prickfritt, startar lätt och fint och även skött rollen som familjebil när jag max och erik svängde runt i lidköpingstrakterna. Det var riktigt längesedan jag åkte i baksätet, lite lågt i tak men det funkade i några mil :#944burn:.

För att värma upp inför kullen så hade jag tidigare tjyvtränat på datorn med power and the glory och en 914/6. Tyckte faktiskt det hjälpte till att hamna i ett skapligt spår ganska kvickt. Det blev en del justerande av spåret och tempot under dagen, det är en klart lurig bana. Avåkningszonerna som får ringen att verka som en modern och sofistikerad bana gjorde att det blev lite försiktigt i vissa kurvor. Synd på en så trevligt bana. Men sträckningen är riktigt skoj, det var klart mer kuperat än vad jag förväntat mig.

Bilen hade småjusterats för att få bukt på överstyrning och var för dagen i oerhört trevlig balans. Det var nästan så jag skämdes när jag kastade in bilen i kurvorna och tog in 5m på framförvarande bilen under bara instyrningen. Gick det föör fort var det bara kontra lite med ratten och fälla ner högerpedalen igen. Helt underbart! Det som är bra med denna banan är avsaknaden av växlingar, superskönt att kunna göra koncentrerade inbromsningar vilket gjorde trail-brake träningen till en fröjd. Det blev mycket av den varan vilket var kul men inte för däcken som fick käka mycket värme. Höger bakdäck är numera slut (fast jag inte tyckte det spann särskilt mycket på innerhjulet, hmm), ska se över mina hjulinställningar som inte är särskilt snälla, men dock var det nästan jämnt nedslitet. Det gick överraskande fort runt banan relativt dom andra måste jag säga, R2 skulle nog vara lämpligt nästa gång med tanke på hur luftigt det var där och hur fort det gick i den gruppen.

Söndagens körning på konbana blev inte någon seriös tillställning utan mer rallycross körning, inte så snabbt men yvigt :). Det var riktigt halt i bakänden och jobbigt överstyrt. Väl mätt efter kullen så var det kul att bara få leka av sig lite.

Så vad har jag nu att ösnka på bilen efter alla dessa mil?

Skaffa nya däck, helst ett st r888 för att kunna köra ned resten (MPSC som jag kom över till skapligt pris är beställda, ska blir grymt kul att se vad det däcket kan ge)

Fixa avgasrörsupphäningen för slutdämparen, den ramlade ner några gånger och fick sättas upp igen. MÅste fixas.

60N/mm fjädrar fram med justerbara fjädersäten.

Måste ta tag i bränsleblandningen, AFR 10 på maxvarv sörplar en hel del soppa, norr om 3l milen var inga problem, bilen är sportigt nersotad baktill :). Gegge verkar komma till undsättning så jag kan få prova hans s2 wur, sedan blir det rototest med bredbandslambda för att se om det finns några pollar där nere under huven. Helst hade jag haft UTCIS, men så många pengar har jag inte än.


Klart vi måste ha lite film också, filmat med min nokia 5230 och komprimerat 78 gånger på vägen till youtube ;), Tyvärr har mp4toAvi fuckat synkningen av ljud litegranna. Grr..Hur som helst är detta mitt andra pass jag kört på kullen, spåret flyttades runt under dagen och det blev bl.a ett klart rakare spår över tvkrönet efter att läktarchaffisMax rättat till mig. Svårt att förstå hur PCS kan lära ut ballongspåret i kvarnkurvan, är det någon människa utanför PCS som kör det spåret?


http://www.youtube.com/watch?v=d0q3rTwPT7k" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 The boost is back!

#537 Post by patand »

Bra kört! :D Jobbig 911 som vägrade flytta på sig... 6 varv (eller mer?) innan han förstod... :roll:

MEN vad har du för handskar! :shock: Du har ju gjort samma fel som Gegges brorsa och kör med gummi/plasthandskar, inte sååå roligt om det blir brand och de smälter på händerna... :roll: I all välmening, skaffa andra handskar. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 The boost is back!

#538 Post by Cédric »

patand wrote:
Bra kört! :D Jobbig 911 som vägrade flytta på sig... 6 varv (eller mer?) innan han förstod... :roll:

MEN vad har du för handskar! :shock: Du har ju gjort samma fel som Gegges brorsa och kör med gummi/plasthandskar, inte sååå roligt om det blir brand och de smälter på händerna... :roll: I all välmening, skaffa andra handskar. :)
Jag är fullt medveten om det, det är egentligen mina nya meckarhandskar. Dom fick vara en temporär lösning, grymt bra bett i dom iaf :)

Dessa handskar vill jag hest ha, ska bara se till att börja jobba in lite cash, priset är inte att leka med.

Image

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 The boost is back!

#539 Post by patand »

Cédric wrote:Jag är fullt medveten om det, det är egentligen mina nya meckarhandskar. Dom fick vara en temporär lösning, grymt bra bett i dom iaf :)

Dessa handskar vill jag hest ha, ska bara se till att börja jobba in lite cash, priset är inte att leka med.

Image

Gött då är du på rätt väg! :D

Jag kan annars rekommendera dessa som jag har:

Image

Inte heller gratis (faktiskt rätt dyra) men SÅ sköna, hade ett par OMP tidigare (antagligen billigare än de du kikat på) och Stand21 handskarna är betydligt skönare. :)

EDIT: Mer info om de här: http://www.stand21.fr/gants/cout-ext/cout-ext-2.html" onclick="window.open(this.href);return false; (finns i Porsche version, vilket jag såklart har).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Kullenpremiär överlevd..

#540 Post by Cédric »

M, stand 21 handskarna är riktigt sköna, fast i så fall blir det nog 8856-2000 varianten för att ha dom "framtidssäkra" (Dom är faktiskt mitt alternativ till OMP, när jag har bestämt mig och skakat fram pengarna, har planerat för detta länge men hamnar av nån anledning bara på dom dyraste varianterna :)). Om jag minns rätt ligger dom i ungefär samma prisklass som omp-handskarna, eller vad kostar dom nu för tiden.
Last edited by Cédric on 2010-06-09 14:27:40, edited 1 time in total.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users